Jump to content

boujou till maya


Recommended Posts

Någon som har erfarenhet av att skicka en camerasolve till Maya från boujou? Jag har en bra solve som funkar i fusion och AE men i maya glider referenspunkterna.

 

Målet är att fästa ett objekt för att sedan kunna rendera ut en sequence med bara mesh och materialen och inte mitt imgplane för att slutföra arbetet i antingen fusion eller AE.

Link to post
Share on other sites

Som Jolt_jokern skriver. Om du bara renderar ut mesh och materialen och inte imageplanen för att sedan importera maya-sekvensen i AE för att lägga ihop maya-sekvensken med den filmade sekvensen, så tror AE att maya-sekvensen är i 30 fps. Det blir inte så bra om man har det filmade materialet i en annan frame rate :p Högerklicka på maya-sekvensen i AE i projektfönstret --> Interperent Fottage och där ändrar du frame raten till den du har spelat in materialet med :)

Link to post
Share on other sites

Frameraten var givetvis fel men ändrade den och det ser fortfarande skumt ut. Jag kan ingenting om Maya, installerade det förra helgen men ganska säker på att det inte ska se ut såhär. Det är som att kameran och referencepointsen inte matchar samt att scalen från boujou är fel, men den borde man kunna rätta till i Maya?

 

Nån får gärna hjälpa mig över skype, nästa vecka ska det riktiga materialet filmas och då måste jag ha en lösning! :)

Maya.jpg

Link to post
Share on other sites
  • 5 months later...

Efter flera månader har jag hittat en metod som fungerar!

 

1. Kolla framerate.

2. Importera en sequence som är exporterad namn.[#####].ext (.iff funkar bäst då maya är överdrivet känslig när det kommer till sequences) obs, siffror som namn kan också krångla märkte jag.

3. Sequencen la jag på ett plane som jag skapade i min 3d Camera under Environment.

4. Ändra view under Renderer > Legacy default eller High Qualtiy Viewport för att få planet att hålla sig perpendikelt till kameran.

 

Detta blir mest som en note för mig själv men det kan säkert hjälpa någon mer som sliter sig i håret.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...