Gå till innehåll

Lägga på röst


anders10

Recommended Posts

Hej!

Håller på med enklare redigering i Pinnacle Studio. Undrar om någon kan ge mig ett bra tips hur jag skall göra när jag lägger på röst som ett kommentatorspår. Det låter nämligen inte alls bra! Filmmaterialet är ok, musiken låter också ok, texterna ser bra ut. Helhetsintrycket är helt ok, förutom min egen röst som jag lägger på via mikrofonen. Den låter burkig och

svag och allmännt dålig. Vad kan jag göra för att få det att låta ok?

Väldigt tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut, en bra mick är ett krav, men du måste även tänka på akustiken i helhet.

Ska du göra en berättarröst med viss styrka så beror det för det första på vad din egen röst klarar av, & sen vad du använder för mikrofonteknik.

Ett bra tips är att försöka få tag i en bra kondensator-mick med njur-karaktär som du talar väldigt nära & en mickförstärkare med phantommatning för strömförsörjningen till micken.

Då får du så kallad Proximitets-effekt, vilket förstärker låga registret från den lägre midden & neråt.

Sen måste du lägga kompressor för att få styrkan i det, men om du inte har erfarenhet av sånt så kan det inledningsvis vara väl överkurs. Det är nämligen väldigt lätt att tappa bort sig när man ställer in en sån, men fördelen med narrator-röster är att man kan komprimera dom ganska hårt :-)

 

Generellt kan man säga, passar inte rösten för sånt här utan effekter så blir det inte mycket bättre med heller, men en röst med bra kärna & tydlighet kan bli ännu bättre (till sånt här) med pitchshifter sänkt nån halvton (inte för mycket, då låter det inte speciellt trovärdigt alls), & eventuellt en väldigt lätt touch av Chorus eller (ännu hellre) Symphonic. Två bra modulationseffekter :-)

 

...Nu inser jag att jag glömde bort att det inte var narrator utan kommentator du ville vara, men undantaget effekterna så är det samma sätt att arbeta :-)

 

...just ja, akustiken ja. För att dämpa hård akustik så kan du tämma klädförrådet (budgetvarianten ;)) & hänga upp så mycket som möjligt över hela väggarna i så tjockt lager som möjligt!

Är faktiskt så jag dämpat av hela min studio, genom att hänga upp gamla avdankade kläder längs väggarna & köpa plenty med tunga textilier billigt second-hand!

Bra mycket billigare än att lägga plenty mä cash på dyra köpe-plattor, men samma resultat :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=EzekielMartyr]Skaffa en bra mic.

En pre-amp skulle väl inte skada heller men med en bra mic t.ex. SM57 om du vill komma undan rätt billigt.[/citat]

 

Då duger det väl inte med min 49:- kronors mikrofon från Bo Ohlsson i Tomelilla!!!

Vad är en pre-amp? Vet du möjligtvis var jag kan köpa en "SM57" och ungefär vad en sådan går loss på?

 

Vänligen Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, som Christian nämne så vore en kondensator mic bäst, om du har 2000 eller mer som du vill lägga på micken.

En SM57:a låter dock bra, fast den måste du koppla genom ett mixerbord annars är det kört, om du inte kan koppla xlr-mini tele.

En sm57:a kostar ungefär 1200kr ny, du kan väl hitta begad för under 800kr tror jag.

 

http://www.musikborsen.se Har alla möjliga mikrofoner och instrument nya.

http://www.vendolin.se Där säljer folk begagnade saker.

 

En pre-amp är väl kanske inte så viktigt, du borde klara dig med en SM57:a.

Som sagt det kanske är mer än du hade tänkt lägga ut på en mic, men vill man ha bra ljud så kostar det...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo en Shure SM-57 är absolut en väldigt bra mick...men ställer till stora problem för film!

Dels så går den inte längre än till ungefär 9-10KHz, minns inte med exakt, & dels så är den VÄLDIGT avståndskänslig. 30cm ifrån den kan du inte höra vad man säger längre, inte lika illa som SM-58:an, men det är ingen brist när man spelar live, tvärt om. Vilket är vad micken är till för. & studioarbeten, men inte film.

En jag kan rekomendera är annars Röde NT3, en mycket bra för pengarna kondensatormick med batterimatning, osäker på priset, men tror den ligger på runt mellan 2000 till 2500.

Martyr har tyvärr väldigt rätt, bra saker kostar, men då vet man att man kan lita på dom!

 

Vendolin var ett bra förslag! Upptäckte stället helt nyss, men goddamn vad mä kul prylar det finns där! :-D

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Absolut, en bra mick är ett krav, men du måste även tänka på akustiken i helhet.

Ska du göra en berättarröst med viss styrka så beror det för det första på vad din egen röst klarar av, & sen vad du använder för mikrofonteknik.

Ett bra tips är att försöka få tag i en bra kondensator-mick med njur-karaktär som du talar väldigt nära & en mickförstärkare med phantommatning för strömförsörjningen till micken.

Då får du så kallad Proximitets-effekt, vilket förstärker låga registret från den lägre midden & neråt.

Sen måste du lägga kompressor för att få styrkan i det, men om du inte har erfarenhet av sånt så kan det inledningsvis vara väl överkurs. Det är nämligen väldigt lätt att tappa bort sig när man ställer in en sån, men fördelen med narrator-röster är att man kan komprimera dom ganska hårt :-)

 

Generellt kan man säga, passar inte rösten för sånt här utan effekter så blir det inte mycket bättre med heller, men en röst med bra kärna & tydlighet kan bli ännu bättre (till sånt här) med pitchshifter sänkt nån halvton (inte för mycket, då låter det inte speciellt trovärdigt alls), & eventuellt en väldigt lätt touch av Chorus eller (ännu hellre) Symphonic. Två bra modulationseffekter :-)

 

...Nu inser jag att jag glömde bort att det inte var narrator utan kommentator du ville vara, men undantaget effekterna så är det samma sätt att arbeta :-)

 

...just ja, akustiken ja. För att dämpa hård akustik så kan du tämma klädförrådet (budgetvarianten ;)) & hänga upp så mycket som möjligt över hela väggarna i så tjockt lager som möjligt!

Är faktiskt så jag dämpat av hela min studio, genom att hänga upp gamla avdankade kläder längs väggarna & köpa plenty med tunga textilier billigt second-hand!

Bra mycket billigare än att lägga plenty mä cash på dyra köpe-plattor, men samma resultat :-)[/citat]

 

 

Dessvärre är mycket av det här rena grekiskan för mig...!

Jag är inte så tekniskt sinnad om du förstår mig. Kan du förklara vad en kondensatormick med njurkaraktär är? Och vad är en mickförstärkare med phantommatning...?

Har flera gånger nu stött på det här med "Kompressor" Kan man någerlunda enkelt förklara hur en sådan fungerar och vart jag hittar den. Ligger den i Studio 9?

Jag tackar dig, som sagt, för ditt svar och undrar om du kan reda ut dom här frågorna på en enklare nivå?

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Ojsan! Nu glömde jag läsa starten igen! *host*

Till en sån tagning så kan absolut en SM-57:a funka bra!

Däremot så kvarstår ju då att du inte kan ha den för location-ljud, man måste i stort sett ha den i munnen för att den ska höras tyvärr. Eller nästintill.

Sen en fördel till med dom är att det är mickarnas svar på pansarvagn!

Du kan i stort göra vad du vill med dom utan att dom gnäller det minsta!

& rundgång vet dom inte vad det är en gång!!

En liveteknikers bästa vän :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=EzekielMartyr]Jo, som Christian nämne så vore en kondensator mic bäst, om du har 2000 eller mer som du vill lägga på micken.

En SM57:a låter dock bra, fast den måste du koppla genom ett mixerbord annars är det kört, om du inte kan koppla xlr-mini tele.

En sm57:a kostar ungefär 1200kr ny, du kan väl hitta begad för under 800kr tror jag.

 

http://www.musikborsen.se Har alla möjliga mikrofoner och instrument nya.

http://www.vendolin.se Där säljer folk begagnade saker.

 

En pre-amp är väl kanske inte så viktigt, du borde klara dig med en SM57:a.

Som sagt det kanske är mer än du hade tänkt lägga ut på en mic, men vill man ha bra ljud så kostar det...[/citat]

 

Ok! Vad skulle du rekommendera av dessa två? Det blir många prisfrågor nu

men har du någon koll på vad ett mixerbord går loss på?

Alltså ett enkelt sådant ssom duger för en nybörjare som jag och som jag kan ha användning för även framöver då jag lämnar nybörjarstadiet..?

Går det och är det lämpligt att köpa ett begagnat mixerbord?

Vilket märke på kondensator micken skall man satsa på?

Har du någon koll på det här med "Kompressor"? Vad är det och var hittar jag en sådan? Är det något som finns med i Studio 9 (skulle i och för sig inte tro det..)? Måste man vara dataexpert för att förstå sig på det?

 

Vänliga och tacksamma hälsningar

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Jo en Shure SM-57 är absolut en väldigt bra mick...men ställer till stora problem för film!

Dels så går den inte längre än till ungefär 9-10KHz, minns inte med exakt, & dels så är den VÄLDIGT avståndskänslig. 30cm ifrån den kan du inte höra vad man säger längre, inte lika illa som SM-58:an, men det är ingen brist när man spelar live, tvärt om. Vilket är vad micken är till för. & studioarbeten, men inte film.

En jag kan rekomendera är annars Röde NT3, en mycket bra för pengarna kondensatormick med batterimatning, osäker på priset, men tror den ligger på runt mellan 2000 till 2500.

Martyr har tyvärr väldigt rätt, bra saker kostar, men då vet man att man kan lita på dom!

 

Vendolin var ett bra förslag! Upptäckte stället helt nyss, men goddamn vad mä kul prylar det finns där! :-D[/citat]

 

Ok! Som Martyr sa,behövs det ett mixerbord för att det skall funka! Gäller det

även med en Röde NT3?

Vad kostar ett hyfsat mixerbord och vilket märke skall man kolla in?

Behövs det inget mixerbord för en kondensatormick?

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, mixerbord behöver du inte, det räcker med en kabel med Tele i ena ändan & XLR (mickkontakt) i andra!

Ingen av dom behöver extern strömförsörjning i övrigt, men om man inte kör med yttre strömförsörjning till NT3:an så måste man köra med ett 9V-batteri :-)

 

Måste dock iväg en sväng nu, men jag ska försöka förklara den andra frågan bättre när jag är tillbax!

:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=anders10]Hej!

Håller på med enklare redigering i Pinnacle Studio. Undrar om någon kan ge mig ett bra tips hur jag skall göra när jag lägger på röst som ett kommentatorspår. Det låter nämligen inte alls bra! Filmmaterialet är ok, musiken låter också ok, texterna ser bra ut. Helhetsintrycket är helt ok, förutom min egen röst som jag lägger på via mikrofonen. Den låter burkig och

svag och allmännt dålig. Vad kan jag göra för att få det att låta ok?

Väldigt tacksam för svar![/citat]

 

Ser att de svarats redan men jag trycker in detta inlägg ändå;

 

Compressor -> De-esser (sänker sss och scchhh ljud) eller manuellt sänka dessa ljud om du har sån redigerings utrustning. -> Equliser.

sänk vid 250-400hz och höj kring 10 000Khz för att få "fizzel" och diskant. De är en vetenskap att få till tät tung och snyggt fisslig speaker. Sen bör man ha bra komponenter hela vägen från mikrofon till effekter. de mesta går att få till i datorn med plugins utom bra mikrofon då... Sitt nära mikrofonen och använd nån form av puffskydd. Risken vid hård komprimering är att du drar upp brusnivån men med bra externa prylar mik/preamp så borde du klara dig utan allt för störande brus.

 

Mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

Indeed! :-)

 

Sen som svar på tidigare fråga:

Njurkaraktär är en variant av hur en speciellt mick fångar ljudet, i det här fallet framför allt direkt framför sig & en bit åt sidorna, en 8:a tar direkt framåt & bakåt men inga sidor, medans en Omni, eller rundtagare, tar precis allt oavsett från vilken vilnkel det kommer.

 

Phantommatning är en form av strömförsörjning!

Mickar av kondensator- & electretmickar behöver nämligen ström utifrån som laddar upp deras membran efter olika principer för att kunna få ljud, en dynamisk mick behöver inget sånt för den alstrar sin egen ström från ljudet som rör den, men i gengäld så kan den aldrig uppnå samma omfång & briljans :-)

 

Väldigt enkelt så är en compressor en manick som sänker för höga ljud ner till en gräns som kallas tröskelvärde!

Tvärt om vad många tror så är den absolut inte till för att höja ljudet, sånt har man Expanders till (samma sak men direkt omvänt, till för att maskera brus med framför allt). Däremot så måste man kompensera volymen eftersom den sänks i processen, vilket ger illusionen av att man höjt ljudet. Men höjningen får man allt göra själv :-)

Ett av problemen som tyvärr gärna uppstår när man använder en sån för flitigt är att, som sagt, man sänker alla toppar så materialet ska bli mer jämnt, men det betyder i praktiken även att man sänker allt närmare brusnivån.

En balansgång att få sånt bra, men oftast väldigt nödvändigt :-)

 

Fortfarande väldigt trött, jobbat sen tidigt idag, men är det nåt du undrar över så är det bara att fråga :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

[citat=Christian van Caine]Indeed! :-)

 

Sen som svar på tidigare fråga:

Njurkaraktär är en variant av hur en speciellt mick fångar ljudet, i det här fallet framför allt direkt framför sig & en bit åt sidorna, en 8:a tar direkt framåt & bakåt men inga sidor, medans en Omni, eller rundtagare, tar precis allt oavsett från vilken vilnkel det kommer.

 

Phantommatning är en form av strömförsörjning!

Mickar av kondensator- & electretmickar behöver nämligen ström utifrån som laddar upp deras membran efter olika principer för att kunna få ljud, en dynamisk mick behöver inget sånt för den alstrar sin egen ström från ljudet som rör den, men i gengäld så kan den aldrig uppnå samma omfång & briljans :-)

 

Väldigt enkelt så är en compressor en manick som sänker för höga ljud ner till en gräns som kallas tröskelvärde!

Tvärt om vad många tror så är den absolut inte till för att höja ljudet, sånt har man Expanders till (samma sak men direkt omvänt, till för att maskera brus med framför allt). Däremot så måste man kompensera volymen eftersom den sänks i processen, vilket ger illusionen av att man höjt ljudet. Men höjningen får man allt göra själv :-)

Ett av problemen som tyvärr gärna uppstår när man använder en sån för flitigt är att, som sagt, man sänker alla toppar så materialet ska bli mer jämnt, men det betyder i praktiken även att man sänker allt närmare brusnivån.

En balansgång att få sånt bra, men oftast väldigt nödvändigt :-)

 

Fortfarande väldigt trött, jobbat sen tidigt idag, men är det nåt du undrar över så är det bara att fråga :-)[/citat]

 

Ok! Jag bugar och tackar för den lektionen! Det är lätt att gå vilse i teknikdjungeln. Tur att voodoofilm finns så att man kan få svar på sina förfrågningar!

 

Än en gång tack!

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...