Gå till innehåll

Var gör man av all data? (efter man är klar)


gorse

Recommended Posts

Som den ständiga nybörjare jag är, som aldrig kommer till skott att filma har gjort en liten trivial iaktagelse. Det tar inte många minuter innan hårddisken är tvärfull, i synnerhet om man har en gammal dator som jag har. Så, även om jag haft en ny dator med ny hårdisk inser jag att det lär bli fullt med rasande fart. Hur 50 gigabyte (eller vad det nu kan bli?) skall få plats på en DVD-skiva får bli ett senare problem, men det känns rätt dumt att bara kasta all data efter man har redigerat klart. Av de fyra gigabyten som blir kvar på DVD lär väl knappast duga om man vill redigera om i framtiden, eller konvertera till bättre media när det kommer. Var sparar ni all data? Inte köper ni väl en ny hårddisk för varje film?

 

(Mycket dumma frågor, jag har fler)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, spara data är lite knepigt när det är så stora mängder det rör sig om.

 

Jag sparar alla mina originalband (DV) samt exporterar över den färdiga filmen på band (DV). Bandet på den färdiga filmen har jag tom i bankfack för att "gardera" sig så gott det går mot en ev förlust som tex vid brand. Jag spelar aldrig över ett inspelat DV-band utan vill spara allt jag filmat. Jag har iofs några band märkta "Blaj 1", "Blaj 2", osv som jag har bara blaj på som jag återanvänder. På dom banden testar jag olika mikrofoner, bildinställningar, mm. (Nördvarning?)

 

Vissa DVD-meyer jag är nöjd med sparar jag för att ha kvar att kolla på hur jag gjorde dom, löste vissa problem, mm. Mest nostalgiskäl om jag skall vara ärlig.

 

Att spara filmer på hårddisken skulle jag mer än gärna göra om det inte vore för det faktum att det helt enkelt tar för stor plats. Och man vill ju få in nya filmer på hårddisken.

 

Och visst känns det konstigt varje gång man raderar färdiga project, det är ju ens "bebisar" man jobbat både länge och varsamt med som man helt plötsligt bara raderar... Det känns lika konstigt varje gång faktiskt. Är jag ensam om att känna så?

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inget som helst förtroende för vare sig band eller brännbara DVD/CD-skivor, jag sparar alla gamla hårddiskar jag byter ut & köper även en del utgående modeller för att få ner priset som jag använder som permanent lagringsmedia.

Lite pill, men det är mindre risk att nåt skiter sig, & att radera filer (åtminstonde för mina egna project) gör jag bara inte. Ibland kan man kanske vilja mixa om/klippa om något, förbannat svårt om det inte finns nåt kvar att klippa/mixa från :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

När vi gjorde första filmen hade vi endast tillgång till ett 60min band och ett 30min band, av någon anledning köpte vi inte fler.

Vi spelade över bandne och förde in det nya materialet på datorn, varpå det rensades bort när filmen blev färdig.

Idag finns det inte kvar något råmaterial, filmen finns i sin färdiga version på de 2 dv banden.

 

På den nya långfilmen som jag gör så har jag laddat upp

med 15 60min Fuji-Band och en 300GB USB/Firewire portabel hårddisk. :)

 

(Man kan helt enkelt säga att jag aldrig mer vill arbeta under de fruktansvärda förhållanden jag hade när jag gjorde första filmen)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge]Ja, spara data är lite knepigt när det är så stora mängder det rör sig om.

 

Jag sparar alla mina originalband (DV) samt exporterar över den färdiga filmen på band (DV). Bandet på den färdiga filmen har jag tom i bankfack

 

/Roger[/citat]

 

Jo Bankfack har jag nog också meterial i, men valde inte magnetband, för ligger det något magnetiskt i intilliggande bankfack är det nog kört med det materialet sen. Jag bränner ner det på DVDskivor som datafiler, ungefär 20 min DVfilm som motsvarar 2-3 filmer. Men litear dock inte fullt ut på DVDskivor då de inte är så arkivbeständiga.

Hade planer att föra över allt jag har till hårddiskar, då de går snabbare att uppdatera, men hitta ingen bra plan på hur jag ska ha koll på alla dessa filmfiler, blir en massa timmar om man räknar med lite semester och lite sånt. hade tänkt dubbla hårddiskar som backuper och DVDskivor. Har säkert en 100 timmar video8 att föra över, har inte tid att redigera så det går fortare att föra över rakt av för mig för ev senare redigering. Man vet ju inte när DVbanden blir inaktuella. Men nu tänker jag föra över allt till DV så länge i väntan på bättre lösningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...