Jump to content

Videoredigeringsprogram runt 1.000-lappen?

Liljekonvaljen
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle gärna vilja ha lite tips på videoredigeringsprogram som kostar någonstans runt 1 000 kr + - några hundra.

I dagsläget arbetar jag i Adobe Premiere Elements 12 men är långt ifrån nöjd beträffande programstabilitet och ett, minst sagt, svajande resultat vid efterarbete.

Vilka andra programvaror finns och vilka kan ni rekommendera?

Tacksam för svar!

Sony har ett amatörprogram (i några olika versioner), det är nog det som har funktioner mest liknande PE.

Dessutom finns ett gratisprogram som kanske intresserar dig, Da Vinci Resolve Lite.

Nej, jag har inte provat något av programmen, så jag vet inte hur de är att arbeta med.

Dessutom finns bortåt tio andra program i samma prisklass som PE.

Själv är jag mer nöjd med PE 12. Har använt det för att redigera min första nollbudgetlångfilm. Gick smärtfritt. Så det kan vara din dator. Det finns nämligen gott om historier om personer som tycker att ett program fungerar bra på deras dator men inte ett annat.

Ett program "bättre" än Adobe Premiere Elements för 1000 kr tror jag är svårt att hitta men det är väl såklart en smaksak. Själv använder jag Premiere pro cs6 och Avid media composer beroende på lite vad jag ska göra. Tycker väl att Premiere är lite mer användarvänligt. Och angående Da Vinci Resolve Lite är väl bara det för färgkorrigering/grading så inte precis ett videoredigeringsprogram där man klipper ihop klippen. Vad är det för något med Adobe Premiere Elements 12 som du inte gillar?

Annars är ju Sony vegas rätt populärt (har dock aldrig använt det) som kostar 995 på cyberphoto. Annars är det bara att googla upp redigeringsprogram och ladda ner en trail, vet att många har typ en 30 dagars demo. Sen köper du det som passar dig bäst!

Tack alla för era tips och råd gällande andra redigeringsprogram!

Jag ska ta och kolla upp dessa och se ifall de kan vara något som kan fungera bättre än PE.

De problem jag upplever med PE har jag redan skrivit om i en annan tråd, kortfattat är det att programmet kraschar när jag börjar använda mig av efterarbetsfunktioner av olika slag och/eller att det uppstår flicker i de projekt jag renderar. Tidigare har jag sett detta flicker uppstå i själva uppspelningen av projektet i PE men senast jag renderade ett projekt såg allt bra ut i PE men när jag spelar upp filmen så finns detta flimmer med emellanåt i den färdiga filmen.

Jag tycker att jag har en bra dator rent komponent/prestandamässigt och att det inte borde behöva uppstå vare sig minnesläckor (eller vad nu krascherna beror på) eller att det skapas flicker på för lite minne eller processorkraft vid rendering.

I övrigt tycker jag om PE med tanke på användarvänligheten så jag önskar att det kunde ha fungerat bättre på min dator än vad det gör.

Tack återigen för era tips! Jag ska ta och kolla upp dem!

En snabb fråga bara innan jag börjar kolla efter andra program:

Har det någon betydelse ifall rådata är inspelat med custom-inställningar gjorda i kameran när det kommer till ett programs möjlighet att styra över ljus och färg vid efterabete av ett projekt?

Jag brukar nämligen alltid vara noga med att ställa in exempelvis vitbalans så bra som möjligt när jag filmar efter rådande ljus. Är det molnigt brukar jag använda antingen inställningen "Skugga" eller "Molnigt" för att få den mest exakta återgivningen av hur färger och detaljer ter sig för ögat. Sedan har det hänt att jag använt mig av inställningen "Bioläge" för att direkt få en lite varmare, tonad känsla i klippet. (Detta var innan jag skaffade PE där man kan göra dessa inställningar i efterhand)

Som sagt, kan en inställning för vitbalans i kameran påverka hur pass bra till exempel ljusinställningar fungerar i PE vid efterarbete av ett projekt?

Det kanske är att rekommendera att alltid filma i default/autoläge oavsett hur vitbalans etc ser ut när man filmar för att sedan styra allt i redigeringsprogrammet?

Konstig fråga kanske som antagligen har ett självklart svar, man vet ju dock aldrig när allt består av ettor och nollor som sedan ska styras om av andra ettor och nollor vid redigering.

Tacksam för svar!

Det påverkar absolut hur kameran är inställd. Har du ex lagt på en konstrasthöjning i kameran är den svår att ta bort sen. Framförallt om man har AVCHD som kompressionsformat (= rätt förstörande).

De flesta (som vill greja mycket med bilden) kör ju någon form av "flat" profil (ofta kallad S-Log/C-Log/Flat/etc ) som ger bilden en rätt "mjölkig" bild som kräver efterbearbetning.

Och olika program är olika bra på att färgkorrigera, så i vissa fall fungerar inte en sådan profil i enklare program då den kräver en del arbete.

Men oftast är en så neutral bild som möjligt att föredra...

Hej Max och tack för ditt svar!

När det gäller min videokamera vet jag inte om jag kan påverka kompressionsformatet, jag tror det bara är AVCHD som gäller. (Canon Legria HF S21)

Samma sak när det gäller en neutral profil antar jag, den som kan vara aktuellt för mig med denna kamera är väl i så fall Autoläge (fabriksinställningar) för att få en, som du säger, så neutral bild som möjligt.

Då vet jag att det påverkar ifall man vid inspelningstillfället ställer in exempelvis vitbalans etc. Du har ju sett min beskrivning av vilka problem jag upplever när jag efterarbetar mina projekt i PE. Jag får prova filma utan några extra inställningar och sedan testa olika efterarbetes-alternativ så kanske det fungerar bättre i PE!

Tack för ditt svar!

• 2 months later...

Hur har det gått? Skaffade du nytt redigeringsprogram? Själv har jag använt Pinnacle Studio i alla år tills jag förra året bytte till Premiere Elements. Med inställningen klassiskt läge på PC-datorn fick jag problem med Premiere men då jag tog bort det fungerade programmet perfekt och har aldrig kraschat.

• 1 month later...