Gå till innehåll

Redigering i P Pro CC en fråga om antal hårddiskar..


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Har en laptop med en 120 ssd där operativsystem och andra program ligger tex P Pro. Så en vanlig 1tb som jag har materialet på och har såklart externa med mer material. Kan någon smart person förklara på ett enkelt sätt vad som är bäst i en laptop och hur.. :) Är ganska teknikblåst dessvärre! Där finns förberett så att jag kan sätta in en hd till i laptopen. Ska man sätta in en SSD till och hur stor är vettig i så fall?

Vet inte om jag har förstått det rätt, men menar dem som vet.. att man ska ha program på en material på en och spara projekt på en? Eller om jag tex gjort en film färdig och ska exportera den, att jag då bör exportera den till en annan disk? Det snurrar i skallen..kan någon förklara hade jag varit mycket tacksam!

 

Mvh Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Det finns inget rätt eller fel men med en laptop som kan ha två diskar anslutna skulle jag säga att detta är optimalt:

 

1st SSD (så stor som du har råd med, men det är inte värt det med under 240gb).

På denna sparar du OS (Windows) och program samt vissa cache filer.

 

1st Större hdd, eller en stor SSD, gärna 2tb (max för SSD är 1tb och kostar ca 5000sek så det är antagligen inte aktuellt men optimalt).

På denna lagrar du de projekt du jobbar med för stunden.

 

Utöver detta så kan du behöva externa diskar om du jobbar med riktigt stora projekt, då fungerar USB 3.0 diskar helt ok och då bör man satsa på 4tb.

 

När du är klar med en film backar du upp den till två separata externa diskar. Man försöker alltid hålla rent på diskarna man jobbar mot så så fort man är klar med något, bort med det fårn arbetsdiskarna och renas cachen.

 

 

Hoppas det gav lite klarhet, mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Aha..jo lite klarnade det faktiskt! Som många andra kollar man på sådana förslag på tuben. Tänkte inte jag skulle byta ute de två diskarna som sitter i nu utan mer om det är lönt att montera in en hd till? Och om det hjälper till nämnvärt i arbetet med Premiere och vad som ska sparas på den i så fall... :)

 

Stort tack/Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har bara en bordsdator med sex interna diskar varav en SSD och sedan tre externa stora diskar.

 

Eftersom jag inte har plats för ett usb3 kort är jag begränsad till USB2 så att de stora usb-diskarna fungerar för dåligt för att användas vid redigeringen. Precis som Peus säger så är de bra att spara råmaterial och färdigt material på. Håller man på med ett tims långt projekt med HD-material så behövs det massor av plats för dels råmaterialet och dels de färdiga sekvenserna. Alla cash och buffert filer passar bäst på SSD-disken förutsatt att den är tillräckligt stor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...