emmadessie 10 Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Ja, hur gör man? Alltså jag förstår till en viss del, men tänkte ska man skriva exakt ALLT som händer in i minsta detalj? Och ska man skriva hur kamerorna filmar just då osv? Typ "Zoomar in i blomman bakom trädet". Eller är det något man inte skriver? För när man sen gör filmen så är det ju viktigt att veta vart man filmar och hur man gör det. Men det kanske inte ska stå i manuset utan någon annanstans? Haha. Låter säkert som en dum fråga, men förstår inte haha och vill skriva på ett bra sätt så att alla fattar.:):):) 0 Quote Link to post Share on other sites
Rjlm 10 Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Du bör se till att helt koncentrera dig på berättelsen. Allt annat runt omkring kan du i det närmaste bortse från helt. Skriv en bra berättelse. Sätt berättandet i fokus. I övrigt kan du lära dig mycket genom att läsa andra manus och ta till dig av hur dessa skrivits. På The Internet Movie Script Database (IMSDb) t.ex. 0 Quote Link to post Share on other sites
Tolin 29 Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Voodoofilm har en alldeles utmärkt guide till hur du skriver ett filmmanus, Filmmanus och dramaturgi 0 Quote Link to post Share on other sites
Désirée 13 Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Nej, man ska inte skriva ALLT, och absolut inte i minsta detalj. Som Rjlm säger, koncenterar dig på att berätta en bra historia. Du ska bara ha med det som är viktigt för att berätta just den historien, och så kortfattat och samtidigt så målande som möjligt. Ett manus är inte bara en beskrivning utan även en tempoangivelse, där en sida motsvarar en minuts film, på ett ungefär. Det innebär att om du skriver en noggrann beskrivning av ett rum på en sida, så innebär det att kameran glider genom rummet och zoomar in på alla detaljer du beskriver - i en minut... När du kanske tänkt dig att det intressanta är att karaktären ställer sig och kastar vatten i blomkrukan. Vilket för oss in på om man ska skriva kameraangivelser eller ej. Jag säger nej. Ett väl skrivet manus leder blicken ändå. Sen när det är dags för produktion kommer sådana grejer med, så att regissör och filmare är överrens. I allt du skriver i ett filmmanus ska du överväga om det berättar något väsentligt eller ej. I regel är det ointressant vilken färg en person har på sina kläder, sina ögon och sitt hår. Vi behöver veta om vardagsrummet är kliniskt rent eller stökigt, men ett "normalt" vardagsrum behöver knappt någon beskrivning. Vi behöver inte veta att alla är klädda i svart och ser ledsna ut på en begravning, men behöver veta vilka som ler eller går i blommig blus. Det är bättre att forma en karaktär med dialog och handling, än att skriva in detaljer som gester och miner. Det viktigaste är att du har en bra historia att berätta och gör så med lämpligt tempo och timing. 0 Quote Link to post Share on other sites
ghijohansson 23 Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Det mest realistiska är att lära sig gradvis. Och börja gärna med att läsa manus skrivna av andra. Men stirra dig inte blind på att du måste följa reglerna in i minsta detalj redan när du skriver ditt första manus. Skriv ett kort manus. Spela in det. Kolla vad som blev bra respektive dåligt. Skriv nytt manus. Osv. Om du gör på det sättet så kan du utgå från att när dina filmer börjar bli bra, då har du även lärt dig så mycket att du även kan skriva manus. Därför att om du inte kan skriva ett manus, så blir det problem när det blir dags för inspelning. 0 Quote Link to post Share on other sites
bylletski 10 Posted November 3, 2014 Share Posted November 3, 2014 Ja, hur gör man? Alltså jag förstår till en viss del, men tänkte ska man skriva exakt ALLT som händer in i minsta detalj? Och ska man skriva hur kamerorna filmar just då osv? Typ "Zoomar in i blomman bakom trädet". Eller är det något man inte skriver? För när man sen gör filmen så är det ju viktigt att veta vart man filmar och hur man gör det. Men det kanske inte ska stå i manuset utan någon annanstans? Haha. Låter säkert som en dum fråga, men förstår inte haha och vill skriva på ett bra sätt så att alla fattar.:):):) Det enda du behöver tänka på är att använda nutid text och bara berätta handlingen och inga kameralägen eller något, om du inte är regissör då. Berätta bara handlingen och försök ge så mycket space åt karaktärerna som möjligt, styr de inte för mycket typ att han går dit, han gör så och så, bara handling som om vi tar ett exempel att det utspelar sig i ett kök och du låter bli att skriva om karaktärerna sitter eller står, om det inte är viktigt förstås, men om det inte är viktigt då börjar du skriva replikerna bara och om det är en karaktär som ska vara med men inte har repliker då går det ju alltid att skriva till en början att Johan lyssnar på Pia och Alfreds samtal eller något. Kan komma med fler tips sen när jag har tid men nu har jag lite annat för mig... CHING! 0 Quote Link to post Share on other sites
bylletski 10 Posted November 3, 2014 Share Posted November 3, 2014 Ja, hur gör man? Alltså jag förstår till en viss del, men tänkte ska man skriva exakt ALLT som händer in i minsta detalj? Och ska man skriva hur kamerorna filmar just då osv? Typ "Zoomar in i blomman bakom trädet". Eller är det något man inte skriver? För när man sen gör filmen så är det ju viktigt att veta vart man filmar och hur man gör det. Men det kanske inte ska stå i manuset utan någon annanstans? Haha. Låter säkert som en dum fråga, men förstår inte haha och vill skriva på ett bra sätt så att alla fattar.:):):) Det enda du behöver tänka på är att använda nutid text och bara berätta handlingen och inga kameralägen eller något, om du inte är regissör då. Berätta bara handlingen och försök ge så mycket space åt karaktärerna som möjligt, styr de inte för mycket typ att han går dit, han gör så och så, bara handling som om vi tar ett exempel att det utspelar sig i ett kök och du låter bli att skriva om karaktärerna sitter eller står, om det inte är viktigt förstås, men om det inte är viktigt då börjar du skriva replikerna bara och om det är en karaktär som ska vara med men inte har repliker då går det ju alltid att skriva till en början att Johan lyssnar på Pia och Alfreds samtal eller något. Kan komma med fler tips sen när jag har tid men nu har jag lite annat för mig... CHING! PS: Regissören sköter det dramatiska, kameravinklar, zoomning. Skådisar väljer också hur de ska röra sig, hur arga de ska bli och när de ska bli arga ibland osv, även regissören kan lägga sig i och förbättra skådisen gestaltning. 0 Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.