Gå till innehåll

Vinter/Kyla trots att det inte är det?


Recommended Posts

I vår film som ska spelas in mellan Maj-Sep så kommer

det finnas några scener som utspelar sig inuti ett kallt och tomt hus på vintern, problemet mitt är hur jag ska lyckas visa i bild att det är vinter!

Det lättaste vore om jag kunde få rök när skådespelarna andas, men det går ju inte...

Är det någon som har något tips eller få rjag helt enkelt be skådisarna se ut som om de fryser och klippa in lite snöiga klippbilder innan? :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske är det bästa...

Men eftersom filmen kommer spelas in i Maj-September och

det inte är riktigt vinterkyla med minusgrader förän i Oktober någongång

så kommer ju deras frisyrer/hårlängd se helt annorlunda ut...

(Eftersom scenen där det ska vara vinter kommer innan hälften av filmen har gått)

Länk till kommentar
Share on other sites

Spela in i sådana vinklar att du aldrig ser att det saknas snö.

Du kanske kan skaffa fram lite is ur frysen eller nåt om det är absolut nödvändigt. Översiktsbilder och annat som har snö kan du ju passa på och spela in nu.

 

Sen om skådespelarna har vintriga kläder på sig och ser ut att frysa kanske det räcker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Filma lite schyst rök mot en svart bakgrund och lägg sedan in det i filmen.

Med lite tur och skicklighet kan det se bra ut.

 

Du kan även låta skådespelarna ta på sig vinterkläder, sedan kan du försöka färg korregera din film så att den blir lite gråare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att visa att det är svinkallt inomhus kan vara svårt, enda jag kommer på är just att det alltid syns andedräkt ur truten vid sån kyla, men, om huset står ödelagt, så kan du ju även sprida en tunn hinna frost därinne!

Annars, ni kommer väl ha bilder utifrån?

Om man bara ser lite frostiga exteriörbilder så borde väl allt vara persika, om någon då påpekar att det "tamej(/%&(&% är lika kallt inne som ute", så har ni snabbt & enkelt klargjort det, resten är upp till skådisarnas färdigheter som jag ser det.

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för alla tips!

jo de kommer sitta inne i ett kallt och tomt lägenhetshus utan värme (fråga mig inte varför...den som ser filmen får se. ;)

så om det ska vara verklighetstroget så borde det komma rök ur munnen,

men eftersom det inte går så vet jag nu hur jag ska göra:

 

1.Korta Vintriga Exteriörbilder innan scenen börjar.

2.Kall och ödslig musik som ger "vinter-atmosfär-känsla".

3.Skådespelare som sitter och huttrar och darrar insvepta i filtar och vinterkläder.

 

Det borde ge rätt intryck. :)

 

Fast helst av allt skulle jag vilja ha någon sorts frost inuti lägenheten på golv och väggar så man verkligen ser hur kallt det är...men det går ju inte direkt... :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Till frost borde det väl gå att använda nån form av spray kan jag föreställa mig!

Hur ser spray-snö ut? Det var min första tanke när jag skrev det förra inlägget, men finns säkert bättre :-)

 

En annan sak jag kom på efter jag skrev det är ju färgkorrigering!

Om du mattar av färgerna något & ökar upp en lätt ljusblå men väldigt diskret ton så borde det åsså kunna ge en kallare känsla!

Så länge du håller det väldigt måttligt så borde det kunna bli väldigt effektfullt!?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, hur ofta är det snö på fönstren i sverige? Jag tror snöspray är en dålig ide. Enda gången jag får snö/is på fönstren i vårt hus är enkelglasen på verandan som inte är uppvärmt. Och då blir det is-rosor, inte snö som snöspray. Typ som när man får skrapa insidan av bilrutorna när det kryper under -25. Med massa spännade mönster. Eller är jag helt ute och seglar?

 

Om det prompt skall kletas på glasen skulle jag helt enkelt moddla tapetklister på fönstren med en rakborste. När det torkat ser det ut som isiga fönster (och det går att få bort).

 

Hur kallt skall det vara egentligen?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Hm, hur ofta är det snö på fönstren i sverige? Jag tror snöspray är en dålig ide. Enda gången jag får snö/is på fönstren i vårt hus är enkelglasen på verandan som inte är uppvärmt. Och då blir det is-rosor, inte snö som snöspray.[/citat]

 

Kan inte heller jag minnas att brukar få snö och is på rutorna men: 1. Så handlade det väl om ett kallt och övergivet hus, där chansen för is på rutorna helt i enlighet med fysikens lagar är större än i ett uppvärmt bebott hus. 2. Så är det ju film vi snackar om. Man hade ju kunnat spela in filmen en vårdag och motivera det med att det var en väldigt varm vinterdag eller växthuseffekt eller liknande.

 

Vad jag menar är att det handlade väl om att få fram den där vintriga känslan och då är ju snöspray en väldigt billig och enkel åtgärd för att få fram önskad effekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menade inte för fönstren, jag menade på inredningen för att illustrera ett halvt övergivet & jävligt svinkallt hus!

För att simulera frost på fönster tycker jag kopiösa mängder hårspray i flera lager funkar jättebra!

Dessutom förhållandevis lätt att tvätta bort sen :-)

 

men endå, ju mer jag tänker på det så tror jag endå att mickla med färgerna borde ge bästa resultat tillsammans med ett väl utfört men inte överspelat skådespeleri.

Annars en intressant fråga, nedrans kul att klura på lösningar till :-D

Länk till kommentar
Share on other sites

Min veranda är inte uppvärmd och det blir inte särskillt isigt där, men när det skräller till och blir -25 så brukar fönstren isa igen med isrosor. Jättesnyggt. Men, snö man drar in brukar bli kvar, det är sant. Men är det övergivet så brukar det inte dras in snö.

 

Men som någon sa, så är det film och film är en illusion av verklighet. Så, jag funderar över om en så enkel sak som en enda rökutandning skulle kunna skapa illusionen av kallt väder. Om skådepelarna är tobaksmissbrukare kanske saken är klar. Och årstiden gör en hel del med färgerna med. Om huset är riktigt djupfryst skulle jag testa ett paket med glitter från pappershandeln. Ni vet sånna där silverfärgade flingor i form av hjärtan, stjärnor och cirklar som småtjejer klistrar på sina julkort och brev till kompisar. Strös överallt och kommer säker inte se riktigt klokt ut verkligheten ,men har man tur så ger det subtila sparkling effects lite då och då när kameran rörs (om ljuset är just).

 

Men, ni gör som ni vill med spraysnön, det blir säkert bra.

 

 

Edit: http://www.panduro.se tryck på Huuvudkatalogen, allt för julen, snö/fönsterfärg. Finns snöflingor i 80 gr, 65 gr, frostspray och snöspray. ca 40 spänn för 80 gram snö är väl inte så dumt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag bor ju som sagt i Kiruna och här uppe har vi RIKTIGA vintrar ;)

På vintern är det allt mellan -5 till -20 utomhus ungefär...

Och snö får vi så det räcker och blir över...

 

Det där med spraysnön kanske är en bra idé...

Isåfall får vi spela in de scenerna sist av allt så vi inte får

börja krångla med att få bort allt fusk snö till sommartiden i filmen.

 

En annan sak jag kom på efter jag skrev det är ju färgkorrigering!

Om du mattar av färgerna något & ökar upp en lätt ljusblå men väldigt diskret ton så borde det åsså kunna ge en kallare känsla!

Så länge du håller det väldigt måttligt så borde det kunna bli väldigt effektfullt!?

 

Det tror jag (tillsammans med skådespelare insvepta i varma kläder, filtar och musik som skapar en kylig, ödslig stämning) kommer fungera väldigt bra.

 

Ska prova det där med snön lite, sådana där sprayburkar är ju inte dyra. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmmmm, kan man inte ta lite bilder från ditt fönster när det finns snö ute.

 

Sedan skriva ut en bild så stort att det täcker hela fönstret. (Det finns program som gör att man kan skriva ut med vanliga a4 papper som man sedan tejpar ihop så det blir stora afficher)

Sedan är det bara att tejpa den utanför fönstret. Då har du vinterlandskap utanför fast det är sommar.

 

Vet inte om det funkar men kanske värt att försöka?

 

/Jasto

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...