Gå till innehåll

Nybörjarfrågor från stillbildsfotograf


Gomer Swahn

Recommended Posts

Har varit yrkesverksam stillbildsfotograf under snart 20 år.

Så det där med tid, bländare och brännvidd tror jag mig ha hyfsad kontroll på. även iso och färgbalans sitter nog i ryggmärgen

 

Gör mycket mäklarbilder och då dök önskemålen om flygbilder upp.

Gick och köpte mig en Phantom Vision II+ (drönare med fyra propellrar och vidhängande kamera)

Tanken var att enbart producera stillbilder för mäklarnas objekt.

 

Det var nu det hände något!

Den här lilla leksaken är rent ut sagt skitkul, att den sedan filmar i 1920x1080 gör ju inte saken sämre.

 

Det här har helt enkelt triggat igång ett sent vaknat intresse för film och att filma (Fyller 60 i år)

 

Sagt och gjort! Som fotograf vet jag att det aldrig går att komma ifrån "skit in-skit ut" Så därför började jag läsa på här på Vooddoo och andra ställen på nätet.

 

Att tid och bländare påverkar resultatet fattar jag ju.

Att bildfrekvens inte har med inställd tid att göra har jag förstått.

Att filma i olika upplösning ändrar kvalitet och filstorlek fattar jag oxå osv. osv.

 

Men nu till dom dumma frågorna. Dom som jag inte förstår orsak och verkan av.

 

FPS bilder per sekund 24, 25, 30 eller 60

Att filen blir större med fler bilder fattar jag självklart.

Men hur påverkar t.ex. 24 eller 25 bilder per sekund mitt slutresultat och när skall man välja vad?.

 

Om jag t.ex. filmar i 25 bilder/sekund i upplösning 1920x1080 med min Phantom och sedan planerar att mixa detta med film från min Nikon D800:a, måste jag då ha samma frekvens och upplösning för att kunna mixa sekvenserna?

 

Vad innebär rent praktiskt skillnaden mellan de olika bildfrekvenserna?

 

Sedan dök det ju upp en parameter till så klart, inget skall vara enkelt.

När jag lusläste manualen till D800:an dök något nytt upp i tabellen, maximal bildhastighet Mbps???? 12 eller 24??

Tydligen valbart i kameran.

Vad väljer man och när?

 

Hoppas att jag inte upplevs som allt för korkad, försöker göra någorlunda rätt från början. Det blir ju så mycket roligare att ge sig på redigeringen om grundmaterialet är rätt.

Vänta bara när jag ger mig på PremierePro, då kommer dom riktigt dumma frågorna.

 

Trevlig helg alla!

Länk till kommentar
Share on other sites

1. FPS bilder per sekund 24, 25, 30 eller 60

Att filen blir större med fler bilder fattar jag självklart.

Men hur påverkar t.ex. 24 eller 25 bilder per sekund mitt slutresultat och när skall man välja vad?.

 

Om jag t.ex. filmar i 25 bilder/sekund i upplösning 1920x1080 med min Phantom och sedan planerar att mixa detta med film från min Nikon D800:a, måste jag då ha samma frekvens och upplösning för att kunna mixa sekvenserna?

 

Vad innebär rent praktiskt skillnaden mellan de olika bildfrekvenserna?

 

2. När jag lusläste manualen till D800:an dök något nytt upp i tabellen, maximal bildhastighet Mbps???? 12 eller 24??

Tydligen valbart i kameran.

Vad väljer man och när?

 

Numrerade frågorna i citatet och svarar därefter.

 

1. Valbarheten mellan 24, 25 och 30 bilder i sekunden kommer sig mestadels av att det ska vara just en valbarhet. Historiskt sett så har film filmats i 24 bilder i sekunden. Många förespråkar att man kan uppnå en viss "filmkänsla" med detta (jag säger inte emot). Skillnaden mellan 24 och 25 är försumbar och kommer sig mest av att du ska kunna spela in i en enhetlig frekvens genom hela projektet. Det är alltså viktigt att du spelar in i samma bildhastighet i alla filmklipp, om du vill att de ska spelas upp i realtid (dåligt ordval) och inte sänka tempot på filmen för att skapa slow motion-effekter. Och här kommer väl 60 bilder i sekunden in. Givet vid en högre frekvens bilder i sekunden är ju att du får just fler bilder per sekund, som gör rörelserna i bilden mjukare. Om du i redigeringen delar hastigheten på antalet bilder per sekund som du har i övriga tidslinjen, säg 25 bps (60/25), så får du att du kan göra klippet 2.4x så långt, för att få samma bildfrekvens som i 25 bps. Poängen med det här är alltså att bibehålla samma "mjukhet" som i resten av videon, samtidigt som det spelas upp långsamt. Skulle du göra detsamma med ett klipp på 25 bps kan man räkna ut att det skulle bli väldigt hackigt (25/2,4=10,4).

 

Lite rörigt. Men 24, 25 och 30 är de mest aktuella om du inte vill göra klipp i slow motion. 24 och 25 ger en mer filmisk känsla än 30, som ofta likställs med en mer hemmavideo-aktig känsla i klippen. Bäst är väl att titta på de olika och jämföra själv vilken känsla du föredrar. Om det spelar någon roll för dig. Men återigen, spela in i samma i allt du gör. Precis lika viktigt när man använder en kamera, som när man använder flera.

 

Sedan finns det sånt som gamla frekvens-standarder, som skiljer sig mellan USA (30 bps) och Europa (25 bps). Oftast (inte alltid) är det dock inget man direkt behöver ta hänsyn till idag, beroende på vad man sysslar med. Men som med allt, kan det vara bra att kunna. Mer finns att läsa här: Video Frame Rates (24p, 25p, 30p, 60i) - Steve's Digicams

 

2. Här kan du få ett jätteenkelt svar: Filma i 24 Mbps. Det tar mer plats, men det är det värt. Mbps har inget med bildhastighet att göra, det är hur många megabit per sekund som du lagrar på minneskortet. 12, eller 24. Alltså i princip hur mycket detaljer du får i bilden (det är inte riktigt så enkelt, men åt det hållet). Ju högre skrivhastighet du har till minneskortet, ju mer kan du gå in och polera färger i redigeringen i efterhand, exempelvis, utan på större bekostnad av bilden. Att tänka på är att ha ett ganska snabbt minneskort. Åtminstone SDHC class 10, brukar rekommenderas. Men jobbar du som fotograf så är det troligtvis inget problem.

 

Hoppas det redde ut dina frågetecken! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Smörgåsmannen!

 

Gillar det här forumet mer och mer. De få gånger jag frågat något har jag fått vettiga svar och det snabbt.

 

Tack för att du tog dig tid att reda ut begreppen för en gammal gubbe!

 

SDHC Klass 10 är inget som jag är van vid från stillbildsvärlden.

 

Google

SDHC indelas i olika klasser efter överföringshastighet, definierade av SD Association, vilka specificerar minimum skrivhastighet för SDHC-kort.

 

Class 2: 2 MB/s (13x)

Class 4: 4 MB/s (26x)

Class 6: 6 MB/s (40x)

Class 10: 10 MB/s (66x)

 

När jag köpte kameran köpte jag med ett gäng kort.

 

CF Extreme Pro 90 MB/s

samt

SD Extreme 45 MB/s

 

Funkar dom?

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut! SDHC class 10 är ju ett minimum. Allt som har en snabbare skrivhastighet än 10 MB/s fungerar bra för dig!

 

Det är lite inaktivare här än det en gång varit, men bra att du får svar ändå! Annars är det ju lätt att för gamla medlemmar (som för det mesta är aktiva här), tycka att de redan har svarat på allt, och att allt går att hitta i forumen om man söker.

När jag registrerade mig här, var jag rätt grön på allt som inte hade med redigering att göra, och att på så liten kunskap söka reda på vad man vill ha reda på kan vara svårt. Inga frågor är för dumma, men man ska inte bli ledsen om man inte får svar, för då beror det troligtvis på att det frågats så många gånger förut och att det finns en tråd alldeles under om samma sak.

 

Är det något mer du undrar så är det bara att fråga på!

 

Annars; lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Förstår inte helt frågeställningen. Men som jämförelse kan vi ta att fota i jpeg mot raw. Det som skiljer är detaljerna och redigeringsmöjligheter, men det betyder inte att du inte kan kombinera dem. Sedan är det inte självklart att alla kameror har en skrivhastighet på 12 eller 24, utan det kan lika väl vara 9 och 28 som är alternativen. Om den ens har alternativ. Det spelar alltså ingen roll för att klippa materialet, utan snarare bara för färgkorrigering och framförallt om man vill ljusa upp fotot.

 

Ska du filma med både DJI:n och D800, och klippa ihop materialet, är det viktiga att välja samma bildhastighet, dvs. 24, 25, 30 etc. Värt att notera är att man kan använda både 50 och 25 bps i samma tidslinje, då du kan halvera 50 och få 25. Precis som med 60 och 30. Skulle DJI:n bara stödja, säg 30 och 50 bps, hade jag valt 50 på den och sedan 25 på D800:n. Ju snabbare bildfrekvens och ju mer data din video innehåller per sekund, ju mer krävs av sin dator för att hantera det. Precis som med jpeg och raw!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...