Jump to content

Problem med ränder som rör sig i persienner m.m.

Recommended Posts

Jag håller på med dokumentärfilm och har många gånger stött på problem med ränder i bild när mantimmar av någonting randigt. Som nu senast en tågräls, jag har lagt upp klippet så att ni kan se det här:

Titta i fullskärm och i full upplösning så kan ni se ränder i det högra tågspåret. Kan man göra något åt detta i efterhand?

Vi filmade med en Canon 5D Mark II i 25fps i 1080p. Magoc Lantern.

Tacksam för hjälp!

Jag antar att du provat med antiflicker som förmodligen inte hjälper. Du kan också prova med att ladda upp klippet i 50i.

Om du tittar på klippet i VLC så ser man en bild och om du tittar i t ex WMV så ser det annorlunda ut. På en vanlig TV-skärm syns det nog inte heller.

En annan åtgärd som jag sett men inte gärna skulle vilja använda är att lägga en aning oskärpa på just den lilla biten av spåret som du markerar med en liten ruta.

Pehrbau jag tror du misstar detta för ett interlace-problem, det är det med rätt stor sannolikhet inte utan detta ser ut att vara just "moire" från de linjer CMOS-sensorn i kameran hoppar över.

Mvh /Pontus w

• 5 weeks later...