Gå till innehåll

Vad ska jag rekomendera skolan att köpa in för kamera?


jonas18z

Recommended Posts

Skolan ska köpa in en ny kamera och nu undra jag vilken som jag ska rekomendera. Och jag sett på många ställe att detta ska vara bland de bästa sakerna men vilken ska man välja?

 

Thomsson VIPER

Panasonic Varicam

Sony HDW-F900

Länk till kommentar
Share on other sites

Jösses! Vad går du på för skola egentligen.

Om ni sysslar med kameror i de prisklasserna tror jag nog att det finns bildad personal inom det området på skolan.

Det beror ju helt på vad ni ska använda kamerorna till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe... Håller med Jns! Vet du inte vilken kamera du skall tippsa om i den klassen ska du nog inte tippsa om någon kamera alls! Jag skulle valt Panasonic AJ-HDC27F framför dom andra! men det är bara smak sak! Annars verkar Viper mycket bra! med sina 9,2 Mp CCD! Men jag har inte plåtat med någon av dom så va vet jag? Kamerorna är väll till för samma ändamål! så skilnaden är inte "enorm" på dom!-? Vilken skola går du på?

 

Mvh/ Martin L

Länk till kommentar
Share on other sites

Men nya format kommer ju också ny redigerings utrustning. Panasonic är ju

helt klart en fördel vad gäller den aspekten, men bildkvalitén/upplösningen är ganska

långt ifrån Vipern. Viper kameran är relativt ny och obeprövad. De finns antagligen i få exemplar och kostar ofantliga summor stålar.

Så det kanske inte är något val om ni ska filma nyhetsrepotage. Så frågan är vad de ska användas till och hur resultaten kommer att visas.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=jns]Jösses! Vad går du på för skola egentligen.

Om ni sysslar med kameror i de prisklasserna tror jag nog att det finns bildad personal inom det området på skolan.

Det beror ju helt på vad ni ska använda kamerorna till.[/citat]

 

Behöver man vara så mycket bildad att sköta dyrare grejer, första gången jag höll i en kamera av toppmodel, var en Sony DCR 500 med utbytbar optik, måste säga att man kände sig fri, de dyrare kameror som ser jobbigare ut att hantera är gjorda för att hantera enkelt. De dyraste toppmodellerna tycker jag är betydligt enklare att hantera än tex Sony PD100 om man bortser från storleken. Det enda e väl lite inställningar som kan vara svårt att fatta (tex tidskodinställningar och lite annat), men det lär man sig fort.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...