Jump to content

24/23,976p i 50hz belysning


Recommended Posts

Varnar nu för en riktig newbie-fråga, men känner att det är bäst att kolla med er som är mer tekniskt kunnig än mig.

 

Jag ska spela in nästa vecka och tänkte använda min GH2:a som några av er kanske vet man får bäst kvalité av genom att filma i 24p. Så jag tänkte göra det men tänker också använda befintlig belysning som finns i fabriken jag ska till.

 

Vilka inställningar ska jag köra på för att vara heeeeelt säker på att det inte blir flicker från lamporna? Antar att jag bör kompensera med slutartiden men är rädd att jag ska tycka det ser bra ut för att sen se lite flicker när jag ser på materialet på datorn.

Link to post
Share on other sites

Har du en 1/50 slutare så ska du tekniskt sett inte uppleva flicker från 50hz ljus. Däremot kan lamporna skilja sig vad gäller flicker, så det enda sättet att vara heeeeelt säker på att inte få flicker är att byta ut dem mot ordentliga, flickerfria ljusarmaturer.

Link to post
Share on other sites
Har du en 1/50 slutare så ska du tekniskt sett inte uppleva flicker från 50hz ljus. Däremot kan lamporna skilja sig vad gäller flicker, så det enda sättet att vara heeeeelt säker på att inte få flicker är att byta ut dem mot ordentliga, flickerfria ljusarmaturer.

 

Ah okej, tusen tack Tolin!

Link to post
Share on other sites

Du vill ha en 1/48 slutare och inte 1/50. Jag tror inte ens att du kan använda 1/50 när den står i 24p. Vissa lampor flimrar ingenting, vissa är riktigt bedrövliga. (Glödljus=ok, ljusrör/gatubelysning=katastrof för det mesta) Kan kameran finjustera slutaren går det att få till bra i dom flesta fallen dock.

 

Vår elekticitet är 50 Hz och det är där kruxet ligger, att 50 ljuspulser/sekund inte är jämnt delbart med 24/23.976=filmer i ljuset.

 

Kavlitetsskillnaden mellan 25p och 24p är ju typ noll, så jag hade filmat i 25p såvida någon kravspec säger att du måste använda 24p. 25p fungerar även på Blu-ray tack vare att spelarna läser psf som psf och visar bilden därmed progressivt utan de-interlacing. Om 24p är ett krav och beroende på längd hade jag seplat in i 25p (=inga problem med ljus) och i post använt Interpret Footage och ändrat från 25fps till 24fps. Ljudet fixas lätt med rätt pitch/längd i Adobe Audition. Jag har gjort så själv.

Link to post
Share on other sites

Nja, 1/48 slutare (180 grader) ger dig "flicker" (Fast ska vi vara helt ärliga lär flickret i det här fallet knappt vara märkbart). Filmar du i 24fps vill du ha en slutarvinkel på 172.8. (1 / 24) * (172.8 / 360) = 0.02 = 1/50.

Tipset däremot är att provfilma. Speciellt lysrör har ju en tendens att börja flickra oavsett när de fått ett tag på nacken.

Link to post
Share on other sites
Kavlitetsskillnaden mellan 25p och 24p är ju typ noll, så jag hade filmat i 25p såvida någon kravspec säger att du måste använda 24p. 25p fungerar även på Blu-ray tack vare att spelarna läser psf som psf och visar bilden därmed progressivt utan de-interlacing. Om 24p är ett krav och beroende på längd hade jag seplat in i 25p (=inga problem med ljus) och i post använt Interpret Footage och ändrat från 25fps till 24fps. Ljudet fixas lätt med rätt pitch/längd i Adobe Audition. Jag har gjort så själv.

 

Alla patcher till GH2:an har hittills i alla fall varit optimerad för 24p, men dom kanske har gjort nya nu när kvalitén är ungefär lika i båda lägena, men så var det inte för ett halvår sen :) Och det är därför jag känner att jag vill skjuta i 24p för om jag ändå ska använda en halvdålig kamera så vill jag i alla fall utnyttja fulla kvalitén i den :)

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
Gjorde detta misstaget idag, 24p / 50 och det blev katastrof under gatubelysning. Syns inte på LCD-skärmen men sen när man kommer hem så.... ooooooh my God that's HORRIBLE!

 

Gatubelysning är dock inte flickerfri så hade nog inte spelat så stor roll oavsett slutarvinkel.

Link to post
Share on other sites
Jag ska spela in nästa vecka och tänkte använda min GH2:a som några av er kanske vet man får bäst kvalité av genom att filma i 24p. Så jag tänkte göra det men tänker också använda befintlig belysning som finns i fabriken jag ska till.

 

Gatubelysning är dock inte flickerfri så hade nog inte spelat så stor roll oavsett slutarvinkel.

 

Samma sak gäller nog även i en fabrik. Det handlar oftast om armaturerna och de bör/måste vara rätt nya elektroniska (i fallet lysrör) för att inte ge flimmer och det är speciellt viktigt på en kamera med långsam cmos sensor som en dslr likt GH2 där flimmer syns extra tydlig som t.ex. vandrande band som rör sig genom bilden. Givetvis kan det funka ändå men ingen rolig sits. Har man möjlighet att använda en monitor är det guld, nu vet jag nada om GH2:ans inställningsmöjligheter men man brukar kunna klara sig rätt bra om man kan använda synchro scan - typ ställa slutaren steglöst då 50hz inte alltid är 50hz när det gäller äldre magnetiska lysrörsarmaturer m.m.

 

Lycka till, mvh /Pontus w

Link to post
Share on other sites
Nu är inspelningsdagarna över och det blev faktiskt så att jag köpte en Black Magic Pocket istället och allt verkar se helt ok ut, inget flicker än så länge men då körde jag ju på 25p också.

 

Snyggt köp! Underbar liten pryl-

Vad körde du med för kringutrustning till den om jag får fråga?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...