Gå till innehåll

Mjukvara för export av stillbild från dvd


mrbajen

Recommended Posts

Hej,

jag skulle behöva ett program som exporterar stillbilder från DVD-filmer. Jag har sökt och hittat en massa, men problemet är att bilderna alltid exporteras komprimerade. Jag vill kunna exportera stillbilder med samma upplösning som filmen/skivan har. Finns det några tips på program tar jag gärna emot dem.

Bästa hälsningar,

/Patric

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar! Jag kanske är ute och cyklar, bildredigering är en ny grej för mig, men då man exporterar en stillbild från VLC finns väl bara de 2 formaten png och jpg att välja på? Och båda är väl komprimerande, men på olika sätt? Går det att spara i RAW eller TIFF till exempel? Jag vill behålla så mycket info som möjligt i bilderna. De ska förstoras kraftigt och printas ut för att hängas på väggen som ett stort bildmanus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Välj PNG så är du säker, men en JPEG funkar nog också hur bra som helst.

 

Förklaring:

En TIFF är bara en behållare och kan således innehålla lite vad som (komprimerat och okomprimerat m.m.) och RAW är ett format kameror genererar. Dessa format ger i praktiken ingenting i form av upplösning mätt i pixlar jämfört med en JPEG med högsta kvalité. JPEG-bild sparad i hög kvalité räcker hur långt som helst, det är om man börjar snacka färgdjup/bit-djup etc som andra format eventuellt kan bli aktuella (din video är i 8-bit, således inget problem). TIFF däremot är inget format jag tar i med tång då det är som att be om en säg text-fil utan att speca om det skall vara en word-fil eller en txt och vilken isf vad för text filen skall innehålla d.v.s. kodning etc.

 

PNG är därtill ett lossless format (komprimering är endast en formula för hur man lagrar data, lagras den smart kan man komprimera utan att förlora information) och vore det inte för vissa begränsningar i bland annat färgrymden för PNG så blir det inte mycket bättre än just PNG.

 

Lycka till, mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...