Jump to content

Konstruktiv feedback på ett halvfärdigt manus (45 sidor)


seananton
 Share

Recommended Posts

Hejsan,

 

Jag håller på med mitt andra långfilmsmanus, fast har slut på idéer för tillfället.

Därför laddar jag upp det jag har skrivit än så länge, bara så att jag vet att det som finns håller måttet.

Detta är en psykologisk thriller och en karaktärsstudie som handlar om en kille som inte är helt frisk.

De stora inspirationerna har varit HENRY - Portrait of a Serial Killer och Taxi Driver.

 

Läs gärna och kommentera storyn, karaktärer, dialog m.m.

Ha det bäst!

KARAKTÄRSSTUDIE.pdf

Link to comment
Share on other sites

Tycker du är visuell i dina beskrivningar, och jag tycker mig skönja en porträttering av en mördare som inte är helt okomplicerad (även om jag tycker andra karaktärer, som Johanna, är för enkla).

 

Men det märks att detta är en draft. Du tar för många genvägar i manuset. Ibland är det är svårt att följa med i karaktärsintroduktioner, hopp i tiden och dina visuella beskrivningar pendlar kraftigt mellan detaljer i överflöd("Mer äpple"), ibland blir det för explicit (för min del) med våld och sex, eller i någon dialog - och ibland blir det alldeles för ospecifikt.

 

Ta montaget i första scenen:

 

"- En KVINNA med huvudet avlägsnat (FOTO)."

Var är vi på detta svartvita foto? På golvet i ett hus? Ute i en skog? Är det vinter? Sommar?

 

"- En MAN med flera knivhugg i magen (FOTO).

Kanske självklart för dig, men ...lever han? Är vi på ett annat ställe nu?

 

"- En KVINNA/MAN bärs iväg på en bår (KLIPP)."

Är det en kvinna eller en man? Spelar det någon roll om vi ser det eller inte? Om det spelar roll, är det någon av kvinnan (utan huvud) eller mannen vi nyss sett? Eller en tredje kropp?

 

"- En POLIS upptäcker en död KVINNA (FOTO)."

Uhm, hur upptäcker polisen den döda kvinnan, och hur ser vi att hon är död? Är vi på samma ställe eller någon annanstans?

 

"- Ett PAR får nyheten att DERAS SON är död (KLIPP)."

Hur går det till? Är de på brottsplatsen eller hemma eller..?

 

 

Hur lång tid har du räknat med att det ska rulla förtexter? Upplever det som väldigt kort tid, max 1 minut. Är det rätt uppfattat? Annars riskerar det bli lååånga stunder med foton på avhuggna kvinnor och bårar som bärs.

 

 

I den andra scenen:

"Ett OMRÅDE som knappast en RIKEMAN skulle sätta sin fot i."

Jag förstår inte varför just dessa två ord är kapitäler. Det är inget ljud, ingen karaktärsintroduktion och inte specifika shots. Den här typen av detaljer kan göra det väldigt svårt att hänga med i storyn.

 

Efter det här bläddrade jag runt och kände mig tyvärr inte fast i storyn. Det var oerhört förvirrande att det fanns en byggare i början som hette JONAS, och sedan en viktig karaktär i Fredriks pappa som också hette det! Undvik såna misstag.

 

Blev heller inte klok på vad som motiverar Johanna att söka upp och uppvakta Fredrik på ovanligt rättframt, och vad som driver Fredrik att hänga med i det spelet - men det kanske var med i någon detalj jag missade när jag flipprade runt.

 

Utan synopsis kan jag bara gissa vad storyn barkar hän, men efter över 40 sidor tycker jag att det borde vara hyfsat klart, även om man inte skrivit klart allt än. Tror det kommer bli skitsvårt att skriva färdigt det här om du inte först skapar dig en bra bild på hur det hela ska sluta.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Jag började bara läsa som hastigast för att bilda mig en uppfattning om vad det var för något och jag reagerade precis som Daac på montaget och att det saknade visuell känsla - mer fakta än stämning kanske man kan säga.

 

Men sen studsade jag på "Ett OMRÅDE som knappast en RIKEMAN skulle sätta sin fot i."

 

Som författare i ett manus ska du vara osynlig. Givetvis är det din text, och dina åsikter lyser givetvis igenom på sätt och vis, men man ska inte känna din närvaro, om du förstår hur jag menar.

 

Din uppfattning om att en rik man inte skulle sätta sin fot i vad som verkar vara ett vanligt radhusområde skriker fördomar från dig, författaren. Det är samma sak som du skriver "härligt röd" eller "äckligt orange" utan närmare förklaring. Vi har alla förutfattade meningar, men när vi skriver måste vi vara medvetna om att även "rikemän" och personer som avskyr rött och älskar orange kommer att läsa manuset. Och personer som lever granne med rikemän i radhusområden.

 

Försök att beskriva så målande som möjligt, men samtidigt så neutralt från personliga åsikter som det bara går. Du ska guida läsaren in i din värld och då gäller det att du väljer ord som passar en så bred publik som möjligt. Dina personliga åsikter får karaktärerna framföra istället.

 

En mindre grej var alla ord med stora bokstäver. Det finns olika skolor här, men att skriva allt viktigt man ser med stora bokstäver är helt onödigt - det är snarare de viktiga detaljerna i så fall som ska poängteras. Och RIKEMAN ser vi inte ens.

 

I övrigt har jag ännu inte kommit så långt att jag känner att har fler åsikter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By Albinsandberg
      Hej!
       
      Postar här för all sorts feedback samt träning.
       
      obs, endast 4 sidor exklusive titeln.
       
      Vill också notera att jag ska försöka göra flera korta manus gärna mellan 5-15min. Så denna är min första.
      One last drink.pdf
    • By Bylundjonas
      Hej. I min tidigare tråd försökte jag få fram något som var relaterat till min dödsrädsla. Jag fortsatte jobba med Alice och blev aldrig helt riktigt nöjd med karaktären eller storyn. Så jag tänkte okej F*ck it, jag tar bara sånt fick mig att bli rädd som barn efter att jag hade sett mitt första lik och så vidare. Jag var alltid rädd att om jag dog som barn och vaknade upp på bårhuset, då skulle detta hända som det står i manuset, ingen ser, hör eller bryr sig, du är död för dem. Och rädslan att bli begravd levande var ju också en skrämmande tanke man fick efter man hade sett saker och ting. Mardrömmarna efter den situationen relaterade mycket till död och även likkistor, vilket var läskigt. Jag var ju barn och visste ju inte hur det fungerade efter man har dött, men jag har försökt beskriva min rädsla så bra jag kan i manuset för att man ska få en uppfattning att det var så här han upplevde det i drömmarna och kände.
       
      Threadet som manuset är baserad på: https://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=38225
       
      Manuset: The file is gone.
    • By nashville
      Tja!
       
      Det här manuset är en over the top komediserie som inte är så realistisk. Jag vet inte riktigt hur jag skulle beskriva stilen men kanske typ 30 Rock blandat med en light-version av Airplane.
      Loglinen för serien skulle kunna vara: En femtiotvå år gammal man delar en lägenhet med två tjejer i tjugoårsåldern efter att hans fru lämnat honom. -- Vilket låter perverst och som en äcklig önskedröm, men jag lovar att det inte är fallet.
      Jag är medveten om att serien aldrig skulle kunna produceras, av många orsaker, men är mera intresserad av om ni finner det underhållande. Kommentarer gällande struktur, karaktär, beskrivningar, om handlingen ens går att förstå och sånt skulle också uppskattas jättemycket.
      Rumskamrater-nashville.pdf
    • By RoKi
      En liten story om en religiös sekt som beslutar sig för att spränga ett vattenkraftverk och orsaka en syndaflod.
      Är helt ny på det här med att skriva, men tyckte att det var väldigt roligt. Såg det som en film hela tiden:)
      Guds Änglar:RoKi.pdf
    • By agnes99
      Hej!
       
      Det här är mitt första kortfilmsmanus (på 3 sidor) och jag skulle gärna vilja få respons/kritik.
       
      Synopsis: Viktor upptäcker att hans mamma är borta när han kommer hem en kväll. Det oroar honom så han går ut för att leta efter henne och efter en tids letande hittar han henne på kyrkogården.
       
      (Det är inte en händelserik historia, men jag hoppas att känslorna förmedlas.)
       
      Grejen är att jag har en lång bakgrundshistoria till Viktor och hans familj, så jag är rädd att manuset inte blir lika bra för en som inte har tagit del av deras historia. Varför jag skrev ett kortfilmmanus av det hela är för att jag är en noob (så jag ser fram emot att få respons och råd). Jag hade lite problem med en heading som ni kanske kommer märka och lite andra saker... Det finns en massa olika formateringsregler och jag vet inte riktigt vilka jag ska följa!... och ska man översätta de engelska uttrycken?
       
      FYI, så skrev jag manuset i Celtx (funkade bra men kan inte ta bort scennumreringen) och titeln är inte helt bestämd, vet inte ens om en borttappad är rätt ord, men kände att jag behövde skriva nånting.
       
      Tack på förhand för er respons! :)
      Screenplay (6).pdf
×
×
  • Create New...