Jump to content

Vilka prgram anväder SVT;TV4 och Kanal 5

Recommended Posts

Vet inte vad du vill veta, men alla de kanalerna köper ju in mycket av sitt material från utomstående produktionsbolag alt. beställer så det är nog rätt olika för olika produktionsbolag.

Om du menar för nyhetsinslag tänker jag mig att dom kör avid eller final cut kanske, inte så avancerat.

Liveprogram och "hallåornas mellansnack" = ingen aning.

SVT, använder Avid-familjen över nästan hela kedjan, med undantag för grafik där det förekommer Caspar, AfterEffects, Photoshop mm. Servermässigt är det Avid också.

UR, Final Cut Pro 7 och Avid Pro Tools i ljud. Byter just nu nerlagda Final Cut Server mot Fork Productionserver. Kommer troligen utreda nytt redigeringsverktyg nästa år då FCP7 är obsolet

I övrigt används AfterEffects, Motion, Photoshop och det kommer troligen bli lite Caspar nu också. (..nu undrar nog nån vad fan är Caspar... CasparCG: Pro Graphics and Video Play-out System )

TV4, Har iaf haft Final Cut Pro 7. (tidigare hade de Avid) för det lilla de själva producerar. Iom. FCP7 nerläggning så vet jag inte hur de ska gå vidare. Troligen byter de till Avid eller Premiere om de inte redan gjort det.

Kanal 5 producerar i princip inget eget alls, utan köper in från produktionsföretag. Vet i övrigt inte vad för mjukvara de snurrar. Men gissar FCP eller Avid

Jag påstår att Avid inte innehar 90% av marknaden längre. De har tappat kunder i rasande fart de senaste 5 åren, till fördel för Apple och Adobe.

Iom. att Apple la ner FCP7 mot "coola" FCPX så kanske det finns en chans att Avid återhämtar sig något, och Adobe tar resten. Möjligen kommer några mindre bolag även köra Edius ihop med att de skaffar GrassValley hårdvara, iaf om jag ska tolka innhållet i branchtidningarna.

Efter IBC i september så kommer jag nog ha en fräschare uppfattning om vad som rullar där ute.

90% av marknaden använder sig av Avid Media Composer.

Stämmer inte. Det finns ingen bra statistik som pekar på hur det ligger till. Det går just nu väldigt bra för Adobe med Premiere Pro i t ex USA. Och "marknaden" blir svårare och svårare att definiera. Broadcast? Film? Spel? Webbmedia?

SVT, använder Avid-familjen över nästan hela kedjan, med undantag för grafik där det förekommer Caspar, AfterEffects, Photoshop mm. Servermässigt är det Avid också.

UR, Final Cut Pro 7 och Avid Pro Tools i ljud. Byter just nu nerlagda Final Cut Server mot Fork Productionserver. Kommer troligen utreda nytt redigeringsverktyg nästa år då FCP7 är obsolet

I övrigt används AfterEffects, Motion, Photoshop och det kommer troligen bli lite Caspar nu också. (..nu undrar nog nån vad fan är Caspar... CasparCG: Pro Graphics and Video Play-out System )

TV4, Har iaf haft Final Cut Pro 7. (tidigare hade de Avid) för det lilla de själva producerar. Iom. FCP7 nerläggning så vet jag inte hur de ska gå vidare. Troligen byter de till Avid eller Premiere om de inte redan gjort det.

Kanal 5 producerar i princip inget eget alls, utan köper in från produktionsföretag. Vet i övrigt inte vad för mjukvara de snurrar. Men gissar FCP eller Avid

Jag påstår att Avid inte innehar 90% av marknaden längre. De har tappat kunder i rasande fart de senaste 5 åren, till fördel för Apple och Adobe.

Iom. att Apple la ner FCP7 mot "coola" FCPX så kanske det finns en chans att Avid återhämtar sig något, och Adobe tar resten. Möjligen kommer några mindre bolag även köra Edius ihop med att de skaffar GrassValley hårdvara, iaf om jag ska tolka innhållet i branchtidningarna.

Efter IBC i september så kommer jag nog ha en fräschare uppfattning om vad som rullar där ute.

Imponerande att UR orkade trassla med Final Cut Server. Det var ren skit från början. Alla lite djupare in i branschen skvallrar hela tiden om att Avid har tunga ekonomiska problem.

Jag tycker det bli blir intressant då jag själv började med Lightworks här i veckan och tycker att det är ett riktigt bra program. Vad måste då inte tex Avid vara ;)

LightWorks är och har alltid varit ett avancerat system i Rolls Royce-klassen. Man ska inte låta sig bedras av prisklassen. För femton år sedan var LightWorks dubbelt så dyr som den dyraste Aviden. Folk har ännu inte riktigt greppat att ett av dom mest avancerade, stabila och fullproffsiga systemen kostar 500 spänn.

• 2 weeks later...

Svårt att få en 500 kronors system att lira med hela kedjan. Har man 30-50 redigeringar så vill det till att man har kolla på media (databashantering) och allt vad det för med sig med versioner och att hitta i sitt och andras material. Jag hade gärna klippt med något annat än Avid men som en väldigt liten kugge i stor maskin så är det bara att vara bäst på Avid. oavsett om det är MC/NC eller Symphony.