Jump to content

Söker feedback på dom 20 första sidorna av "Jag älskar dig"


bylletski
 Share

Recommended Posts

Hejsan! Jag tyckte att ditt manus var intressant att läsa, då det var väldigt välskrivet. Du ger för det mesta en tydlig bild av alla miljöer med mera vilket gör det lätt att förstå.

 

Något jag saknar är dock djupet. Alla karaktärer känns väldigt stereotypiska och okomplexa, vilket känns lite tråkigt och ointressant. Som det ser ut nu går alla karaktärers personlighet att beskriva med max. två meningar, vilket är alldeles för lite. Även de olika könen är väldigt stereotypiska och jag tror du behöver dra ner på skillnaderna mellan män och kvinnor i berättelsen.

 

Sedan saknar jag även djupet i deras relation. Visserligen är den väldigt vackert gestaltad och beskriven, men samtidigt känns den lite platt. En relation som fungerar bra hela tiden är varken spännande eller naturlig, men kanske dyker problemen upp senare i historien, eller har du möjligen en tanke om att problemen ska komma utifrån? Det vore också intressant att veta mer om hur de träffades och varför de är så kära. Williams replik på bussen på väg hem från festen om att han gillar hennes insida skulle kunna vara mycket mer ingående och detaljrik.

 

Jag hittar inte heller något särskilt budskap i manus, men det kanske kommer senare? Varför vill du göra just den här filmen och vad tänker du att den har för mening?

Link to comment
Share on other sites

Hejsan! Jag tyckte att ditt manus var intressant att läsa, då det var väldigt välskrivet. Du ger för det mesta en tydlig bild av alla miljöer med mera vilket gör det lätt att förstå.

 

Något jag saknar är dock djupet. Alla karaktärer känns väldigt stereotypiska och okomplexa, vilket känns lite tråkigt och ointressant. Som det ser ut nu går alla karaktärers personlighet att beskriva med max. två meningar, vilket är alldeles för lite. Även de olika könen är väldigt stereotypiska och jag tror du behöver dra ner på skillnaderna mellan män och kvinnor i berättelsen.

 

Sedan saknar jag även djupet i deras relation. Visserligen är den väldigt vackert gestaltad och beskriven, men samtidigt känns den lite platt. En relation som fungerar bra hela tiden är varken spännande eller naturlig, men kanske dyker problemen upp senare i historien, eller har du möjligen en tanke om att problemen ska komma utifrån? Det vore också intressant att veta mer om hur de träffades och varför de är så kära. Williams replik på bussen på väg hem från festen om att han gillar hennes insida skulle kunna vara mycket mer ingående och detaljrik.

 

Jag hittar inte heller något särskilt budskap i manus, men det kanske kommer senare? Varför vill du göra just den här filmen och vad tänker du att den har för mening?

 

Tackar ödmjukast för bra feedback där kära Eline. En konflik/problem dyker självklart upp i manuset senare. Hur dom träffades är redan beskriver, när dom befinner sig vid sjön efter Thomas scen. Karaktärernas personlighetsbeskrivning är ingen regler som intresserar mig. Det är ju skådespelarens jobb att få en chans att tolka karaktären så mycket som möjligt. Därför tycker jag att det är bra att låta bli att beskriva en beskrivning av karaktären.

 

Men du har faktiskt rätt på en punkt eller rätt... Djupet och karaktärernas vilja dyker upp senare i manuset och någras har redan dykit upp så som Pia som har en dröm om sitt företag att få mer pengar. Sen William att han blir ledsen och att han vill ha Pia förevigt. Senare i manuset går ju Williams dröm i bitar och Pia blir intresserad av någon annan karaktär för att den karaktären är snäll, ödmjuk, en liten bratt som lurar över Pia till brattsidan. Han hjälper också henne att starta företaget och skaffa investerare till hennes produkter. STOP! Där avslöjar jag inte mer! :D

Link to comment
Share on other sites

Jaha, jag förstod inte att det var första gången de träffades. Kanske skulle det behövas mer detaljer kring just allra första gången de såg varandra. Var det kärlek vid första ögonkastet och hur gick det till precis innan den stund de hamnade där på klipporna? När de satt där och pratade kändes det som om de redan kände varandra, men jag antar att sådant kommer att gestaltas mycket tydligare också av skådespelarna. Svårt att känna av sådant bara av texten.

 

Själv fokuserar jag ofta väldigt mycket på karaktärerna redan innan jag gör någonting annat av en idé, men tror också att det funkar att lämna över det till skådespelarna som du sa. Intressant att du inte tycker att det är lika viktigt.

 

Skönt att höra att konflikter och djup dyker upp senare. Men jag vill fortfarande veta mer om vad det är med Pia som William är så kär i. Han verkar ju inte alls kunna tänka sig att leva utan henne. Hon verkar ju i alla fall ha flera anledningar att bli kär i någon annan som du berättade skulle hända, men vad är det som gör att han klamrar sig fast vid just henne? Visserligen kanske detta också har med karaktärsarbete och skådespelarnas jobb att göra enligt dig..? ;)

 

Sedan blir jag orolig för att problemen dyker upp försent. Det är ju svårt att veta hur lång tid dessa 20 första sidor, när (nästan) allt verkar perfekt kommer att ta, men glöm inte bort att det inte får börja alldeles perfekt. Om de första tjugo minuterna i en film jag såg tycktes handla om en helt perfekt relation, skulle jag nog inte vara så intresserad att se vidare, men kanske detta inte alls är fallet här?

 

I alla fall blir jag sugen på att läsa vidare på manuset, nu när du berättat mer om konflikter och problem som dyker upp senare.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr kan jag inte ge ut det. Eftersom en produktionsbolag har bestämt sig för att köpa det! Jag fick samtalet idag klockan 17.00. Var kul att höra och ska upp till Stockholm nästa vecka och skriva avtal med dom. Blev jätteglad! Har kämpat i 2 år med att försöka sälja in ett långfilmsmanus och nu lyckades jag!

Link to comment
Share on other sites

Åh, vad roligt! :) grattis! Lycka till med det då! :D

 

Tack!

 

Det är hans intervjuer och bok som jag har lärt mig ifrån. Han tycker också att reglerna för att skriva manus är inget som är intressant. Eftersom manus är en egen produkt som man skapar... Alla manusförfattare har egna regler... Finns ingen lag eller lagbok på att det tillexempel måste vara med en prolog i början av filmen osv.

 

John Truby är en true legend som man säger.

 

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att bedöma endast 20 sidor men jag har svårt att se vad du vill med filmen? Det händer inte mycket och jag får ingen riktigt känsla för karaktärerna. Ett problem, enligt mig, är att de redan är tillsammans när filmen börjar, vilka är de, varför ser vi på en film med dem?

 

/D

 

Man får ju se background story med William och hans pappa. Nu vet vem vad William har för rädsla och att han inte vill losa Pia. Pia däremot vill ha pengar från sina kunder på företaget det är hennes mål.

 

Sen senare får vi veta mer om dom.

Link to comment
Share on other sites

Kanske borde du komma på fler mål och personligheter till karaktärerna, för utan sådant blir storyn inte särskilt intressant. Och allt sådant kan inte vara skådespelarnas ansvar. En karaktär som bara har ett fastslaget mål/ett barndomstrauma/ett hinder, känns varken naturligt eller spännande. Kanske var det som Daniel också menade, eller?

 

Och visst kanske allt blir mer invecklat senare i filmen, men håller också med om att det inte blir särskilt intressant när de redan från början är tillsammans och inte har särskilt mycket problem. Och som jag skrev tidigare, kan det vara smart att skapa något som verkligen känns spännande redan från början. Och en alkoholiserad pappa och en snobbig kille (Viktor) som verkar vilja tränga sig in i det perfekta förhållandet utan större framsteg, känns tyvärr inte som något nytt.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att det är ganska segt och händelsefattigt tyvärr. Att karaktärerna har ett bra förhållande kanske man kan berätta med lite färre scener så man kommer fram till vad filmen verkligen ska handla om fortare. Alternativt att hoppa lite fram och tillbaka i tiden så att man får bakgrunden växelvis med de problem som senare uppstår.

 

Karaktärerna kändes också ganska stereotypa som Eline sade, vilket blir lite tråkigt eftersom de blir förutsägbara. Du kanske ska lägga in något lite ovanligt element i varje karaktär?

 

Jag fastnade inte riktigt för manuset och skulle nog ha svårt att läsa ut ett helt långfilmsmanus. Tyvärr

I slutet verkade det hända lite mer dock, så kanske hade jag fortsatt?

Lycka till med manuset och kontraktskrivning och allt då =)

Link to comment
Share on other sites

Nej, med stereotypiska menar vi att karaktärernas personlighetstyper redan finns som färdiga mallar och att allt de gör endast följer den mallen. T.ex. förstår vi på en gång att Pias väninna är en sådan som bara bryr sig om pengar och vill ha Viktor (han hette så va?) och hennes beteende på festen är på så sätt väldigt förutsägbart. Resten av människorna på festen verkar också väldigt lika henne och därför också stereotypiska. Att tjejerna ger killarna lapdance osv. Förstår du hur jag menar?

Link to comment
Share on other sites

Nej, med stereotypiska menar vi att karaktärernas personlighetstyper redan finns som färdiga mallar och att allt de gör endast följer den mallen. T.ex. förstår vi på en gång att Pias väninna är en sådan som bara bryr sig om pengar och vill ha Viktor (han hette så va?) och hennes beteende på festen är på så sätt väldigt förutsägbart. Resten av människorna på festen verkar också väldigt lika henne och därför också stereotypiska. Att tjejerna ger killarna lapdance osv. Förstår du hur jag menar?

 

Ah men många tjejer är såna i min existens har jsg märkt

Link to comment
Share on other sites

Ah men många tjejer är såna i min existens har jsg märkt

 

Du rör dig nog i lite andra kretsar än vad jag gör... =)

Men visst, stereotyperna existerar ju pga att folk till viss utsträckning beter sig på det sättet. Men det blir ju inte en väldigt intressant historia om allt är stereotyper bara, det blir väldigt förutsägbart och intetsägande.

 

t.ex.

Pias väninna kan sammanfattas med stereotyperna:

 

Tjejer vill träffa rika män.

Tjejer vill alltid ha ett längre förhållande, medan killar bara vill ha tillfälliga sexuella förbindelser.

 

Och det är allt den karaktären består av, och pratar om för den delen. du kanske ska gräva lite djupare i henne. Varför vill hon träffa en rik man? Varför vill hon ha ett långt förhållande? Hon kanske har gett upp allt hopp om en karriär pga dyslexi eller något liknande och det enda hon har kvar som hon drömmer om är att leva i lyx och skaffa familj. Eller så kanske hon har något sorts flickfantasi kvar i bakhuvudet om att träffa en vacker prins som tar hand om henne.

Det kanske finns något mer hon vill i livet också? Hon kanske har ett klassiskt manligt intresse för att bryta av stereotypen? Mecka med motorcyklar, bygga modeller, brottning, kanske kollar 10 timmar våldsam splatterfilm i veckan?

I animen beck t.ex. har den coola bandkillen hela sitt rum fyllt med shoujo(tjej) manga t.ex. vilket bryter av hans annars väldigt traditionellt manliga karaktär.

 

Du kan också eftersom du skiljer så mycket på könen försöka få lite mer djup i karaktärerna genom att tänka på de mer som människor och inte som kvinna/man, som Eline föreslog. Män och kvinnor vill väl alla ha lycka, kärlek, gemenskap, känna sig uppskattade och behövda etc. även om de kan ha olika sätt att uttrycka det på.

Link to comment
Share on other sites

Du rör dig nog i lite andra kretsar än vad jag gör... =)

Men visst, stereotyperna existerar ju pga att folk till viss utsträckning beter sig på det sättet. Men det blir ju inte en väldigt intressant historia om allt är stereotyper bara, det blir väldigt förutsägbart och intetsägande.

 

t.ex.

Pias väninna kan sammanfattas med stereotyperna:

 

Tjejer vill träffa rika män.

Tjejer vill alltid ha ett längre förhållande, medan killar bara vill ha tillfälliga sexuella förbindelser.

 

Och det är allt den karaktären består av, och pratar om för den delen. du kanske ska gräva lite djupare i henne. Varför vill hon träffa en rik man? Varför vill hon ha ett långt förhållande? Hon kanske har gett upp allt hopp om en karriär pga dyslexi eller något liknande och det enda hon har kvar som hon drömmer om är att leva i lyx och skaffa familj. Eller så kanske hon har något sorts flickfantasi kvar i bakhuvudet om att träffa en vacker prins som tar hand om henne.

Det kanske finns något mer hon vill i livet också? Hon kanske har ett klassiskt manligt intresse för att bryta av stereotypen? Mecka med motorcyklar, bygga modeller, brottning, kanske kollar 10 timmar våldsam splatterfilm i veckan?

I animen beck t.ex. har den coola bandkillen hela sitt rum fyllt med shoujo(tjej) manga t.ex. vilket bryter av hans annars väldigt traditionellt manliga karaktär.

 

Du kan också eftersom du skiljer så mycket på könen försöka få lite mer djup i karaktärerna genom att tänka på de mer som människor och inte som kvinna/man, som Eline föreslog. Män och kvinnor vill väl alla ha lycka, kärlek, gemenskap, känna sig uppskattade och behövda etc. även om de kan ha olika sätt att uttrycka det på.

 

Ska ge dig ett rakt svar på den frågan där. Senare i manuset får vi reda på att Erika är hos kronofogde och använder Pia som..... Jag säger inte mer där :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By Albinsandberg
      Hej!
       
      Postar här för all sorts feedback samt träning.
       
      obs, endast 4 sidor exklusive titeln.
       
      Vill också notera att jag ska försöka göra flera korta manus gärna mellan 5-15min. Så denna är min första.
      One last drink.pdf
    • By Bylundjonas
      Hej. I min tidigare tråd försökte jag få fram något som var relaterat till min dödsrädsla. Jag fortsatte jobba med Alice och blev aldrig helt riktigt nöjd med karaktären eller storyn. Så jag tänkte okej F*ck it, jag tar bara sånt fick mig att bli rädd som barn efter att jag hade sett mitt första lik och så vidare. Jag var alltid rädd att om jag dog som barn och vaknade upp på bårhuset, då skulle detta hända som det står i manuset, ingen ser, hör eller bryr sig, du är död för dem. Och rädslan att bli begravd levande var ju också en skrämmande tanke man fick efter man hade sett saker och ting. Mardrömmarna efter den situationen relaterade mycket till död och även likkistor, vilket var läskigt. Jag var ju barn och visste ju inte hur det fungerade efter man har dött, men jag har försökt beskriva min rädsla så bra jag kan i manuset för att man ska få en uppfattning att det var så här han upplevde det i drömmarna och kände.
       
      Threadet som manuset är baserad på: https://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=38225
       
      Manuset: The file is gone.
    • By nashville
      Tja!
       
      Det här manuset är en over the top komediserie som inte är så realistisk. Jag vet inte riktigt hur jag skulle beskriva stilen men kanske typ 30 Rock blandat med en light-version av Airplane.
      Loglinen för serien skulle kunna vara: En femtiotvå år gammal man delar en lägenhet med två tjejer i tjugoårsåldern efter att hans fru lämnat honom. -- Vilket låter perverst och som en äcklig önskedröm, men jag lovar att det inte är fallet.
      Jag är medveten om att serien aldrig skulle kunna produceras, av många orsaker, men är mera intresserad av om ni finner det underhållande. Kommentarer gällande struktur, karaktär, beskrivningar, om handlingen ens går att förstå och sånt skulle också uppskattas jättemycket.
      Rumskamrater-nashville.pdf
    • By RoKi
      En liten story om en religiös sekt som beslutar sig för att spränga ett vattenkraftverk och orsaka en syndaflod.
      Är helt ny på det här med att skriva, men tyckte att det var väldigt roligt. Såg det som en film hela tiden:)
      Guds Änglar:RoKi.pdf
    • By agnes99
      Hej!
       
      Det här är mitt första kortfilmsmanus (på 3 sidor) och jag skulle gärna vilja få respons/kritik.
       
      Synopsis: Viktor upptäcker att hans mamma är borta när han kommer hem en kväll. Det oroar honom så han går ut för att leta efter henne och efter en tids letande hittar han henne på kyrkogården.
       
      (Det är inte en händelserik historia, men jag hoppas att känslorna förmedlas.)
       
      Grejen är att jag har en lång bakgrundshistoria till Viktor och hans familj, så jag är rädd att manuset inte blir lika bra för en som inte har tagit del av deras historia. Varför jag skrev ett kortfilmmanus av det hela är för att jag är en noob (så jag ser fram emot att få respons och råd). Jag hade lite problem med en heading som ni kanske kommer märka och lite andra saker... Det finns en massa olika formateringsregler och jag vet inte riktigt vilka jag ska följa!... och ska man översätta de engelska uttrycken?
       
      FYI, så skrev jag manuset i Celtx (funkade bra men kan inte ta bort scennumreringen) och titeln är inte helt bestämd, vet inte ens om en borttappad är rätt ord, men kände att jag behövde skriva nånting.
       
      Tack på förhand för er respons! :)
      Screenplay (6).pdf
×
×
  • Create New...