Gå till innehåll

Jag kanske är en minoritet...


Oller Visuals

Recommended Posts

Inte så konstigt att biograferna prioriterar dubbat i stället för svensk text, när den huvudsakliga målgruppen ofta inte har förmågan (tillräckligt utvecklad) att läsa än? Däremot kan jag tycka att det vore bra om båda alternativ erbjuds. Kanske lite off-topic, men på senare tid har ibland text som sitter på saker i filmen, t.ex. på fotoalbumet i filmen "Upp" har jag för mig, översatts till svenska direkt i animeringen, vissa scener är alltså enbart animerade för t.ex. det svenska språket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Upptäckte samma sak i Stockholm när jag försökte boka biljetter till just Epic. Har sett fram emot den sen jag såg trailern då jag alltid fastnar för den här typen av "små världar á la lånarna"-filmer och förstår inte varför de inte kan visa den på orginalspråk också. Toy Story3 visades ju på två språk. Eller?

Nyare animerade filmer från pixar, dreamworks och disney m fl. är ofta riktade både åt äldre och yngre publik. Det är väl knappast en hemlighet? Märkligt drag SF!

Länk till kommentar
Share on other sites

Skriv och klaga!!!! Som pappa till en helt tvåspråkig 10-åring (svenska / engelska) som absolut föredrar de engelska så skriver jag till SF varenda gång det uppstår. Jag får iofs samma svar varje gång - tillgång/efterfrågan/marknadsandel/marknadsföring/etc.

 

Var på Despicable Me 2 på engelska häromdagen - helt fullsatt...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju tråkigt när det är så. Däremot så tycker jag faktiskt att sverige är stört jävla duktiga på att dubba! I alla fall Disney filmer. Och det säger jag inte för att man är uppvuxen med de svenska (även om det säkert har en viss påverkan), utan att jag har sett igenom de flesta Disney på engelska för att se "originalen" men jag tycker att man verkligen fått mer liv i vissa filmer på svenska. Dock ser jag sällan på animerat/tecknat i film nu för tiden så det kan ju hända att det förändrats =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...