Jump to content

Färdig långfilm! – ”Filmnördar”

Recommended Posts

Efter att ha läst den nya versionen måste jag säga att manuset om möjligt har blivit ännu bättre. Smart drag att låta Hanna gå på teater med "Ernst-Hugo"! :D

Hur går det med att få manuset filmat? Håller tummarna för att det ska bli filmat!

Ha det bra!! (och lycka till!)

Eftersom jag aldrig skrivit ett manus, men skaprecis börja, så var detta en nyttig mall att kunna följa. Då menar jag hur man skriver i nivåer. Lite hjälp bara.. va betyder INT. EXT. BELLA(V.O.) KK(O.S.) och vet du någon bra sida där dom har med alla typer av filmning. Kan inte namnen på alla.

INT betyder interiour, alltså att scenen utspelas inomhus och EXT betyder exteriour, dvs att scenen utspelas utomhus.

V.O betyder Voice Over, en berättarröst helt enkelt.

O.S betyder Of Screen, dvs att personen vars dialog man hör inte befinner sig i bild.

Läs Voodo Films filmskola som finns länkad till från huvudsidan, där står allt detta plus mkt mer.

• 1 month later...

Jag blev medlem igår och läste igenom bl.a. det här manuset.

Jag skriver själv just nu ett manus.

Positv kommentar:Jag tycker det är väldigt bra att lyckas skriva ett helt långfilmsmanus och dessutom ha en ide som faktiskt håller.

Grattis. Den här skulle jag i alla fall vilja se på film. Jag tycker dialogen är urrolig och lyckad på många ställen. Dessutom ser man det mesta i bilder. Och det ger med flyt samt för historien vidare. KK är en lyckad karaktär med sina tre pundare i hälarna. Även Gustaf är en bra karaktär. Kärlekshistorien är vacker. Storyn ger mersmak. Titeln tycker jag inte spelar större roll i det här skedet. Det hinner hända mycket innan den måste vara klar. Jag tycker du lyckats mycket bra. En del kritik skall man ta åt sig och en del kanske inte. Man måste ju vakta sin egen ide också.

Kritik: Jag tycker de första 30 % är så där lite röriga. Och resterande 70% lysande. Det är ju viktigt med början. Det är där man skall ta tag i åskådaren och dra med honom in i landet "En Annorlunda Kärlekshistoria". Eftersom du har så bra för övrigt så vore det en dödssynd att inte korrigera detta.

Kolla på de avsnitt du gjort bra och kopiera enkelheten till de 30 första sidorna. Flytet. Ändra inte handlingen eller dialogen utan bryt ned texten så att mönstret blir klart och rent. Ungefär som när man suddat för mkt och till slut inte kan skriva där. Se över helheten och vad du gjort i de sista 70 % som du inte gjort i början av ditt manus. Så tycker jag.

Har inte haft tid att granska jätte noga då hade jag pin pointat mer exakt. Men du kanske förstår själv. Annars toppen manus.

Haschpundare? Pundare går på amfetamin och horsepundare går på heroin. Dom som röker hasch är inte pundare - dom är flummare.

Nå - varför markerar jag denna struntsak - detta lilla fel? Är jag bara ännu en ordmärkare och messerschmitt? Nja...det har med trovärdighet och känsla av seriositet att göra - att den som skriver om något åtminstone vet l i t e om vad han/hon skriver om. Det är samma sak som när äldre ibland skriver om ungdomskulturer och det blir...tja...pinsamt. Så - redan här känner jag alltså en tveksamhet till kvaliteten...jag väljer att inte läsa manuset. Troligtvis bortkastad tid att läsa detta manus och livet är kort. Manushögarna är enorma.

[citat=Daniel Hållquist]Är man beroende av Hasch, Amfetamin, Heroin är man en pundare. Det spelar ingen roll vilken av drogerna man är beroende av. Man är ändå en pundare. Är man inte beroende av någon av ovanstående droger - Njut av smekmånaden så längde den varar![/citat]

Njae... pundare är från början en beteckning på en som går på amfetamin. Jag kommer inte ihåg förklaringen på ordet men det finns en sådan :)

Tycker det där är en ganska löjlig kommentar. Känner flera som röker väääldigt mycket hasch, och de kallar alla varandra för pundare, dock på skoj. Sen är det aldrig "pundarna" i filmer som kallar sig för det utan andra karaktärer och eftersom de inte haschar är det inte ett fel att de inte vet vad betäckningen egentligen står för om man går efter din teori...

Gör som sagt inte en dokumentär om knark, bara en komedi.

Ojoj... du har ju faktiskt lyckats att skriva ett komplett långfilmsmanus. Gillade den första scenen och nästa hela sista delen av filmen, slutet var superbra. Filmen var lite pladdrig men vafan.

Atmosfären var trevlig och man kom in i en värld som du skapat vilket inte är helt lätt att göra, att skapa en värld alltså. Söder söder söder. Du gillar söderstilen. Det är lite en film om din livsstil eller den livsstilen du önskar att du hade? Har du förresten skrivit ett kort manus om en pingvin i ett badkar på folkhögskolan kort manuskurs?

sid 68 Jag vill veta vad folk svarar i telefon, speciellt när det handlar om över fyra repliker var. Det är en billig genväg att bara ha ena karaktärens svar/frågor.

Sid 81 - tycker du ska ta bort maxan går förbi en biograf... där två hånglar känns som en scen som är vanligt förekommande.

sid 81 vill Gustav att maxan ska komma till filmomangen för att han ska säga att hanna är ledsen. trodde Gustav skulle ta ett snack med Maxan. Även om det nu var känsliga grejer så inte ber man någon komma ner till ens jobb för att säga två meningar?

När KK och Sara har sex på toan efter karaoken så hoppar du konstigt mellan scener hemma hos KK och på toan på Karaoke-stället

sid 105 trivialt men ändå. "Kenta jagande honom"!? jagade?

• 1 month later...

Hej o_stenborg. Sorry att det tagit så låååångt tid att svara, har inte varit så jätteaktiv den senaste tiden. Men snart e ja tillbaka, håller på med en ny långfilm nu som bör vara uppe inom nån vecka eller två.

Har inte arbetat på det har manuset på länga, är väldigt nöjd med den sista versionen. Jag håller dock bara på med små kortfilmsprojekt och knappast ett enorm projekt som det här, så har därför lagt det här manuset bakom mig nu för att utveckla mitt skrivande på andra håll. Kanske kommer jag kunna dra fram det här manuset från bokhyllan om ett par år och få nåt gjort av det, men inte som det ser ut nu. Är dock mitt lilla kärleksbarn så man vet aldrig..:)

Och nu till svar!

Pingvinfilm?! Nop, inte ja...haha.

Det med telefonsamtalet var lite av en genväg, kunde bara inte ha det längre. Sen tykte jag inte det var så viktigt. Men men, ska kolla på det.

Vet att det är cheesy med paret utanför biografen, sökte efter parodiering där av just sånna filmer. Men du kanske har rätt, framgår itne som parodi utan mera som en seriös snyftscen och då är det fel.

Nä, Gurra ville ha dit Maxan för att berätta om status mellan Maxan och Hanna, dvs, det hanna just berättat för Gurra. Inte hans egna känslor. Det e han alldeles för hård för... ;)

Ska tänka på hopp-scenerna.

Kul att du läste hela dock och vill förövrigt tacka alla andra som tagit sig igenom och kommit med kritik! Mycket av kritiken har varit anledning till oändliga omskrivningar, och jag tycker att det blivit bättre för varje version. Så även om jag kan ha verkat grinig så har jag uppskattat all kritik som kommit, för den har påverkat utvecklingen.

Tack så mycket, och ha re bra! /Pandy

• 2 months later...

Hm, jag vet inte. Manuset känns som den dåliga blandning av Svenska filmer och Amerikanska filmer. Första dialogen känns lite som vad man får se i Tarantino filmer.

Jag kom bara 10sidor så det kanske försvinner.

Tänk på stavningen dock. Även fast du vill att de ska uttalas på ett visst sätt så måste du ändå tänka på andra kanske inte fattar det.

Förstår inte vad du menar med dålig blandning av svenska och amerikanska filmer när du också jämför det med Tarantino. Men annars så är hela den första scenen en referens till caféscenen i Reservoir Dogs, samt att flera andra referenser och karaktärpresentation läggs in. Eftersom du inte läst förbi den scenen är det svårt för mig att svara mera utförligt... ge det gärna en riktig chans.

Tycker det är ganska tydligt att jag vet att man inte stavar o, neee, jao o liknande eftersom det bara förekommer i dialog, men ja, hursomhelst så skriver man dialog ofta som det låter, inte som det stavas i dess korrekta form.

Har du inte gett upp det här "projektet" ännu?

Du är jätteduktig som har skrivit ett helt manus, jag ger dig en guldstjärna, men du måste väl fatta att manuset helt enkelt inte räcker till, oavsett hur många versioner du gör? Dialogerna är lite småkul, men det känns anpassat för en sketch i en teaterlada på någon högskola i inre norrland. Jag stör mig otroligt på alla "hippa" och tuffa karaktärer, jag tycker det känns så krystat. Handlingen är lövtunn, den existerar knappt. Dessutom vidhåller jag vid min tidigare åsikt, du blev fly förbannad när jag nämnde det förra gången, att titeln suger. Du har visserligen bytt ett par gånger men titlar som "En annorlunda kärlekshistoria", "filmnördar" och "Once upon in Sweden" kan man inte geniförklara...

Jag ber inte om ursäkt ifall du tar illa upp, inse att detta möjilgtvist var en bra erfarenhet och släpp det här manuset nu. Försök skapa en film med en historia, det är liksom själva grejen med ett manus.

Umm... jag har släppt det här manuset för ganska länge sen. Bland annat har jag lagt upp två nya långfilmer sen dess: "Superhjältar!" och senast "En odyssé i känsloland". Enda anledningen att jag är här igen var för att någon kommenterade på manuset igen, då var jag tvungen att svara men skriver knappast på det mer. För mig är det färdigt, så vida inte något stort skulle dyka upp.

Och igen, ska du kritisera något så kritisera substansen i manuset och döm inte boken efter titel eller omslag, ok? Läs gärna igenom och kritisera utförligt på historia, karaktärer och så vidare... dock så föredrar jag det på det nyaste manuset ;)

[citat=Pandan]Umm... jag har släppt det här manuset för ganska länge sen. Bland annat har jag lagt upp två nya långfilmer sen dess: "Superhjältar!" och senast "En odyssé i känsloland". Enda anledningen att jag är här igen var för att någon kommenterade på manuset igen, då var jag tvungen att svara men skriver knappast på det mer. För mig är det färdigt, så vida inte något stort skulle dyka upp.

Och igen, ska du kritisera något så kritisera substansen i manuset och döm inte boken efter titel eller omslag, ok? Läs gärna igenom och kritisera utförligt på historia, karaktärer och så vidare... dock så föredrar jag det på det nyaste manuset ;)[/citat]

Fan, trodde du skulle flippa ut. Det hade varit kul.

[citat=Stupider...lika a fox]Har du inte gett upp det här "projektet" ännu?

Du är jätteduktig som har skrivit ett helt manus, jag ger dig en guldstjärna, men du måste väl fatta att manuset helt enkelt inte räcker till, oavsett hur många versioner du gör? Dialogerna är lite småkul, men det känns anpassat för en sketch i en teaterlada på någon högskola i inre norrland. Jag stör mig otroligt på alla "hippa" och tuffa karaktärer, jag tycker det känns så krystat. Handlingen är lövtunn, den existerar knappt. Dessutom vidhåller jag vid min tidigare åsikt, du blev fly förbannad när jag nämnde det förra gången, att titeln suger. Du har visserligen bytt ett par gånger men titlar som "En annorlunda kärlekshistoria", "filmnördar" och "Once upon in Sweden" kan man inte geniförklara...

Jag ber inte om ursäkt ifall du tar illa upp, inse att detta möjilgtvist var en bra erfarenhet och släpp det här manuset nu. Försök skapa en film med en historia, det är liksom själva grejen med ett manus.[/citat]

Har du själv skrivit något, eller är du bara här för att gnälla på andra?

• 2 weeks later...

Har läst ungefär halva manuset nu, och det är skitbra hittills! Ett tips på kärleksfull låt kan va Late Bloomer av The Bouncing Souls, den e perfekt, och gessle e skit. Vill förövrigt instämma i att ett namnbyte kan va lämpligt.. chop!

EDIT: Kommit lite längre nu, och scenen där hanna skriker "Jag är inte din jävla hora!", känns inte riktigt trovärdig, hoppas du uppskattar konstruktiv kritik. Peace

EDIT: Mer kritik: skippa "åååh"na när Maxxan ger rosen, pallar inte sånt, och en tystnad funkar lika bra.

EDIT: Läst klart nu, çoq skönt manus! säg till om du skulle vilja ha lite hjälp med att välja ut musiken, blir fan galen om den här kommer ut med gessle på soundtracket.

Hahaha, nja musiken som typ Gessles e ju inte med för att den på rätt sätt lyfter upp scenen kanske utan för att det e parodiartat hela vägen. All musik som annars nämns är bara det för att den är nödvändig för att scenen ska funka, annars har ja ju inget att göra med soundtracket.

Kul att du gillade det dock!