Gå till innehåll

Den öppna världen?


Munthe

Recommended Posts

Finns det någon på det här forumet som väljer att jobba med öppna redigeringssystem på öppna plattformar? Jag är mest nyfiken för jag jobbar som handledare på bl a FilmCentrum och vi försökte dra igång en seminariedag om just Open Source och vilka alternativ som finns och intresset var lika med noll. Vilket hänför mig av förvåning som gammal guerillafilmaresom gillar att äga mina egna grejer och ha inflytande och påverkan på mjukvaruutvckling. Missförstå mig inte. Jag är en stor fan av många klassiska låsta lösningar. Premiere Pro är t ex ett fantastiskt alternativ till gamla FCP7...men jag samtidigt är det så att världen är på väg mot fler öppna standarder och öppnare lösningar och dom gamla elefanterna i branschen vet om det och kommer att få anpassa sig över att öppen utveckling är effektivare i många fall. jag har hållit på i mer än tjugo år men skulle jag börja med film idag så skulle jag kasta mig över öppen mjukvara i första hand.

 

Under 2012 mognade Linux äntligen (jag har använt Linux sedan 2006) och är idag ett system som i sina många distributioner fungerar på extremt mycket hårdvara utan problem. En distribution som Ubuntu är enklare att installera än både Windows och OS X och tar en tiondel i utrymmesanspråk på en hårddisk. Och systemet kostar 0 kr.

 

För stillbildsbehandling finns det program som Gimp 2.8 (som blivit extremt bra) och Krita. sen finns svenska projektet Darktable för "development" av RAW-stillbilder (extremt bra det också). Scribus för DTP och Inkscape för vektorgrafik.

 

På videoredigeringssidan finns nu ÄNTLIGEN LightWorks (som är en beta men närmar sig en skarp release och då blir den dessutom öppen) och ett program som heter Kdenlive som jag genom åren varit extremt skeptisk till men som i sin senaste version börjar bli rejält bra (mycket på grund av en framgångsrik IndieGoGo-kampanj).