Gå till innehåll

Hjälp! Mina .avi filer blir stora!


Snaay

Recommended Posts

Hej allihopa!

 

Jag har ett problem som håller på att göra mig galen!

Jag har nyligen redigerat klart en musikvideo i Sony Vegas 12 som jag nu vill spara ner i .avi format (vilket jag har läst mig till ska vara det bästa formatet för att tappa så lite kvalite som möjligt).

 

Videon är runt 3 minuter lång och mina krav är att videon ska sparas ner i 1920 x 1080, 29fps.

 

Men när jag sparar ner videon så blir den 20 GB stor?!

Vad gör jag för fel? Blir galen!

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör du uncompressed avi så kommer den bli stor. Lägre kompression = större filer.

Vad ska videon vara till? Är det för youtube så duger h.264 i en mp4 gott och väl.

 

 

Ja, jag kör med uncompressed för jag vill spara på kvaliten så mycket jag bara kan..

Men det kanske jag inte ska? :)

 

Det är en musikvideo som blandannat ska laddas upp på youtube och där vill jag att den ska kunna visas i 1080 i bra kvalite :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag kör med uncompressed för jag vill spara på kvaliten så mycket jag bara kan..

Men det kanske jag inte ska? :)

 

Det är en musikvideo som blandannat ska laddas upp på youtube och där vill jag att den ska kunna visas i 1080 i bra kvalite :)

 

Du gör ju helt rätt! Man sparar i uncompressed tills dess att man klippt klart filmen. Då kan man rendera hela rullen i uncompressed och använda som master senare i framtiden. När man vill ladda upp den på youtube så tycker jag själv att man bör använda programmet Handbrake. Jag var lite skeptisk till programmet i början men sedan upptäckte jag att den komprimerar på ett otroligt bra sätt och försöker bibehålla kvalitèn så gott det går.

 

Sedan finns ju den här otroligt praktiska inställningen: Välj din egna filstorlek!

 

http://istianjinelearning.org/tips/files/2010/11/HandBrake.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...