Gå till innehåll

Kamera för intervju, reportage, webbtv och företagsevent


marcuspresident

Recommended Posts

Det beror på vad du har för budget, men jag skulle själv rekommendera en DSLR. Det finns olika dslrs i olika prisklasser men titta på dessa, Canon 650D, Canon 60d, Canon 5D mark III

 

Hopplöst, det eviga rådet på Voodoofilm, DSLR, som därtill i intervjusammanhang är det knäppaste man kan välja så vida man inte har begränsad budget samtidigt som man har specifika krav på kort skärpedjup m.m.

 

Varför, jo för att:

Framför allt, obefintliga möjligheter att få bra ljud; med avsaknad av XLR-ingångar, enkla volymrattar, separerade kanaler m.m.

Seg elektronisk rullande slutare som gör dem svårarbetade utan axelrigg eller stativ.

 

DSLR:er är bra i många fall men till intervjuer lämpar de sig i de absolut flesta fall mycket dåligt även om de ger en skön känsla.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänkte kolla runt lite vad kostnadsbilden blir, men nog kan jag skrapa fram 25000:- ex. moms av min arbetsgivare.

Jag har jobbat lite som videoreporter på TV4 och de hade några Panasonic modeller jag inte minns beteckningen på. Men jag tyckte det blev hyfsat bra resultat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en anledning till varför ENG-kameror inte har alltför stor sensor och det är bl.a. för att slippa jaga fokus hela tiden.

Då händelsen inte är för evigt är det viktigt att fånga den när den sker vilket du med lätthet gör med en mindre sensor på tex 1/3".

 

Sedan har du kontroll på allt med en sådan utan stora riggar, recorders, bommar etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan givetvis hitta Panasonic HPX171 motsv. begagnat. P2-korten finns men kan vara dyra. AG AC90 är väl annars en intressant nykomling. Kanske lite för dyr om ni ska köpa annat.

Canon XA10 är ett annat alternativ, väldigt liten och behändig med bra bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
  • 4 veckor senare...

Fler frågor hopar sig när men väl får grejerna. Det visade sig att Canon XA10 inte spelar in "miljöljudet" med den interna micen när jag har en XLR inkopplad i handtaget. Det går att "mixa" ihop den interna med extern mic men man får då endast ljudspåret i samma kanal. Det jag vill ha är två ljudspår när jag redigerar. Så lösningen är att använda två XLR-micar då funkar det. Frågan blir då vilken mic är bra för miljöljud att ha i micfästet till ett rimligt pris då jag redan ligger lite över budgeterat?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...