Gå till innehåll

Samma färger med Nikon och Canon DSLR


Cabaooman

Recommended Posts

Hejsan!

 

Vi spela in dokumentärt material med två enklare systemkameror. Problemet är att jag använder Nikon och min vän en Canon. Som ni känner till har dessa kameror olika sätt att tolka färger på och resultatet ser därför mycket olikt ut.

 

Vi har försökt ställa ner alla inställningar till så o-kreativa som möjligt och kallibrerat med gråkort. Men det går inte.

 

Finns det några färgprofiler eller bearbetningsprogram man kan köra i post som kan fixa detta eller är enda utvägen att köpa samma tillverkare av kameror?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad har ni för redigeringsprogram? Både FCPX och Speedgrade kan färgmatcha klipp.

 

Jag har planer på att lära mig Speedgrade.

 

Finns det någon färdig profil man kan använda till samtliga klipp eller behöver man dra i spakarna för att hitta något som liknar själv?

Länk till kommentar
Share on other sites

jag trodde att man matchade ett klipp mot ett annat helt enkelt.

 

Vi har försökt göra det i premiere men det är mycket svårt att få till exakt samma look. Canon har generellt sett mer/varmare toner i sina bilder än Nikon.

 

Jag läste på en hemsida att det kan gå att byta ut profilen om man kör i RAW med foto men inte med film.

 

Borde ju finnas ett program för sådant?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är (mer eller mindre) manuellt i Premiere Pro / Speedgrade CS6. Det finns Auto matchning i nästa version, sen hur bra den klarar det är en bra fråga.

 

Du kan iofs skriva ut en look-fil från nya Speedgrade som möjligen kan fungera i CS6-versionen av After Effects.

Orkar du dra iväg två stillbilder på samma objekt från Nikon och Canon kameran så kan jag testa om du vill.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det för modell på kamerorna?

Vilka objektiv används?

Är kamerorna inställda på samma ISO, F-Stop, slutare etc?

 

 

 

Det är svårt nog att matcha en Canon-kamera till en annan, precis som det är svårt bara att matcha ett objektiv till ett annat såvida de är ur ett matchande set.

Använder ni er utav samma objektiv och bildinställningar vad gäller kontrast, saturation och sharpness tillsammans med ISO, F-Stop etc så bör det vara en lek i parken att gradea klippen till att matcha varandra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...