Gå till innehåll

Adobe lägger ner Creative Suite


GutteG

Recommended Posts

CS6 blev den sista utgåvan av Creative Suite. "Även om Adobe Creative Suite® 6-produkterna även fortsatt finns att köpa har Adobe inga planer på framtida releaser av Creative Suite eller andra CS-produkter." Istället ska Adobe satsa fullt ut på Creative Cloud (+Marketing Cloud). Adobe Creative Cloud

 

Å andra sidan kommer nya CC versioner av Premiere, Photoshop, AE etc 17/6 Adobe Creative Cloud vilket väger upp det hela om man inte här helt anti-prenumerationstjänster.

Länk till kommentar
Share on other sites

Studentversionen är ju rätt billig fortfarande men priset på 185kr/mån är bara första året, sedan kostar det 270kr/mån. Och att det erbjudandet går ut 25 juni är ju lite surt för de som börjar plugga i höst. Kan man betala bara för enstaka månader?

 

Jag tror Adobe förhäver sig vid tanken på att alla måste betala en månadsavgift. Det är en sak att betala en klumpsumma ("klart grabben/tjejen ska ha en redigeringssvit..."), en helt annan sak för någon att binda upp sig att fortsätta betala för evigt för att använda det man har installerat även om man inte uppgraderar i fortsättningen....

 

Tror faktiskt Adobe riskerar att förlora den goodwill man fick gratis i och med att gamla FCP lades ner...

Länk till kommentar
Share on other sites

De flesta av Adobes videokunder har iofs Production Premium för 20.995 :- (Scand Photo). Vill man sen uppdatera så är det 6-8 tusen per / år. Vill man bara ha Photoshop eller PPro går ju det också. Eller betala per månad för Creative Cloud om man inte kör så ofta.

 

Eller ligga kvar på CS6.

 

Men visst, för vissa är det kanske inte vad de vill.

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst, det är inte så stor skillnad i pris på att prenumerera för 565,80/mån och uppgradera varje år, men om man uppgraderat vartannat år då eller vart tredje? Det är svårt att se vad kunden tjänar på det men lätt att se vad Adobe tjänar på det. Täta uppgradering är ju coolt men inte till det priset. Att som Adobe vid launchen jämföra med yngre kunder som inte är vana vid att köpa programvara över disk är orättvist, de är vana vid Facebook och Google som inte kostar någonting (och någon annan har betalat deras iphone ;-) Detta sagt så tycker väldigt mycket om CS-sviten men jag har svårt att se hur kunder med mindre verksamhet eller hur alla amatörfotografer som gillar Photoshop ska ha råd med ständiga uppgraderingar.

 

Jag tror det suraste är att inte kunna öppna filerna om du slutar prenumerera. I det läget så hjälper det ju inte att du har en köpt version av CS5.5, den kan ju inte öppna CS6-projekt eller senare. Det vore schysst om man kunde "köpa ut" den senaste versionen man laddat ner i det läget, ungefär som med leasingbilar.

Länk till kommentar
Share on other sites

På sätt och vis tycker jag man skjuter sig i foten lite med detta, säg oss som studerar exempelvis, 270 kr i månaden under 3 år blir ju närmare 10 000 kr, omöjligt är inte att de dessutom justerar priset då det antagligen är beroende av hur valutorna står mot varandra. Vilket kan jämföras med de 6 - 6500 kr, det kostar att köpa CS6 som student idag. Visst, man får uppgraderingarna - men behöver man verkligen ligga i framkant när man bara lär sig programmen? Njea.

 

Jag har exempelvis inget emot att köpa en licens som tillåter mig att behålla programmet den tid jag vill, samt tillåtas ha möjligheten att uppgradera de enskilda program jag använder mest - så som det ser ut idag. För varför ska jag dras med att betala uppgraderingar för ALLT, när jag i själva verket bara använder 5 program. Och det är inget jag hymlar med, att en sån här förändring kan få mig, som inte är yrkesverksam att gå en mindre laglig väg framöver.

 

Men idag sitter jag på min CS5-licens, och är ganska nöjd där, hade lustigt nog tänkt köpa CS7 när det kom, men nu kommer det ju tydligen inte. Så får vänta och se.

Det är väl hur som helst bara en droppe i havet för Adobe.

 

Mer intressant:

Undra om detta kommer påverka konkurrensen, alltså, det finns ju ingen jätte-etablerad konkurrens - än. Men beroende på hur det här tas emot av marknaden, så kan det ju även tillåta konkurrenter att hitta fram mer. I dagens klimat med appar till snuskigt låga priser mm. så är jag inte förvånad om det skulle komma något nytt företag in i bilden inom de närmaste 10 åren. Inte som tar över Adobes kundbas, men den hypotetiskt blivande sådana. Så att man inte bara, förutom att kannibaliserar sig själv, också låter andra äta sig in lite.

 

Man kan ju bara titta på 3D där Blender blir allt mer användarvänligt, även för grafiker och inte enbart de som har hela shortcut-listan inbakad i huvudet (utvecklare?). Och således också blir alltmer av en konkurrent till de etablerade aktörerna (Maxon, Autodesk). Där handlar det ju dock bara om ett enskilt program och inte en hel serie.

 

Men kontentan är den att det händer så mycket nu, med tekniken och applikationsutveckling som helhet, att, att knyta kunderna till enbart abonnemangsform, känns som en lösning där de verkligen sätter press på sig själva att ligga i framkant på ALLT, annars kommer enskilda lösningar eller mindre programserier att stegvis äta bort kunder. Även om just Photoshop och Illustrator lever relativt ohotade pga. att de är så otroligt etablerade.

 

Well, vad tror ni, om ni får spekulera?

Länk till kommentar
Share on other sites

CC är verkligen helrätt för många - och helt fel för andra. För produktionsbolag och mindre företag är det en grym lösning. För den klassiske DIY indiefilmaren är CC mer problematiskt och jag tror att Adobe kommer att tappa en del där. Jag vet att jag själv som kämpande 25-åring (länge sen) inte skulle jag nappat på CC eftersom indiefilmarens vapen är att vara självförsörjande och hålla de fasta kostnaderna till ett minimum.

 

I mjukvaruvärlden för spelutveckling är det väldigt vanligt att man har licenser för etablerade bolag och sen erbjuder man indie-licenser för en lägre kostnad. Kanske nåt att fundera på för Adobe? SVT betalar för full licens medan kortfilmare och lågbudgetentusiaster utan bred distribution betalar ett annat pris.

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan jag ställer mig är ju: Hur många av DIY indiefilmarna har ca 20.000 att lägga på Production Premium idag? För ett new-starter bolag, att hosta fram 20K på ett bräde jämfört med att lägga upp 565:- / mån innebär ju en viss skillnad. Att man kan köra modeller Pay-as-you-go finns ocskå, vilket kanske är mer intressant för bolagen med diverse produktions-peaks.

 

En av de stora orsakerna till skiftet är också att KUNNA erbjuda konstanta uppdateringar utan trassliga uppdaterings- och supportkontrakt som annars krävs (läs om Enron-affären).

 

Indielicensen är en intressant tanke - ska framföra den.

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Max, du bortser från de studenter som skrapat ihop till Education/Student-licenser som är ok att använda kommersiellt.

 

Indie-licens låter jätteintressant. Hur skulle man kolla att man kvalificerar för det?

Länk till kommentar
Share on other sites

EDU-licensen är en valid point - framför den åsikten också. Indielicenser finns inte ännu (och har ingen aning om det nånsin kommer att finnas), men jag tyckte Martins tanke var god.

 

Jag samlar in all kritik - positiv och negativ just nu, för en "rapport" till det som sitter högre upp i löneskalan... (rätt många) :) .

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen tycker jag detta passar mig rätt bra. Har cs4 creative suite, där använder jag program som photoshop och illustrator (har inte samma behov att uppgradera de programmen) medans jag redan använder premiere cs6 via creative cloud. Kostar knappt 200 exkl. Moms. Slipper tänka på kommande versioner utan kör bara på. Dock tycker jag det bästa skulle vara om kunden fick välja själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Iden är bra men genomförandet har alldeles för många brister och känns inte igenomtänkt av människor som jobbar i branschen, dvs som jobbar med progammen.

 

Det är svart eller vitt, dvs antingen har du allt eller ingenting alls. Ha tillgång till hela Master Collection + fler program eller ha inga alls. Det går att hyra enstaka program, men tre program är redan dyrare än allihopa vilket gör den valmöjligheten ganska oanvändbar.

 

Som befintlig Production Premium-kund är det dom programmen och priserna jag relaterar till:

Uppgradering, Production Premium CS5.5 till Production Premium CS6 = 4.195:-

Uppgradering, Production Premium CS4/5/5.5/6 till Creative Cloud = 3.838:-/år (8% billigare)

 

När den uppgraderings-prenumerationen är över är det dags att betala fullpris vilket då blir 6.790:-/år vilket är hela 62% dyrare än uppderingar från tex CS5.5 till CS6. I kronor blir det 2.595:- dyrare, per år jämfört med om jag hade kunnat uppgradera Creative Suite varje gång det kommer en ny version vilket gör att väldigt många befintilga kunder kommer att ha svårt att rättfärdiga att uppgradera till CC över huvud taget.

 

Poängen med ovan beskrivning är ju att prissättningen i Sverige/Europa är helt skev och av någon anledning *mycket* dyrare än det är i tex Amerika, även om man lägger på svensk moms. Är prisskillnaden så stor för samma programvara är det fel. Adobes CEO duckade ju snyggt för den frågan om och om igen i Australien nyligen vilket understyker problemet ännu mer... Så det pris Amerikanarna klagar på idag, att dom tycker det är för dyrt vore ju faktiskt billigt för oss Svenskar trots Svensk moms. (4.939:-/år)

 

Jag som befintlig Production Premium-ägare och video-gubbe sväljer ju inte argumentation att jag har tillgång till alla program som finns/fanns i Master Collection, då jag tex aldrig använt och aldrig kommer att använda/installera InDesign. Som privatperson får jag inte heller dra av moms eller skriva av hela kostnaden på ett år vilket ju är en fördel för företagare.

 

- Det skulle behövas "collections" så att tex video-folket kan få endast dom program dom behöver, så att print-folket får det dom behöver, mm. Eller, "välj dina 10 program för x kr/månad"/"Välj dina 5 program för x kr/månad".

- Man skulle behöva kunna förbetala hela året på en gång för att slippa avdrag från kontot varje månad. (Eller tex två år på en gång)

- Man skulle kunna ha möjligheten köpa pre-paid cards i Sverige, som tex denna: Amazon.com: Adobe Creative Cloud Membership 12 Month Pre-Paid Membership Product Key Card: Software (Finns även för 3 månader.)

 

Ett annat problem är att det kortet jag länkade till inte går att få tag i Sverige, dom skeppas inte ens hit från Amazon. Dom som ändå får tag i dom kommer att upptäcka att dom inte går att aktivera då koden är regionspecifik och inte matchar ditt Adobe-ID. Det är inte bra.

 

Personligen är jag för Creative Cloud men tycker att begränsingarna och prissättningen som den ser ut idag gör det o-attraktivt för befintliga Creative Suiteanvändare. Jag har provat CC och vet att det fungerar jättesmidigt med bland annat installtion men oddsen för succé tror jag är dålig med dagens få val av "collections" samt prissättningen i Sverige.

 

Sen när prenumerationen är slut har man ingen möjlighet att öppna gamla projekt vilket är ett stort bekymmer. Prenumerationen kanske inte förnyas pga av tex längre tids sjukdom eller någon pga annan konstig anledning. Det hade ju varit enklare att bara öppna programmen utan att förnya en prenumeration som varit oanvänd en längre tid. Svaret kanske blir att "Det händer ju aldrig" men för att citera filmen Magnolia: "This was not just a matter of chance. Ohhh, these strange things happen all the time."

Länk till kommentar
Share on other sites

Excel.jpg

 

Har ingen aning om jag tänkt rätt, men detta får jag fram efter 6 års användning (dessa priser: "Prod Prem CS6 + 5.5 > CS6 UPG priser" är egentligen oväsentliga då X.5-updates var en engångföreteelse och inte skulle vara med igen).

 

Priserna är tagna från Dustins hemsida (Creative Cloud priset är från Adobes sida), är inkl moms och förutsätter uppgradering varje år (som redan var infört innan Creative Cloud).

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Har ingen aning om jag tänkt rätt, men detta får jag fram efter 6 års användning (dessa priser: "Prod Prem CS6 + 5.5 > CS6 UPG priser" är egentligen oväsentliga då X.5-updates var en engångföreteelse och inte skulle vara med igen).

Det går att räkna på flera sätt, så jag säger inte att du har fel. :)

 

Priserna på Adobes hemsida får jag till: (Uppgraderingen har sjunkit sedan jag kollade sist)

CC, Uppgradering, fr CS6: 2.745.36:- ( 228.78 * 12 månader )

CC, Uppgradering, fr CS3/CS4/CS5/CS5.5: 3.737.60:- ( 319,80 * 12 månader )

CC, Fullversion: 6.789.60:- ( 565,80 - 12 månader )

 

Problemet med X.5-updates är att dom har funnits och att dom finns idag och då blir dom helt plötsligt väldigt relevanta att jämföra med tycker jag. (CS5 > CS5.5 + CS5.5 > CS6)

 

Jag har tittat på det som befintlig kund och ser det pris jag betalade för Production Studio (CS2) samt uppdateringar genom åren som historia idag och har därför inte tagit med det i mina beräkningar. Jag ser dom priser jag har framför mig och bortser från dom som ligger bakom mig. Så, hur man räknar ger olika resultat. :)

 

Min huvudpoäng tidigare var egentligen inte priset, utan bristen på valmöjligheterna. Många behöver inte tillgång till alla program som erbjuds utan behöver kanske bara fem program. Master Collection marknadsfördes ju faktiskt primärt mot skolor och institutioner men nu marknadsförs den till alla, även till den som använder tre program. Det är huvudproblemet med CC idag, för få val vilket gör att många befintliga kunder kommer i kläm. Det är iaf just den känslan många jag pratat med har vilket är ett problem. Många går på känsla när dom tar beslut.

 

Nyckelord: Befintliga kunder.

 

Personligen är jag som sagt för CC, men kan också se nackdelar som förhoppningsvis kommer att ordnas med tiden. Tex att kunna välja "collections" med tex fem eller tio program som är billigare är vad hela CC är idag samt att fixa till så att överpsriserna i bland annat Sverige justeras ner till Amerikansk nivå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...