Jump to content

Man har sina vänner - långfilmsmanus (96 sidor)


Recommended Posts

Hej Seananton

 

Får tyvärr erkänna att jag inte läst hela ditt manus. Efter ett tag började jag bläddra och sen skippade jag mot slutet. Det var inte enbart för att jag tycker det är "pratigt", utan för att det faktiskt tar sin goda tid och energi att läsa igenom så många sidor och kunna ge kritik till det. Tyvärr har jag inte den lyxen just nu (tid), men jag hoppas du hittar något intressant i min feedback.

 

 

Dialogen känns överlag väldigt bra och naturlig, men försök tighta till texten i action/handling där det går, en hel del, och gör detaljerna mer specifika där de kan hjälpa manuset framåt.

 

På flera ställen stöter jag på saker som är svåra att filma: "Amir känner sig precis som att Mark sköt en pil i hans hjärta.". Och på filmduken blir det... vad? Kommer återkomma till fler exempel där du helt sonika kan ta bort dessa meningar. Scenerna måste kunna stå för sig själva ändå, annars har du något att fixa.

 

Karaktären Mark får en beskrivning som känns delvis malplacerad:

MARK "MARKY" SVENSSON (18). Han är klarvaken och lyssnar på musik. Han har en slags

påklistrad kaxighet, men också en karisma som folk finner tilltalande.

Påklistrad kaxighet och karisma som folk finner tilltalande får du gärna visa senare i manuset, i handling och dialog. Här, ensam i en säng, får jag inte ihop det. Ligger han i pyjamas och diggar hårt? Ser inte kaxigt och karismatiskt ut när jag blundar och tittar på det.

 

Av åldern och planscherna kan vi dra några slutsatser. Det är bra, hellre mer sånt! Exempel: Röker han på rummet? I så fall en joint eller cigarett? Har han händerna bakom huvudet? En tatuering på armen som är symbolisk? En vältrimmad crewcutfrisyr eller långt ovårdat hår? Lyssnar han på hård gangsta-hiphop eller folkmusik? etc.

 

(B.R.)

 

"Han går och lägger sig igen"

Hmm... Bättre att klippa när han står i fönstret och betraktar staden utanför? Eller gör något annat drivkraftigt. Detta är din protagonist, inte en passiv snubbe som går och lägger sig igen! Se över dina scener, om du kan hoppa ur vid ett tidigare moment.

 

I den andra scenen kan du lägga till att det är ett tillbakablick redan i scenrubriken, och var lite mer specifik med vilken typ av musik som spelas; det kan hjälpa dig sätta tonen om du vill ha scenen absurd, vacker, humoristisk, aggressiv osv. Exempelvis:

[qoute]INT. SJUKHUS - HEMMAVIDEO - NATT [1993]

Genom linsen på en billig videokamara syns Marks MAMMA krysta allt vad hon orkar. Allt ljud är ersatt av HISSMUSIK.[/qoute]

 

För att förtydliga dina s.k. segment kan du med fördel använda dig av ett montage, typ:

 

MONTAGE: MARKS UPPVÄXT GENOM LINSEN PÅ EN VHS-KAMERA

 

- Mark, fyra år, leker Lego med en vän

- Mark, fem år, blåser ut ljusen från en födelsedags tårta. Släkten klappar och hurrar.

- Mark, åtta år, skrattar när han lyfts upp av en skäggig man, Marks PAPPA.

- Mark, femton år, slirar iväg på en moped för första gången.

- Mark, arton år, ser trumpen ut. Han blir övertalad att blåsa ut ljusen på en tårta.

FREEZE FRAME på Mark som just blåst ut dem, och MUSIKEN tystnar tvärt.

 

Men jag är inte säker på att det här är rätt sätt att etablera hans bakgrund, det känns för påklistrat. Kandidat till att klippa bort till fördel för någon kortare och enklare variant? Din nuvarande segmentering verkar hoppa friskt i tiden, och bilderna säger inte mig så mycket om han växer upp lyckligt eller inte.

 

Saknar karaktärsintroduktioner på Marks föräldrar, när de dyker upp - och i vilken ålder de är, om det är viktigt att särskilja. Se över alla dina karaktärsintroduktioner så de verkligen kommer när de ska - framförallt när vi först få se dom, även om det är "Marks nyblivna pappa i yngre tappning, en UNG TOMMY med typiskt mittbenefrisyr från 90-talet.".

 

Lade märke till att du flyttat fram tiden i handlingen totalt ca 2,5 år, det kan bli tufft att förstå utan en markerad visuell indikation, kanske en "SUPER: 2 ÅR SENARE" vore på sin plats?

 

En establishing som jag inte tycker säger mycket (om man inte råka känna till dessa två pubar):

EXT. PICKWICK PUB - SENARE

En pub som ligger lite skymundan från andra barer som SIR

TOBY’S.

 

Slutklämmen är inte heller visuell: "Sedan tittar han mot det tomma intet. Det som kommer att bli hans framtid."

- Vad är det vi ser? Några poetiska utflykter kan vara okej, men jag tycker fet finns alldeles för många i det här manuset.

Kanske ser vi polisbilen köra iväg mot horisonten istället?

 

Lycka till!

Link to post
Share on other sites

För det första, tack så jättemycket för din fina feedback. Trodde inte att någon var intresserad så tack så mycket för att du tog dig tid att läsa det (det som du läste i alla fall...).

Kul att du gillade dialogen. Lade ner mycket tid på för att få den så naturlig som möjligt.

 

Vad det gäller karaktärerna så ville jag ge alla en känsla av mystik, men jag förstår ändå vad du menar. Ja, det där med att skriva V.O och O.S, osv var väldigt viktigt, men CELTX lägger till "CONTINUED" i slutet av sidan av någon anledning. Går kanske att ändra?

 

Återigen tack för din feedback, daac!

Link to post
Share on other sites

Det går att ändra MORE's och Continued: när du gör en PDF i Celtx, fliken TypeSet/PDF nedanför manuset, så kommer det fram en knapp ovanför skriptet "Format Settings" (eller motsvarande om du har Celtx på svenska). Klicka på den. Det dyker upp en ny ruta där du kan välja fliken "Mores and Continueds"

 

 

Skriver tyvärr inte så mycket på svenska så jag är inte helt hundra på vad det ska översättas till. Någon som har en gedigen idé?

 

Så här har jag gjort hittills:

(MORE) = (MER)

(cont'd) = (forts.)

(CONTINUED) = (FORTSATT)

CONTINUED: = FORTSATT:

 

 

EDIT: Är ledsen att jag inte kommenterade något om själva storyn. Eftersom jag inte hunnit läsa igenom hela skulle det inte bli bra. Av kommentaren på slutet förstår jag att protagonisten blivit som sin far, och det tror jag är en bra grund att stå på.

Link to post
Share on other sites
Det går att ändra MORE's och Continued: när du gör en PDF i Celtx, fliken TypeSet/PDF nedanför manuset, så kommer det fram en knapp ovanför skriptet "Format Settings" (eller motsvarande om du har Celtx på svenska). Klicka på den. Det dyker upp en ny ruta där du kan välja fliken "Mores and Continueds"

 

 

Skriver tyvärr inte så mycket på svenska så jag är inte helt hundra på vad det ska översättas till. Någon som har en gedigen idé?

 

Så här har jag gjort hittills:

(MORE) = (MER)

(cont'd) = (forts.)

(CONTINUED) = (FORTSATT)

CONTINUED: = FORTSATT:

 

 

EDIT: Är ledsen att jag inte kommenterade något om själva storyn. Eftersom jag inte hunnit läsa igenom hela skulle det inte bli bra. Av kommentaren på slutet förstår jag att protagonisten blivit som sin far, och det tror jag är en bra grund att stå på.

Det gör inget. Ja, det kändes som att det var det bästa sättet att avsluta det hela med. Hade det blivit ett happy ending så hade mycket av trovärdigheten försvunnit.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By Albinsandberg
      Hej!
       
      Postar här för all sorts feedback samt träning.
       
      obs, endast 4 sidor exklusive titeln.
       
      Vill också notera att jag ska försöka göra flera korta manus gärna mellan 5-15min. Så denna är min första.
      One last drink.pdf
    • By Bylundjonas
      Hej. I min tidigare tråd försökte jag få fram något som var relaterat till min dödsrädsla. Jag fortsatte jobba med Alice och blev aldrig helt riktigt nöjd med karaktären eller storyn. Så jag tänkte okej F*ck it, jag tar bara sånt fick mig att bli rädd som barn efter att jag hade sett mitt första lik och så vidare. Jag var alltid rädd att om jag dog som barn och vaknade upp på bårhuset, då skulle detta hända som det står i manuset, ingen ser, hör eller bryr sig, du är död för dem. Och rädslan att bli begravd levande var ju också en skrämmande tanke man fick efter man hade sett saker och ting. Mardrömmarna efter den situationen relaterade mycket till död och även likkistor, vilket var läskigt. Jag var ju barn och visste ju inte hur det fungerade efter man har dött, men jag har försökt beskriva min rädsla så bra jag kan i manuset för att man ska få en uppfattning att det var så här han upplevde det i drömmarna och kände.
       
      Threadet som manuset är baserad på: https://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=38225
       
      Manuset: The file is gone.
    • By nashville
      Tja!
       
      Det här manuset är en over the top komediserie som inte är så realistisk. Jag vet inte riktigt hur jag skulle beskriva stilen men kanske typ 30 Rock blandat med en light-version av Airplane.
      Loglinen för serien skulle kunna vara: En femtiotvå år gammal man delar en lägenhet med två tjejer i tjugoårsåldern efter att hans fru lämnat honom. -- Vilket låter perverst och som en äcklig önskedröm, men jag lovar att det inte är fallet.
      Jag är medveten om att serien aldrig skulle kunna produceras, av många orsaker, men är mera intresserad av om ni finner det underhållande. Kommentarer gällande struktur, karaktär, beskrivningar, om handlingen ens går att förstå och sånt skulle också uppskattas jättemycket.
      Rumskamrater-nashville.pdf
    • By RoKi
      En liten story om en religiös sekt som beslutar sig för att spränga ett vattenkraftverk och orsaka en syndaflod.
      Är helt ny på det här med att skriva, men tyckte att det var väldigt roligt. Såg det som en film hela tiden:)
      Guds Änglar:RoKi.pdf
    • By agnes99
      Hej!
       
      Det här är mitt första kortfilmsmanus (på 3 sidor) och jag skulle gärna vilja få respons/kritik.
       
      Synopsis: Viktor upptäcker att hans mamma är borta när han kommer hem en kväll. Det oroar honom så han går ut för att leta efter henne och efter en tids letande hittar han henne på kyrkogården.
       
      (Det är inte en händelserik historia, men jag hoppas att känslorna förmedlas.)
       
      Grejen är att jag har en lång bakgrundshistoria till Viktor och hans familj, så jag är rädd att manuset inte blir lika bra för en som inte har tagit del av deras historia. Varför jag skrev ett kortfilmmanus av det hela är för att jag är en noob (så jag ser fram emot att få respons och råd). Jag hade lite problem med en heading som ni kanske kommer märka och lite andra saker... Det finns en massa olika formateringsregler och jag vet inte riktigt vilka jag ska följa!... och ska man översätta de engelska uttrycken?
       
      FYI, så skrev jag manuset i Celtx (funkade bra men kan inte ta bort scennumreringen) och titeln är inte helt bestämd, vet inte ens om en borttappad är rätt ord, men kände att jag behövde skriva nånting.
       
      Tack på förhand för er respons! :)
      Screenplay (6).pdf
×
×
  • Create New...