Gå till innehåll

Får svenska långfilmer tillbaka pengarna?


karpefilm

Recommended Posts

Hej, vad kan man säga att en svensk långfilm kostar. ca 100 miljoner kronor. Hur ska de få tillbaka alla pengar då efter det, för jag har kollat på "boxofficemojo.com" och inte en ända film lyckas nå i närheten av 100 miljoner kronor. Så hur tjänar bolagen på filmerna då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, vad kan man säga att en svensk långfilm kostar. ca 100 miljoner kronor. Hur ska de få tillbaka alla pengar då efter det, för jag har kollat på "boxofficemojo.com" och inte en ända film lyckas nå i närheten av 100 miljoner kronor. Så hur tjänar bolagen på filmerna då?

 

100 miljoner kronor? Vad har du fått de siffrorna från? En svensk långfilmsbudget ligger väl snarare runt 20-30 miljoner TROR jag (vet dock inte om P&A är inräknat i det).

Men Box Office Mojo är väl kanske inte den mest tillförlitliga källan när det kommer till hur det går för svenska filmer i Sverige? Skulle mer lita på den här: Statistics

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag lånade följande siffror från SOU 2009:73

 

av 112 långfilmer med premiär 2003-2007 var 4 vinstgivande och 2 gick ihop

år 2008 var snittbudgeten för en långfilm 20 MSEK

 

När det gäller snittbudgeten ska man ha klart för sig att den gäller filmer som kommer med i biografstatistiken. De filmer som går direkt till video eller TV har i genomsnitt betydligt lägre budget.

 

Jag har tyvärr inte boken hemma just nu, så jag kopierade från mina minnesanteckningar. Men boken ska finnas på många folkbibliotek. Nej, jag har inte kollat om den är uppladdad som pdf.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Tänka sig, den där fick jag ett (tidigt) ex av som remissinstans en gång i tiden. Inte för att Voodoo Film är någon vidare bra remissinstans i den frågan ( ;) ), utan snarare för att kulturdepartementet blandat ihop Voodoo Film med någon annan organisation. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...