Jump to content

Hantera varierande ljudnivå.


Recommended Posts

Har filmat ett antal intervjuer med en JVC HM 100 med mick på kameran nu. Har upplevt problemet med att jag innan intervjun har ställt ljudet efter personen som skall intervjuas. Sen under intervjun har personen blivit exalterad och höjt rösten eller lutat sig fram mot kameran med resultat att ljudet har slagit i taket. Hur haterar man detta på bästa sätt. Gör det så mycket om ljudet slår upp på rött nån gång. Kan man hantera det på ett bra sätt efteråt i klippningen. Kan man tänka på nåt när man placerar micken. Är det bättre att ha mick på sladd och få ut den på lite längre avstånd från intervjuoffret eller.

Link to post
Share on other sites

Problemet när det går upp i det röda är ju att det "distar" och blir skrapigt och knastrar. Med min begränsade kunskap inom ljudmixning kan jag säga att det ofta är väldigt svårt att rädda och att det är lättare att höja ljudet och ta bort eventuellt brus i datorn.

Men som sagt är jag ingen expert så någon får rätta mig om jag har fel.

Link to post
Share on other sites

Ett preventivt sätt är att:

 

Sätt kanal 2 till kanal 1.

Ställ in kanal 1 på nivå '5' och kanal 2 på värdet '3'

Eller 1:an på '5' och 2:an på Auto.

 

Då köper du dig lite marginal när volymen varierar en del.

Link to post
Share on other sites

Smart. Men hur balanserar jag dom 2 spåren med olika nivå mot varandra sen så jag får en jämn bin ljudbild.

Ett preventivt sätt är att:

 

Sätt kanal 2 till kanal 1.

Ställ in kanal 1 på nivå '5' och kanal 2 på värdet '3'

Eller 1:an på '5' och 2:an på Auto.

 

Då köper du dig lite marginal när volymen varierar en del.

Link to post
Share on other sites
Smart. Men hur balanserar jag dom 2 spåren med olika nivå mot varandra sen så jag får en jämn bin ljudbild.

 

Inte så svårt. Du använder kanal 1 som huvudkälla och de gånger den överstyr tonar du ner 1:an och upp kanal 2 istället.

Kanske får du justera 2:ans nivå lite men sådant är enkelt i post. Så länge du har en ren och fin kanal är den eventuella bruset en höjning orsakar inte farligt. Den ska ju bara användas vid de få tillfällen som 1:an blivit överstyrd och låter dåligt.

Link to post
Share on other sites

Det jag undrar över är nog mer hur jag hanterar höger och vänster. Nu ligger ena kanalen på höger och andra på vänster. Det är ju stereoinspelning då jag endast haft en mick men man skulle vilja gjobba i mono och balansera kanalerna och när dom är balanserade slå ihop dom och sen dublera och lägga en på höger och en på vänster. Eller?

Inte så svårt. Du använder kanal 1 som huvudkälla och de gånger den överstyr tonar du ner 1:an och upp kanal 2 istället.

Kanske får du justera 2:ans nivå lite men sådant är enkelt i post. Så länge du har en ren och fin kanal är den eventuella bruset en höjning orsakar inte farligt. Den ska ju bara användas vid de få tillfällen som 1:an blivit överstyrd och låter dåligt.

Link to post
Share on other sites

Jo jag har spelat in med orginalmicken men det kankse e så att projektet är inställt med stereoljud så att dom 2 kanalerna som skapas i kameran läggs tilll höger och vänster i projektets ljudspår. Jag får undersöka detta vidare. Men tack för tippset.

Jag trodde du använde originalmicken som är i mono. Missuppfattning från min sida.

Själv skulle jag nog spela in intervjun i mono istället för stereo och därmed kunna justera kanalerna olika.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...