Gå till innehåll

JVC HM100E Shutter vilken kan användas?


Jensamannen

Recommended Posts

Jag har en JVC HM100 och har lärt mig att man skall använda 25 fps. Man bak på kameran kan man välja shutter. Kan man använda den för att styra exponeringen utan att sabba filmen. På verkar den fps eller styr den bara slutartiden?

 

Den påverkar inte antal fps. Ställer du din HM100 på 25 så kommer den att hålla sig 25 hela tiden.

Du kan styra exponeringen genom att blända ner, använda en kortare slutartid eller aktivera ND-filtret alt skruva på ett eget ND-filter.

Samt att se till att Gain står på 0.

 

Genom att blända ner minskar du mängden infallande ljus som träffar sensorn. Dock påverkas även skärpedjupet som ökar när du minskar bländarens öppning.

Med kortare slutartider minskar du tiden som sensorn exponeras för ljuset vilket medför att rörelserna kan upplevas "frysta". 1/1000 är kortare än 1/100 som är kortare än 1/50.

Med ett ND-filter minskar du den totala mängden ljus som släpps in utan att behöva ändra slutartiden eller bländaren. Du kan på så sätt bibehålla en större bländare för kortare skärpedjup och en 1/50s exponering vilket tillsammans ger en trevliga filmisk känsla (så gott det går på en 1/4" sensor).

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej! Kan man säga så att man skall undvika att justera exponering med Gain. Alltså försöka hålla den på 0. Att det är bättre att använda slutartid och bländare. Bländaren har jag koll på men hur långt ner kan man gå ned slutartiden vid tex en stillastående intervju eller en mer rörlig bild där nån går genom ett rum följd av en kamera eller med kamera på stativ. Mitt problem kommer ofta handla om dåliga ljusförhållanden och dåliga möjligheter att sätta ljus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är så pass dåliga ljusförhållanden att du redan har fullt öppen bländare (t.ex. f/1.8), en 1/50 exponeringstid och ändå underexponerar så har du vara Gain att ta till. Då får du öka förstärkningen till dess att du når en rimlig nivå på exponeringen.

Prova först 9dB vilken är relativt brusfri på HM100:an. Annars är det bara att höja den än mera men tänk på att bruset kommer att börja synas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Går du under 1/25 så blir eftersläpningen alltför uppenbar så det bör du bara ta till efter att du ökat gain till max (18dB). Brus går dessutom att minska med efterbearbetning men motion blur får du aldrig bort.

Det bästa är naturligtvis att du testar dig fram om kommer fram till vilken bild som är bäst för dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...