Gå till innehåll

Kortfilm-drama-7sidor-behöver finslipas


Zhyron

Recommended Posts

Manuset är inte helt färdig och jag tvivlar på att det är i korrekt format.

Jag är inte helt nöjd med replikerna, om nån har nått förslag så är de välkommna.

 

Jag tycker att det känns lite tunt och att det går lite för hastigt fram, är det så eller är det bara mig?

Vad borde jag i såfall göra åt det?

 

Jag har satt tidsgränsen för filmen på 15 minuter, 7 sidor tyder på att jag nog kan lägga till lite.

Eftersom jag inte jobbat så mycket med kortfilm känns det lite svårt, jag vet inte om jag får den rätta känslan fram och får folk att sympatisera med karaktärerna på så lite tid (speciellt på 7 sidor)

 

Tror det var allt jag ville tillägga

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har svårt att greppa det här.. Jag förstår inte vad du vill säga. Vem är dom? Varför beter dom sig som dom gör? Du ger en ledtråd i allra första scenen, men den är för vag för att man ska förstå. Framförallt är den helt obegriplig: vad betyder t.ex: "HON KOMMER ATT BLI ÄLSKAD"? "NÅTT ÅR"? "ÅR SENARE"? Du bygger historien på några vi aldrig får veta vilka är, och därför faller allt. Berätta tydligare!

 

Sen känns karaktärerna väldigt tunna. Och deras relation är konstig. Och historien är svag: vem bryr sig om nudlar och tesippande?! Och den ena ska göra ett prov för att bli advokat, och den andre börjar ifrågasätta det? Det händer egentligen ingenting i det här manuset, förutom att den ena killen blir skjuten, men det får vi aldrig se.. Och dialogen måste du förbättra..

 

Vet du vad du vill säga med det här? Om du vet: var tydligare och berätta det!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kollade manuset.

 

Innan jag börjar skriva så vill jag säga det som är bra med ditt manus.

Du har i alla fall försökt, och det är en god bit på vägen.

Du har skrivit ett manus från dina egna ideér och hittat på en "story".

Det är bra. =)

 

Första jag såg var en del fel i ditt manusskrivande.

 

1) Din scenanvisning stämmer inte. Man vet inte vilken scen du är på. Använd nummer före INT, EXT.

EX: 1.INT.VARDAGSRUMMET.DAG

 

2) Första meningen i ditt manus ser inte så bra ut om du ska ge det till en skådespelare.

 

"Några händer kommer in i bilden och fäster en bild på en blomma. Vi zoomar ut och ser att annonserna är i mitten av en decorage med flera fina glada bilder runt."

 

Skriv inte gärna kameravinklar eller hur du kommer filma i ett manus. Om du ska skriva det så får du i så fall göra två manus.

Ett till dig, med alla kameravinklar och ett till skådespelarna.

Dom har ingenting med hur du flyttar kameran eller vilka vinklar du väljer.

Kommer bara bli jobbigt för dom att läsa.

 

3) Hur du skriver manuset stör mig lite eftersom att du skriver saker som är onödigt. "Tv är släckt". (ja om den inte är på så är den av) meningen "Vi ser mer av lägenheten" (ja vad är det i lägenheten vi ser i så fall?)

 

första meningen i andra scenen. (Är det nödvändigt att få reda på att nudlarna är köpta på ica?)

 

4) Replikerna är ibland inte så sammanhängande. Använd inte för många "," tecken. Avsluta meningar på rätt ställe istället för att göra dom för långa.

 

5) Är det lättare att bli advokat än att bli Präst? ( För att bli advokat är det en lång väg att gå. Även om Doktor är ett hårt yrke det med.

 

6) I Scenen där stefan sitter vid teven så skriver du att han "tänder för" nyheterna. (hur gör man då?) Brukar det inte heta "slå på" eller "sätter på" eller "slår över" eller något annat?

 

7) Ok, nu orkar jag snart inte skriva mer, Över till "Handlingen". Vad handlar din film om? Vad är ditt budskap och vem av rollerna utvecklas från 0 - 100%. Var i manuset har du dina vändpunkter och vilken är egentligen konflikten.

Enligt mig så finns det inget av det. (Jag kan ha fel, svara gärna på dom frågorna i så fall)

Det är 2 personer som sitter och äter Nudlar "från ica" och kollar på tv. sen råkar den ena personen ut för en olycka och sen klarar han sig ändå.

Så dom äter mer nudlar "från Ica"

 

Ta inte detta allt för hårt nu.

Men lär dig av dina misstag. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för svar. Jag får typ.. göra om det från början. Men det mesta av det ni sa är saker jag håller med om, jag vet bara inte hur jag ska nå dit riktigt. Speciellt för att folk ska fästas mera vid karaktärerna, en kortfilm är ju...ja kort och jag vet inte riktigt hur jag ska få till det.

 

Ska fortsätta jobba på det, eller slänga det helt och hållet. Jag få se vad som blir bäst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker inte du ska slänga din ide.

Men det är viktigt att du skriver det som är viktigt och kasta resten. Saker som bara är onödigt är det bättre att du tar bort.

Presentera dina skådespelare och roller på ett annat sätt. Vilka dom är. Vad dom gör, och hur dom är som personer.

Sen är det viktigt att du har en röd tråd igenom hela filmen.

Är konflikten att han ska råka ut för en olycka, eller är det kärleken mellan dom två "bröderna" som driver filmen framåt.

Läs gärna voodoofilms skola och få råd från andra om dina ideér innan du sätter dig med manuset på allvar.

Bestäm också vem som är huvudrollen och på vilket sätt han utvecklas, Allså.

 

tex: Johan drömmer om att få en egen bil, men tyvärr så har han inte råd med det eftersom att han har en massa skulder.

Tex: I slutet av filmen så har Johan kommit till 100% och utvecklas som person. Han har blivit mycket starkare och lyckats betala av alla sina skulder.

Nu har han även köpt en bil som han kör med varje dag.

 

Personen i filmen måste utvecklas, och sedan bör huvudrollen ha en fiende på ett eller annat sätt.

 

Lycka till. men släng inte manuset även om det nu ser lite tunt ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var tänkt som två historier samtidigt och vara fokuserat på bröderna.

Den ena är lite av en deppig typ med inställningen att världen är bara full med dåliga saker och vill helst stanna inne. Han ska då lära sig att det inte är så farligt utomhus.

Den andra ska bli advokat för han vill hjälpa folk men när han själv kommer till skada inser han att han mycket hellre vill hjälpa till på samma sätt som sjuksköterskan istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Idé: slå ihop dina 2 "historier" och låt utvecklingen ske på en av bröderna, som blir huvudperson = killen som är deppig och instängd. Först när hans bror råkar ut för en olycka börjar han se det positiva med livet och inser vad han kan göra.

 

Förtydliga dina karaktärer och deras olikheter, kanske är den deppiga överdrivet deppig, medan den andre är överdrivet positiv. Tänk bara på att varje karaktär måste ha lite av "båda sidorna" för att de ska bli mänskliga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den rädda brodern måste ju ha ett mål och nått som står i vägen. Att han är rädd är ju ett hinder men jag har fått tipset att det helst ska stå någon människa i vägen också. Jag tror inte att det skulle vara brodern så jag tänkte mig en helt ny karaktär men jag vet inte riktigt hur han ska vara ett hinder så vidare han inte låser deras ytterdörr hela tiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur ska jag göra med den mänskliga oppositionen?

Behöver storyn verkligen det eller räcker det med skräcken han själv har?

 

Jag har bara tre skådespelare att ta ifrån och vill helst behålla det så, det betyder att när man har två bröder och en sjuksköterska så är det slut med personer.

 

....nån som har en ide/tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Omskrivet. Inte många ändringar dock, vill bara veta om jag är på rätt väg eller om jag missat totalt.

 

Jag har inte lagt till scen nummer så det vet jag redan om.

 

Är det bättre eller sämre?

Behöver karaktärerna mer kött på benen?

 

Kommer nog skriva om det, speciellt på replikerna, många som jag inte är nöjd med. Men om historien verkar stämma bra så vet jag att jag inte behöver ändra den åtminstone.

 

 

Tänkte för de som inte läst förra berätta vad det handlar om.

 

Två bröder förlorar sina föräldrar. Men de båda tar detta på olika sätt. Den äldre brodern tar det ganska bra men den yngre gör verkligen inte det.

Han håller sig inomhus, överbevisad om att världen utanför är hemsk och bara är fyllt med ont.

Men när hans bror råkar i knipa så måste väl brodern lämna lägenheten han bott så länge i?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...