Gå till innehåll

Olika karaktärers perspektiv!


bomaye

Recommended Posts

Hallå kära filmvänner, jag är filmregissör och håller på med ett projekt som bygger på olika karaktärers perspektiv på världen. Filmer har förstås nästan alltid ett tydligt perspektiv, tex i skräckfilm så upplever ju inte "monstret" sig själv som läskig, så även när vi ser världen ur monstrets ögon (pov) så är det oftast huvudpersonens "perspektiv" eftersom det bygger på den läskiga stämningen.

 

I filmer som "första dagen på resten av mitt liv" följer vi olika personer som upplever samma händelser, vi förstår deras olika känslor och tankar och bilden kompletteras - men den yttre verkligheten ifrågasätts aldrig - de upplever tex aldrig ett skeende på olika sätt.

 

"Snake eyes" är crime/mysterium men som lägger ett pussel där man förstår mer och mer om vad som egentligen hände. Jag letar efter nåt där verkligheten faktiskt upplevs olika!

 

Om man tänker sig ett samtal mellan två personer, så upplever vi ju inte samma sak:

När vi tittar på varandra ser jag bara dig, och väggen bakom dig. Jag ser också inre bilder, mina minnen och mina föreställningar av vad du berättar. Det här är mitt perspektiv. Men jag upplever också våra ageranden olika. Vad du egentligen sa. Om det var en trött blick eller en flirt? En lätt knuff eller ett hårt slag? Vem började egentligen? Och vi är olika bra på att återberätta och försvara oss. Världen kan alltså se ut, upplevas, på olika sätt.

 

Så till efterlysningen: Har någon tips på en film som gör detta? eller nån film som visar samma skede men som upplevs olika. genre kvittar men helst drama.

 

Tusen tack på förhand, är säker på att det finns massa såna här filmer!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...