Jump to content

"Kleptomani"


JohannesGustavsson
 Share

Recommended Posts

Kul idè! Väldigt underhållande för stunden!

 

"Bättre misslyckas än att inte försöka alls" passar väl ganska väl på den här filmen. Även om resultatet inte är perfekt så finns det en tanke, en idè med själva filmen. Det finns en del att tänka på, val av kameravinklar och hur kameramannen hanterar kameran i allmänhet. Det här är väl en tränings sak och ju mer ni filmar desto bättre kommer det bli. Alltså; övning övning övning. Gällande ljudet kan man höra kameramotorn i bakgrunden och det blir extra störande vid klippbytet då det blir som ett "hopp" i ljudet. Testa att ta bort bruset genom att köra en "noise reduction" i audacity. Skruva upp ljudet ordentligt och lyssna noga vad som hörs i bakgrunden. Det brukar jag göra.

 

En tumregel också: Filma hellre för mycket än för lite. Och "man kan alltid förkorta en för lång scen än förlänga en för kort" etc. Det är jobbigt när man sitter där och ska klippa men upptäcker att materialet man försöker klippa ihop inte är tillräckligt bra/tillräckligt med vinklar att välja mellan vilket resulterar i att filmen kommer kännas lite "hattigt" klippt.

 

Och framförallt: Sluta inte göra film. :)

Link to comment
Share on other sites

Kul idè! Väldigt underhållande för stunden!

 

"Bättre misslyckas än att inte försöka alls" passar väl ganska väl på den här filmen. Även om resultatet inte är perfekt så finns det en tanke, en idè med själva filmen. Det finns en del att tänka på, val av kameravinklar och hur kameramannen hanterar kameran i allmänhet. Det här är väl en tränings sak och ju mer ni filmar desto bättre kommer det bli. Alltså; övning övning övning. Gällande ljudet kan man höra kameramotorn i bakgrunden och det blir extra störande vid klippbytet då det blir som ett "hopp" i ljudet. Testa att ta bort bruset genom att köra en "noise reduction" i audacity. Skruva upp ljudet ordentligt och lyssna noga vad som hörs i bakgrunden. Det brukar jag göra.

 

En tumregel också: Filma hellre för mycket än för lite. Och "man kan alltid förkorta en för lång scen än förlänga en för kort" etc. Det är jobbigt när man sitter där och ska klippa men upptäcker att materialet man försöker klippa ihop inte är tillräckligt bra/tillräckligt med vinklar att välja mellan vilket resulterar i att filmen kommer kännas lite "hattigt" klippt.

 

Och framförallt: Sluta inte göra film. :)

 

Tack så mycket för all bra kritik! Ska filma nu i helgen, ska tänka lite extra mycket på det du skrev både på fältet och vid redigeringen! Som du säger, "filma hellre för mycket än för lite", kan inte göra annat än att hålla med dig när det gäller denna film. Till exempel scenen där killen putter omkull polisen, vi hade betydligt fler klipp på just det. Problemet var att på ett av dem skakade kameran, och en av dem slutade för tidigt, blev inte snyggt med klippningen då :/ Jaja, man lär sig av sina misstag, får tänka mycket på detta nästa gång det gäller!

 

Förresten är det inte kameramotorn som hörs i bakgrunden, det är lokalens ventilationssystem och tyvärr inget vi kunde göra åt :( Återigen tack för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

Jag har redan uttryckt hur jag tycker att filmen är väldigt bra med tanke på eran ålder, så jag kommer flika in med ett tips helt enkelt :-)

 

När man filmar brukar man gå igenom en viss procedur för att försäkra sig om att man får tillräckligt mycket material för redigeringen. Det märks att ni snarare haft filmen färdig i huvudet när ni valt vinklar och i endast tagit det som ska vara med.

 

Hur man gör varierar självklart, men jag brukar alltid starta med en Master-tagning (aka Master) för de flesta scener. En master är en tagning där kameran försöker fånga så mycket av scenen som möjligt i ett enda svep. Det kan vara en vid helbild eller att kameran följer efter skådespelarna i scenen. Efter mastern tar man helt enkelt resterande vinklar, men tanken är att du ska kunna utgå från din master i klippningen - Så att du alltid kan vara säker på att du har 100% täckning och inte missar något on-screen.

 

Vissa gillar sina Mastertagningar mer än andra; Ta Lars Von Trier till exempel. Brukar rekommendera Dancer in the Dark som är en av mina absoluta favoritfilmer, men Melancholia är väl mer modernt kanske. Istället för flera korta klipp så väljer Trier ofta att ha kameran rörlig och följandes karaktärerna i scenen nästan som en tredje person. Istället för att klippa till en annan vinkel när två karaktärer talar med varandra så vänder kameran sig fram och tillbaka, te.x.

 

Tackar återigen för tipset! :D Precis som du säger, man borde pröva fler vinklar än vad vi gjorde, vissa kanske inte ser bra ut sen på datorn och måste ersättas med andra. Ska tänka på detta nästa gång! Snygg teknik med "tredje person", ska pröva på det här med mastertagningar, se om det passar osv! Tack! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...