Gå till innehåll

Ifrån en dröm - Kortfilm


Anders Myrdahl

Recommended Posts

Jag ber om ursäkt för ett slarvigt skrivet och kort synopsis men jag skrev ett som tog två timmar och så skulle jag publicera inlägget och då försvann allt så jag är förbannad och orkar inte skriva om det. Upplägget är så här men jag har inte skrivit alla detaljer men jag har dem.

 

Daniel träffar en tjej på en flygplats, han känner igen henne som från en dröm. Han berättar om drömmen. Sara känner till allt han berättar men det han berättar är en del från hennes liv för ungefär 2 år sen.

(Här blir det som en ramberättelse om olika perioder i deras förhållande. Ungefär som flashbacks)

När han har berättat klart så utbrister hon att allt det han har berättat var Daniel och Saras liv för två år sen. Daniel och Sara var ett par som hade varit tillsammans i 4 år, de var förlovade och skulle skaffa ett hus. Men efter en bilolycka så tappade Daniel minnet och ville inte ha någonting att göra med Sara. Hon lämnade honom och flyttade till England för att studera. Innan de hinner prata klart så hör man från högtalaren att flyget till England avgår snart. Sara går iväg gråtandes. En man kommer och tar hennes hand. Man ser att han undrar varför hon gråter och vad som har hänt.

Daniel sitter själv kvar på flygplatsbänken själv.

 

Tacksam för alla feedback.

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant upplägg som känns potentiellt, men ... du tappade mig.

 

- Är det en kortfilm? Det känns tunt om det är tänkt som långfilm.

 

- Är det meningen att man ska förstå att Daniel haft minnesförlust först på slutet, som en knorr? I så fall känns det märkligt att Sara inte reagerar när hon träffar Daniel på flygplatsen, utan låter honom komma till tals om sin dröm utan reaktion.

 

- Är det meningen att Daniel ska agera som om han inte fattar situationen själv, när Sara lämnar honom för sitt flyg (till sitt nya liv) på slutet? Då har vi bara uppnått att hon blivit smärtsamt påmind om vad som hände för två år sedan, medan Daniel inte verkar ha kommit vidare med sitt liv. Möjligen om det var starten på insikt, men din synopsis ger inget sken av det.

 

- Vad är tänkt att hända under drömsekvenserna/flashbackarna? Vad tillför de storyn? I din synopsis verkar det inte vara något av betydelse, och då är frågan om de ens behövs?

 

 

Jag fick läsa din synopsis två gånger. Första gången missade jag en bit, och trodde att mannen på flygplatsen inte var Daniel, utan en person som fått Daniels minne!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för feedback! Jo en kortfilm som jag faktiskt skrev som rubrik. ;) ja precis som en tvist. Saker som jag inte skrev är att Sara sätter sig bredvid Daniel men inte ens kollar åt hans håll för att hon har annat att tänka på samt så känner hon bara sig obekväm när en främling börjar prata med henne. Hon sitter mest och pillar med sin mobil. Jag tänkte också att efter två år efter olyckan så har Daniel ärr i ansiktet och glasögon, lite mer för att det ska vara logiskt att hon knappt känner igen honom.

 

Precis som du skriver, Daniel förstår inte situationen riktigt själv. Allt han fick höra är överväldigande. Slutet har jag inte riktigt fått till än. Men det kanske ska sluta så, sorgligt och man får sig kanske en funderare.

 

Drömsekvensen, det är där egentligen själva filmen utspelar sig. Själva kärleksfilmen. Man får se när dem träffades, motgångar i förhållandet osv. Anledningen är för att bygga upp till slutet så att man faktiskt tycker synd om Daniel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bör inte han känna igen henne dock om han har gjort ett medvetet val att ta avstånd från henne? För jag antar att olyckan bara påverkade minnet innan olyckan?

 

Minnesluckan var på ca 4-5 år före olyckan.

 

Det med att han inte vill ha något med henne att göra är väl för att hon ser samma person som hon har älskat i flera år och där av behandlar honom som det. Jag hade tyckt att det hade varit läskigt om någon person kände sådana känslor för mig när jag inte känner detsamma för den andra person.

 

Daniel tog avstånd från Sara men det var hon som lämnade honom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter 2 år så förändras man och även på utseendet. Han träffar henne bara kort efter olyckan se lämnar hon honom. Jag tänker mig att han inte har satt hennes ansiktet på minnet efter en sån kort tid. Men han känner igen nu för att hans minnen har kommit tillbaka fast han tror att det bara är en dröm som han kommer ihåg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad sägs om att BÅDA var med i olyckan? Men bara Daniel tappade minnet. Sara hade dock större fysiska skador, så Daniel återhämtades innan Sara, som fortfarande låg i koma då, säger vi.

 

I.o.m. all bandage och sånt så kan inte Daniel (post-minnesförlucka) få en ordentlig glimt av hur hon ser ut - DÄRAV att han inte känner igen henne på flygplatsen

 

. Ingen av sjukhuspersonalen kan bekräfta om de egentligen var relaterade, eller om det bara råkade vara så att en av dom var en upplockad liftare. Daniel, som har ingen aning om vem det ens är, bestämmer sig då för att lämna tillslut.

 

Du får nog dock hitta på en bra anledning till det eller komma på något sätt att undvika att framställa honom som en total douche.

 

Du får även komma på någon bra ursäkt till varför familj/vänner inte kommit.. kanske dom var utomlands? Kanske dom höll sin relation hemlig tills förlovningen (då behöver du inte komma på någon ursäkt till varför familjemedlemmar inte hört av sig)?

 

Hur som helst tycker jag detta var en sjukt bra idé.

 

Inspirerad av Memento, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...