Jump to content

En Julsaga i Lund


seananton
 Share

Recommended Posts

Nu på måndag ska jag regissera en julfilm som heter "En Julsaga i Lund."

 

Synopsis;

 

Anton och Helen är två praktikanter på Steve-Teve där julen inte existerar, p.g.a att förmännen älskar Grinchen.

Deras uppdrag blir att ta sig ifrån Steve-teve och kunna sprida julen till de så de kan förstå det fina med julafton.

 

Kommentera gärna handling, dialog och karaktärer! Vad som var bra och mindre bra!

 

Mycket nöje!

En Julsaga i Lund.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst väldigt bra story detta.

 

EDIT:

 

Du kanske ska rätta denna meningen bara. "och där

kan man se en ett kort hängandes."

 

En annan sak Snön faller friskt från himlen. Det räcker med snön faller från himlen och man behöver inte säga det i en ny scen. Första gången du säger snön faller från himlen. Sedan när du säger Snön har slutat falla. Då kommer snön inte vara med i resten av existerande scener. Om du inte säger att den ska börja falla igen. :)

 

Nu vet jag inte vad Rocks är men jag tror att det är en filmaffär. Det räcker att du skriver att Anton springer in i en musikaffär och Helen springer in i en klädesaffär. För annars måste teamet lägga ner mycket tid på att hitta en stad där en HM affär befinner sig och det är inte alltid alla städer har HM eller ROCKS.

 

FEL

 

ANTON

(pekar mot dörren)

Ser du springan där?

 

RÄTT

 

Anton pekar mot dörren

 

ANTON

Ser du springan där.

 

Man använder bara () när de ska vara glada, sura, arga på rösten.

 

 

Du behöver inte ha en massa punkter där.

 

FEL

 

Anton vänder sig om och står face to face med...

DAVID

 

RÄTT

 

Anton vänder sig om och står face to face med David.

 

 

Inga svordoma i manuset förutom i replikerna

 

Anton och Helen springer fort som fan genom korridoren.

 

Räcker med Anton och Helen springer snabbt genom korridoren.

 

 

Dem inte de

 

David står mitt emot de och ler slugt.

 

FEL

Anton visar blu-ray utgåvan.

 

RÄTT

Anton visar en utgåva av Grinchen filmen.

 

 

FEL

 

HELEN

Han finns ju inte...

 

DAVID

(avbryter)

Tig!

 

RÄTT

HELEN

Han finns ju inte. (DAVID BÖRJAR PRATA.)

 

DAVID

Tig!

 

FEL

ANTON

Kan vi avbryta lite? Vi måste

diskutera lite.

(han tittar på Helen igen)

Okej, var var vi?

 

RÄTT

ANTON

Kan vi avbryta lite? Vi måste diskutera lite.

 

Anton tittar på Helen.

 

ANTON

Okej, var va vi?

 

FEL

ANTON

Damn right.

(tittar in i kameran igen)

Vi är redo.

 

FEL

Du behöver inte skriva detta. Det är bara att skriva Davids replik.

 

David fortsätter där han slutade.

 

Du behöver inte skriva detta heller att David är tyst. Har David ingen replik då är han ju tyst eller hur? :)

 

Inget svar från David behöver du inte heller skriva han har fortfarande ingen replik.

 

Du behöver inte skriva EFTERTEXTER. Det sköter dem andra i teamet. Redigeraren :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst väldigt bra story detta.

 

EDIT:

 

Du kanske ska rätta denna meningen bara. "och där

kan man se en ett kort hängandes."

 

En annan sak Snön faller friskt från himlen. Det räcker med snön faller från himlen och man behöver inte säga det i en ny scen. Första gången du säger snön faller från himlen. Sedan när du säger Snön har slutat falla. Då kommer snön inte vara med i resten av existerande scener. Om du inte säger att den ska börja falla igen. :)

 

Nu vet jag inte vad Rocks är men jag tror att det är en filmaffär. Det räcker att du skriver att Anton springer in i en musikaffär och Helen springer in i en klädesaffär. För annars måste teamet lägga ner mycket tid på att hitta en stad där en HM affär befinner sig och det är inte alltid alla städer har HM eller ROCKS.

 

FEL

 

ANTON

(pekar mot dörren)

Ser du springan där?

 

RÄTT

 

Anton pekar mot dörren

 

ANTON

Ser du springan där.

 

Man använder bara () när de ska vara glada, sura, arga på rösten.

 

 

Du behöver inte ha en massa punkter där.

 

FEL

 

Anton vänder sig om och står face to face med...

DAVID

 

RÄTT

 

Anton vänder sig om och står face to face med David.

 

 

Inga svordoma i manuset förutom i replikerna

 

Anton och Helen springer fort som fan genom korridoren.

 

Räcker med Anton och Helen springer snabbt genom korridoren.

 

 

Dem inte de

 

David står mitt emot de och ler slugt.

 

FEL

Anton visar blu-ray utgåvan.

 

RÄTT

Anton visar en utgåva av Grinchen filmen.

 

 

FEL

 

HELEN

Han finns ju inte...

 

DAVID

(avbryter)

Tig!

 

RÄTT

HELEN

Han finns ju inte. (DAVID BÖRJAR PRATA.)

 

DAVID

Tig!

 

FEL

ANTON

Kan vi avbryta lite? Vi måste

diskutera lite.

(han tittar på Helen igen)

Okej, var var vi?

 

RÄTT

ANTON

Kan vi avbryta lite? Vi måste diskutera lite.

 

Anton tittar på Helen.

 

ANTON

Okej, var va vi?

 

FEL

ANTON

Damn right.

(tittar in i kameran igen)

Vi är redo.

 

FEL

Du behöver inte skriva detta. Det är bara att skriva Davids replik.

 

David fortsätter där han slutade.

 

Du behöver inte skriva detta heller att David är tyst. Har David ingen replik då är han ju tyst eller hur? :)

 

Inget svar från David behöver du inte heller skriva han har fortfarande ingen replik.

 

Du behöver inte skriva EFTERTEXTER. Det sköter dem andra i teamet. Redigeraren :)

 

Nu när du säger det så håller jag med. Tack för feedback! Jättebra tips!

Link to comment
Share on other sites

Dels så finns det lite språkliga formuleringar som jag absolut tycker att du ska göra något åt. Och sen känns tempot långsamt.

 

Språket:

 

Det första jag reagerade på den något komplicerade beskrivningen av ljudet av en tändskicka som tas ur asken och skrapar mot plånet när den tänds. Jag förstår vad du menar, men du skriver något enkelt onödigt kompicerat.

 

"Gatorna är betäckta med snö". De är "täckta", inte "betäckta". "Betäcka" kan förvisso betyda att dölja, men vanligare användning av ordet är "att para sig med", "göra dräktig".

 

"Julklappar ska handlas, helst under mellandags-rea". Hum. . . Mellandagsrean är efter jul, innan nyår. Det blir sena julklappar.

 

"I distansen kan vi se två ungdomar". Konstig formulering. "I distans kan vi..." möjligen, eller "På avstånd kan vi...", men "I distansen" då är dom i en distans, vilket blir helt absurt.

 

"Kan vi inte fråga om vi kan i alla fall hänga upp en stjärna". Konstig formulering igen. "Kan vi inte fråga om vi iallafall kan hänga upp..." eller "Kan vi inte iallafall fråga om..."

 

"springer med jävligt lätta". Om dina karaktärer behöver svära, låt dem göra det, men håll svordommarna borta från den beskrivande texten. Det finns betydligt intressantare adjektiv att använda.

 

 

Tempot:

Det är berättarröst som pratar mycket utan att det finns så mycket att titta på. Särskillt i slutet. Det är lätt att det kan kännas långt om det inte finns något värt uppmärksamhet i bild.

 

Anton och Helens dialoger är låååånga och det känns inte att den leder någonstans. Det känns som att det du vill ha sagt kan du få sagt på betydligt kortare tid än 20 minuter. Lite mer fokus.

 

 

Storyn:

Det är inte troligt att David har nyckeln till fotbojan. Det är väl bara polisen som har den möjligheten. Den är ju något du ska ha dygnet runt.

 

Dela en flaska glögg utanför Ica? Kall, alkoholfri glögg. Julstämning så det förslår. . . not.

 

David, Tove och Johan är tre ganska otydliga men till synes otrevliga karaktärer. Johan försvinner och in kommer Tove. Tove vem och varför?

 

Sen tror några helt plötsligt på Grinchen?!? Gör en ordentligt setup av det i början. Så kan de jobba filmen igenom på att övertyga honom om motsaten.

 

Två praktikanter dagen före julafton försöker skapa julstämning. Trevlig idé, men har de ingenstans att bo? De bor väl inte i AF-borgen? Vad gör det om det saknas julstämning där? Idén är trevlig, men den behöver göras tydligare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By Albinsandberg
      Hej!
       
      Postar här för all sorts feedback samt träning.
       
      obs, endast 4 sidor exklusive titeln.
       
      Vill också notera att jag ska försöka göra flera korta manus gärna mellan 5-15min. Så denna är min första.
      One last drink.pdf
    • By Bylundjonas
      Hej. I min tidigare tråd försökte jag få fram något som var relaterat till min dödsrädsla. Jag fortsatte jobba med Alice och blev aldrig helt riktigt nöjd med karaktären eller storyn. Så jag tänkte okej F*ck it, jag tar bara sånt fick mig att bli rädd som barn efter att jag hade sett mitt första lik och så vidare. Jag var alltid rädd att om jag dog som barn och vaknade upp på bårhuset, då skulle detta hända som det står i manuset, ingen ser, hör eller bryr sig, du är död för dem. Och rädslan att bli begravd levande var ju också en skrämmande tanke man fick efter man hade sett saker och ting. Mardrömmarna efter den situationen relaterade mycket till död och även likkistor, vilket var läskigt. Jag var ju barn och visste ju inte hur det fungerade efter man har dött, men jag har försökt beskriva min rädsla så bra jag kan i manuset för att man ska få en uppfattning att det var så här han upplevde det i drömmarna och kände.
       
      Threadet som manuset är baserad på: https://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=38225
       
      Manuset: The file is gone.
    • By nashville
      Tja!
       
      Det här manuset är en over the top komediserie som inte är så realistisk. Jag vet inte riktigt hur jag skulle beskriva stilen men kanske typ 30 Rock blandat med en light-version av Airplane.
      Loglinen för serien skulle kunna vara: En femtiotvå år gammal man delar en lägenhet med två tjejer i tjugoårsåldern efter att hans fru lämnat honom. -- Vilket låter perverst och som en äcklig önskedröm, men jag lovar att det inte är fallet.
      Jag är medveten om att serien aldrig skulle kunna produceras, av många orsaker, men är mera intresserad av om ni finner det underhållande. Kommentarer gällande struktur, karaktär, beskrivningar, om handlingen ens går att förstå och sånt skulle också uppskattas jättemycket.
      Rumskamrater-nashville.pdf
    • By RoKi
      En liten story om en religiös sekt som beslutar sig för att spränga ett vattenkraftverk och orsaka en syndaflod.
      Är helt ny på det här med att skriva, men tyckte att det var väldigt roligt. Såg det som en film hela tiden:)
      Guds Änglar:RoKi.pdf
    • By agnes99
      Hej!
       
      Det här är mitt första kortfilmsmanus (på 3 sidor) och jag skulle gärna vilja få respons/kritik.
       
      Synopsis: Viktor upptäcker att hans mamma är borta när han kommer hem en kväll. Det oroar honom så han går ut för att leta efter henne och efter en tids letande hittar han henne på kyrkogården.
       
      (Det är inte en händelserik historia, men jag hoppas att känslorna förmedlas.)
       
      Grejen är att jag har en lång bakgrundshistoria till Viktor och hans familj, så jag är rädd att manuset inte blir lika bra för en som inte har tagit del av deras historia. Varför jag skrev ett kortfilmmanus av det hela är för att jag är en noob (så jag ser fram emot att få respons och råd). Jag hade lite problem med en heading som ni kanske kommer märka och lite andra saker... Det finns en massa olika formateringsregler och jag vet inte riktigt vilka jag ska följa!... och ska man översätta de engelska uttrycken?
       
      FYI, så skrev jag manuset i Celtx (funkade bra men kan inte ta bort scennumreringen) och titeln är inte helt bestämd, vet inte ens om en borttappad är rätt ord, men kände att jag behövde skriva nånting.
       
      Tack på förhand för er respons! :)
      Screenplay (6).pdf
×
×
  • Create New...