Jump to content

Recommended Posts

Vad du än gör: SNÄLLA skippa post-våldtäkt skamduschen. Otroligt cliché.

 

Ok, det lovar jag :)

 

Men efter att ha tänkt efter ska jag vänta med att skriva detta manus, har ett annat novellfilmsmanus, "Man väljer inte sin färg", som passar bättre om jag ska finansiera det själv, enklare miljöer, inte lika många skådisar, så jag ska se till att ha en slutversion klar av det innan jag fortsätter med denna historia.

Link to post
Share on other sites
Vad du än gör: SNÄLLA skippa post-våldtäkt skamduschen. Otroligt cliché.

Ja, och nej.

 

Det sker ju uppenbarligen i verkligheten - för varför skulle annars alla myndighetssajter påpeka att man inte ska göra det?

 

Att "våldtäktsduscha" är ju ett begrepp, om än post-modernt, men jag kan hålla med om att det använts ofta i film, kanske rent av för ofta. Det finns såklart andra sätt att gestalta hanteringen av skam-smuts-känslan ...men hur?

Link to post
Share on other sites
Ja, och nej.

 

Det sker ju uppenbarligen i verkligheten - för varför skulle annars alla myndighetssajter påpeka att man inte ska göra det?

 

Det sker, ja. Men så vaddå? Det är fortfarande cliché och har gjorts flera gånger.

 

 

Att "våldtäktsduscha" är ju ett begrepp, om än post-modernt, men jag kan hålla med om att det använts ofta i film, kanske rent av för ofta. Det finns såklart andra sätt att gestalta hanteringen av skam-smuts-känslan ...men hur?

 

Physical Symptoms | Rape Treatment Center

Physical Symptoms

 

"I couldn't sleep through the night. I had trouble falling asleep and then I would wake up every night at the same time that the rape happened."

 

Some victims have physical symptoms, such as sleep disturbances, headaches, and stomachaches. You may find that it is very difficult to concentrate on routine activities. You may also experience changes in your sexuality, such as a loss of interest in sex or avoidance of sexual situations.

 

Intense Emotions

 

"I feel very sad, like I lost a part of me."

 

"I have this intense anger that I never felt before."

 

Many survivors experience intense emotions in the aftermath of a sexual assault. At times, you may feel angry. You may also feel afraid, anxious or depressed.

 

Det är bara att leka på.

Link to post
Share on other sites

Mer specifikt kanske:

 

X spyr i toaletten, klarar inte av att se sig själv i spegeln.

 

X försöker sig på någon vanlig dagsrutin (ex: diska), klarar inte av det, hans händer börja skaka. X tappar disken, slår näven i diskbänken.

 

X slår upp nummret till akuten, bredvid sig har han något infoblad eller whatever om HIV, någon svarar på luren, han försöker boka in sig på ett test men lyckas inte få ut orden, vågar inte, skäms. Lägger på i örat på receptionisten. Slänger telefonen i väggen. Kanske bara kollapsar ner på stolen och börjar skaka. Kanske börjar klökas, och därifrån går vi till det första exemplet.

Link to post
Share on other sites
Tack, det var informativt! Hittade fler svenska sidor som också gick igen symptomen, ganska likt post-traumatisk stress generellt (krig, mentala och fysiska övergrepp som mobbing etc etc.). Egentligen ganska självklart när man tänker efter. Sällan man gör det, tyvärr.

 

Länk gärna :)

 

Tack, till ler båda, som tar er tid att peka ut brister, ska som sagt låta det vila ett tag men så snart som jag har en sluversion klar av "Man väljer inte sin färg" så ska jag grotta ner mig i detta.

 

Finns det förresten någon som känner till en sida på nätet eller bok som handlar om män som blivit utsatta?

 

/D

Link to post
Share on other sites

Här är en av de sidor jag hittade som gick snabbt att ögna igenom, med rubriker som "Vanliga reaktioner efter en våldtäkt": okejsex.nu | Blivit utsatt?

 

Tyvärr känner jag inte till någon sida specifikt om utsatta män. Den länkade sidan ovan är talande; där refereras till kvinnojourer, tjejjourer, Akutmottagningen för våldtagna kvinnor, nationella resurser om mäns våld mot kvinnor etc. etc. Vissa undantag finns, exempelvis krislinjer som är "även för killar" - men vilka män över 30 relaterar till det? Manscentrum verkar mest handla om att behandla män som slår kvinnor, typ, när man läser lite närmare på deras uppdragsbeskrivning.

 

Det gick lite lättare att googla fram engelska sidor, typ den här: Male rape, sexual assault, sex abuse support men uk - Mankind UK

- som rekommenderade följande:

 

Documentaries

 

Dispatches - Unknown Crime (1995)

An investigative survey of male rape that banishes some of the myths and deals with the taboos.

 

Place of safety (1999)

Report on the investigation into chidren's homes across North Wales.

 

Films

There are a few mainstream films that have dealt with the issue of male sexual abuse and male rape.

 

Mysterious Skin (2004)

Mystic River (2003)

My Brother Tom (2001)

Sleepers (1996)

Prince of Tides (1991)

 

Bok (på engelska): Male On Male Rape: The Hidden Toll Of Stigma And Shame: Michael Scarce: 9780738206233: Amazon.com: Books

Link to post
Share on other sites
Här är en av de sidor jag hittade som gick snabbt att ögna igenom, med rubriker som "Vanliga reaktioner efter en våldtäkt": okejsex.nu | Blivit utsatt?

 

Tyvärr känner jag inte till någon sida specifikt om utsatta män. Den länkade sidan ovan är talande; där refereras till kvinnojourer, tjejjourer, Akutmottagningen för våldtagna kvinnor, nationella resurser om mäns våld mot kvinnor etc. etc. Vissa undantag finns, exempelvis krislinjer som är "även för killar" - men vilka män över 30 relaterar till det? Manscentrum verkar mest handla om att behandla män som slår kvinnor, typ, när man läser lite närmare på deras uppdragsbeskrivning.

 

Det gick lite lättare att googla fram engelska sidor, typ den här: Male rape, sexual assault, sex abuse support men uk - Mankind UK

- som rekommenderade följande:

 

Documentaries

 

Dispatches - Unknown Crime (1995)

An investigative survey of male rape that banishes some of the myths and deals with the taboos.

 

Place of safety (1999)

Report on the investigation into chidren's homes across North Wales.

 

Films

There are a few mainstream films that have dealt with the issue of male sexual abuse and male rape.

 

Mysterious Skin (2004)

Mystic River (2003)

My Brother Tom (2001)

Sleepers (1996)

Prince of Tides (1991)

 

Bok (på engelska): Male On Male Rape: The Hidden Toll Of Stigma And Shame: Michael Scarce: 9780738206233: Amazon.com: Books

 

Oj! Tack så mycket, daac, stor hjälp.

 

Har faktiskt sett filmerna som du nämner och de handlar om sexuella övergrepp mot barn, inte övergrepp mot män, känns som om jag är något på spåret, som om jag kan bli en av dem första som behandlar detta ämne, får bara hoppas att det blir en bra film av det också :)

 

Men jag ska beställa boken och kolla in dokumentärerna, än en gång, stort tack!

 

/D

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
Oj! Tack så mycket, daac, stor hjälp.

 

Har faktiskt sett filmerna som du nämner och de handlar om sexuella övergrepp mot barn, inte övergrepp mot män, känns som om jag är något på spåret, som om jag kan bli en av dem första som behandlar detta ämne, får bara hoppas att det blir en bra film av det också :)

 

Men jag ska beställa boken och kolla in dokumentärerna, än en gång, stort tack!

 

/D

 

Om filmen utspelar sig under ett längre tidsspann borde protagonisten förändras utseendemässigt och beteende vis; vikt minskning, slapp/blekhud, inåtvänd, känslomässigt kall, tillbakadragna etc. Om han känner en sådan skam att han inte ens kan uttrycka sanningen till sina närmsta borde detta leda till allvarliga konsekvenser; frun med dottern lämnar honom på grund av hans emotionella ingenstädes.

 

Att ta våldsutbrott vinkeln känns övergjord och inte i alla fall genuin. Om man verkligen kanaliserar denna karaktär får man intryck av självavsky; hatet riktas inte mot våldtäktsmannen utan mot sig själv. Depression som leder till anhedoni och svält. Dock beror detta från person till person, men vill man göra en mörk film som skildrar ett våldtäkts offers vardag borde man ta ett annat perspektiv än det vanliga "I will fight the pain away by punishing the perp"- kämpar andan som filmer brukar ha.

 

Filmen "Shame" tex., ett verk där regissören har skildrat en sexmissbrukares känslor och beteende. Inför skrivandet av manuset intervjuades sexmissbrukare och de svarade samma sak på frågan: Vad kände du efter ditt "fix" och svaret var alltid "Skam". Om du inte har sett filmen borde du göra det; olika händelseförlopp men båda karaktärerna (din Fredrik och Fassbenders Brandon) lider av liknande känslor: Skam, raseri, självförakt och förtvivlan (beroende på hur du formar din karaktär).

Link to post
Share on other sites

Jag håller med dig till 100 %, Spassy, och går i liknande tankar själv.

 

Men just nu jobbar jag med ett annat manus så det lär dröja en månad eller två innan jag tar tag i detta.

 

Men hur som helst, har du några förslag på vad för konsekvenser det kan få för familjen? Jag menar, något mer bör ske tycker jag, förutom att han förändras som person. Ja, alla tips uppskattas.

 

Ska se "Shame" också, hade tänkt att se den när den gick på bio men kom aldrig iväg.

 

/D

Link to post
Share on other sites
Jag håller med dig till 100 %, Spassy, och går i liknande tankar själv.

 

Men just nu jobbar jag med ett annat manus så det lär dröja en månad eller två innan jag tar tag i detta.

 

Men hur som helst, har du några förslag på vad för konsekvenser det kan få för familjen? Jag menar, något mer bör ske tycker jag, förutom att han förändras som person. Ja, alla tips uppskattas.

 

Ska se "Shame" också, hade tänkt att se den när den gick på bio men kom aldrig iväg.

 

/D

 

Även om frun lämnar honom borde det inte resultera med en komplett avsägelse från hans liv; hon uppfattar att han är frånvarande och befinner sig i någon slags dvala; en psykisk avgrund som har för branta väggar för att ta sig ur.

 

Jag är ingen expert på hur mental instängda våldtäktsoffer tar sig ur de här situationerna (självmord, etc.), men för att göra det hela dramatiskt, och inte sluta med eländig förtvivlan (även om verkligheten kan se så ut) borde kanske någonting utlösa en gnista (någon genomgår liknande händelser vilket leder till förbättran genom psykisk vård, eller kanske en otrolig försämran som leder till självmord). Någonting borde avtryck en kedja av händelser som leder till ett hopp av ljus i protagonistens framtid. Om den här vägen tas istället för 'Våld mot gärningsmannen'- banan blir det en större utmaning att finna en utväg som inte är en cliché. Slutet behöver inte vara beslutande men kan indikera mångfaldighet; han besöker sin fru och ska avslöja sina instängda känslor, men när där sitter han med en öppen mun, som om han försöker att säga något men ingenting uttrycks.

 

Detta är bara spekulationer och funderar på vilka konsekvenser som kan ske. Många filmer (både novell och långa) brukar endast ha någon enstaka stor konflikt, men saknar motstånd påvägen mot en upplösning. Antingen skapar man empatifyllda konsekvenser/konflikter eller någonting som skapar förakt för huvudkaraktären och kanske sympati för familjemedlemmarna. Sitter som sagt bara och tänker högt, men hela konceptet är lockande. Älskar filmer som Shame och hunger som verkligen tilltalar det viscerala inom oss.

Link to post
Share on other sites
VÅLDTAGEN - synopsis

 

FREDRIK, 28, jobbar som vårdbiträde i Hallunda och är som man populär ibland gamlingarna. En kväll efter att Fredrik slutat jobbet så blir han rånad och våldtagen av en svart man. Efteråt så beger han sig hem där hans flickvän, LISA, 27, ligger och sover i sängen med deras dotter, ALICIA, 1 1/2 år. Lisa vaknar och frågar chockat vad som hänt, Fredrik ljuger och säger att han blivit rånad, ger dock ett osäkert intryck, varpå Lisa fattar misstankar och frågar ut honom ytterligare. Fredrik blir arg på henne men brister sedan i gråt, Lisa tröstar honom.

 

På morgonen säger Fredrik hejdå till Lisa och Alicia, som ska iväg till jobb och förskola, och efter det duschar han. Efter duschen sitter Fredrik tyst i lägenheten och tänker efter på vad han varit med om, det känns overkligt, som en mardröm. När Lisa kommer hem på eftermiddagen sover Fredrik, han har varken tvättat eller lagat middag, vilket han alltid brukar göra på måndagar. Fredrik och Lisa grälar, Alicia börjar gråta, Fredrik knuffar omkull Lisa på sängen och rusar sedan därifrån.

 

När Fredrik kommer hem igen är det natt och Lisa väntar på honom, rökandes en cigarett. Lisa vill att de ska prata ut, men det vill inte Fredrik, som går och lägger sig. Dagen efter sjukskriver sig Fredrik, magsjuk, säger han, och tar sedan bilen till Hallunda och går runt och tittar på människor, får syn på två svarta män och tror sig känna igen en av dem, följer efter dem men inser snart att han misstagit sig. På kvällen vill Lisa ha sex, men det vill inte Fredrik. Lisa frågar vad som är fel, Fredrik tvekar, ska han berätta? Men sen reser han sig upp och går ut i vardagsrummet och slår på teven, Lisa följer efter honom och ser på honom en stund, för att sedan gå och lägga sig.

 

Efter det ser vi hur Fredrik sitter i sin bil och tittar på några svarta män som står och pratar med varandra utanför Hallundas tunnelbanestation. På sätet bredvid Fredrik ligger en kniv och ett knogjärn.

 

Daniel, vad handlar den här filmen om? Vad är ditt budskap, har du blivit våldtagit av en svart man då har du rätt att uträtta hämnd på svarta män? Varför just svarta män? Är det inte tillräckligt nog att bli våldtagen av en man oavsett hudfärg? Du skriver att du inte har problem med att ändra i ditt manus, men frågan återstår: har det med dina fördömmar att göra? Har du rasistika issues på något sätt? Gillar du inte svarta män?

Link to post
Share on other sites
Daniel, vad handlar den här filmen om? Vad är ditt budskap, har du blivit våldtagit av en svart man då har du rätt att uträtta hämnd på svarta män? Varför just svarta män? Är det inte tillräckligt nog att bli våldtagen av en man oavsett hudfärg? Du skriver att du inte har problem med att ändra i ditt manus, men frågan återstår: har det med dina fördömmar att göra? Har du rasistika issues på något sätt? Gillar du inte svarta män?

 

Hej,

 

Om du läser tråden så ser du att jag redan har förklarat vad jag vill att filmen ska handla om.

 

Fördomar? Ja, det har vi alla, jag är inte bättre än någon annan. Men nej, jag är inte rasist, och jag har ingenting emot svarta män.

 

Och jag vill inte verka dryg på något sätt, men som jag redan skrivit så jobbar jag för tillfället med ett annat manus (hoppas det ska vara klart om två veckor) så jag har faktiskt inte tid att svara på alla inlägg i denna tråd, det är inte för att jag inte vill, men tid är inte något som jag har mycket av i mitt liv, jag jobbar, umgås med familjen, och skriver manus, mycket mer gör jag inte. Och när jag är inne i en skrivprocess, som nu, så brukar jag inte vara inne på voodoofilm så värst mycket, vill inte slösa tid och energi på att skriva inlägg när jag kan ägna det åt att skriva manus istället.

 

/D

Link to post
Share on other sites

Helt rätt, slösa inte tid på forum som du kan spendera på att skriva manus istället : )

 

Men idén känns ju skitbra.

Jag skulle spara på "svart man" till slutet. Bara få publiken att förstå att en våldtäkt hade skett.

Sen är ju frugan nyckeln till hela filmen. Låta henne kommentera hur en "riktig man" ska vara.

Allt eskalalerar tills en "svart man" blir misshandlad mot slutet och hur allting avslöjas.

Slutpoängen är ju att de flesta våldtäkter utförs av någon nära dig.

 

Jag skulle nog gjort den som en komedi. Det finns inte många bra komedier i just "manlig våldtäkt" kategorin. När publiken inte vet om de får skratta eller inte.

Tänk en scen när han börjar träna självförsvar och får en man över sig = posttraumatiskt stress syndrom.

Men det kanske bara är jag som ser det så.

Link to post
Share on other sites

Du hade bra idéer, men den om slutpoängen hänger jag inte med på:

Slutpoängen är ju att de flesta våldtäkter utförs av någon nära dig.

Säkert i de flesta fall, men inte i alla. Och till synes, som det framställts hittills, inte i just detta fall. Så vad är det för poäng då? Kan du vidareutveckla vad du menar?

Link to post
Share on other sites
Helt rätt, slösa inte tid på forum som du kan spendera på att skriva manus istället : )

 

Men idén känns ju skitbra.

Jag skulle spara på "svart man" till slutet. Bara få publiken att förstå att en våldtäkt hade skett.

Sen är ju frugan nyckeln till hela filmen. Låta henne kommentera hur en "riktig man" ska vara.

Allt eskalalerar tills en "svart man" blir misshandlad mot slutet och hur allting avslöjas.

Slutpoängen är ju att de flesta våldtäkter utförs av någon nära dig.

 

Jag skulle nog gjort den som en komedi. Det finns inte många bra komedier i just "manlig våldtäkt" kategorin. När publiken inte vet om de får skratta eller inte.

Tänk en scen när han börjar träna självförsvar och får en man över sig = posttraumatiskt stress syndrom.

Men det kanske bara är jag som ser det så.

 

En komedi?! :) Haha, du är galnare än vad jag är.

 

Men liksom, daac, tycker jag att du har intressanta tankar så utveckla gärna.

 

Gillar det du föreslog om fruns roll, och att det är först på slutet som man får veta att Fredrik blivit våldtagen, då undrar man som publik, varför han beter sig som han gör, och så kan man jobba med snabba flaskbacks, som gradvis avslöjar mer och mer?

 

/D

Link to post
Share on other sites

Min tanke var lite att filmen börjar med mannen som gör sig klar för nattarbete. Blåmärken på kroppen när han tar på sig tröjan. Han smyger förbi köket där frun har somnat med en två öppnade vinflaskor brevid sig.

På bussen är det stökigt och hotfullt.

Väl på arbete så kör alla med honom, även de dementa pensionärerna på boendet.

Den enda som visar värme och känsla för honom är den framtida våldtåktsmannen (som själv hemsöks av minnen från krig).

Efter arbetspasset erbjuder våldtäktsmannen en skjuts hem, in i mörka skogar.

 

När han kommer hem så börjar ha bete sig som en våldtagen kvinna.

Men blir allt mer våldsam. Ingen ska få köra med honom igen.

Han framstår nu som en kvinnomisshandlande rasist.

Allt tills våldtäkten blir avslöjad och han blir "förlåten" för allt.

 

Det var snabbt hur jag såg det hela, har ingen riktig slutscen i som väger av allting och ger rätt "payoff".

Men jag såg masor av potential för en riktigt bra film när jag läste synopsiset : )

 

EDIT: Själva brännpunkten handlar om att förlåta. Är det skillnad i att förlåta en vit man och en svart man. Hur mycket svansk vardagsrasism tål samhället?

Link to post
Share on other sites
Min tanke var lite att filmen börjar med mannen som gör sig klar för nattarbete. Blåmärken på kroppen när han tar på sig tröjan. Han smyger förbi köket där frun har somnat med en två öppnade vinflaskor brevid sig.

På bussen är det stökigt och hotfullt.

Väl på arbete så kör alla med honom, även de dementa pensionärerna på boendet.

Den enda som visar värme och känsla för honom är den framtida våldtåktsmannen (som själv hemsöks av minnen från krig).

Efter arbetspasset erbjuder våldtäktsmannen en skjuts hem, in i mörka skogar.

 

När han kommer hem så börjar ha bete sig som en våldtagen kvinna.

Men blir allt mer våldsam. Ingen ska få köra med honom igen.

Han framstår nu som en kvinnomisshandlande rasist.

Allt tills våldtäkten blir avslöjad och han blir "förlåten" för allt.

 

Det var snabbt hur jag såg det hela, har ingen riktig slutscen i som väger av allting och ger rätt "payoff".

Men jag såg masor av potential för en riktigt bra film när jag läste synopsiset : )

 

EDIT: Själva brännpunkten handlar om att förlåta. Är det skillnad i att förlåta en vit man och en svart man. Hur mycket svansk vardagsrasism tål samhället?

 

Ja, det skulle också kunna funka, men jag vill inte att det ska vara en film om förlåtelse, tänker mig mer att det är en film om att inte våga visa sig svag. Kommer nog använda mig att slutet som Spassy föreslog, att Fredrik sitter och pratar med Lisa, han vill berätta vad som hänt, men orden kommer inte, som om han plötsligt tappar talförmågan.

 

Men tack för din feedback, kommer definitivt göra Lisa så att hon blir den som bekräftar hur en man ska vara.

 

/D

Link to post
Share on other sites
Hej,

 

Om du läser tråden så ser du att jag redan har förklarat vad jag vill att filmen ska handla om.

 

Fördomar? Ja, det har vi alla, jag är inte bättre än någon annan. Men nej, jag är inte rasist, och jag har ingenting emot svarta män.

 

Och jag vill inte verka dryg på något sätt, men som jag redan skrivit så jobbar jag för tillfället med ett annat manus (hoppas det ska vara klart om två veckor) så jag har faktiskt inte tid att svara på alla inlägg i denna tråd, det är inte för att jag inte vill, men tid är inte något som jag har mycket av i mitt liv, jag jobbar, umgås med familjen, och skriver manus, mycket mer gör jag inte. Och när jag är inne i en skrivprocess, som nu, så brukar jag inte vara inne på voodoofilm så värst mycket, vill inte slösa tid och energi på att skriva inlägg när jag kan ägna det åt att skriva manus istället.

 

/D

 

Jag kan glädja dig genom att säga att jag jobbar också på egna manus med. Så jag tycker inte att du är dryg. =)

Nu till själva plotten.

 

Som en del har skrivit här på forumet är plotten ganska platt och jag kanske kan förklara varför. (hoppas det)

Protagonisten blir våldtagen av några män (skippar att skriva vad för män), han mår illa och vi ser "lite" reaktion från han sida. Han undviker sin girlfriend osv vidare men, han är otroligt passiv i sina handlingar. Låt oss fråga oss vad som internt kan hända i människa när han blir våldtagen. Vi pratar om en kränkt människa som mot sin vilja blir våldförd till sex. Männen tränger i hans anus, blir säkert slagen och till slut ganska blodig. Det finns en enkel förklaring eftersom en man är inte lätt att ta ner. Han gör motstånd, en trots sitt motstånd så tappar han kontrollen över vem som gör intrång i hans liv. Detta såkart gör att han känner en stor skam. Ok nu till frågorna:

Hur uttrycker sig hans skam. Hur uttrycker sig hans maktlöshet, osv...är du med mig i tankarna? Jag tror tittarna förväntar sig mer reaktion från protagonisten. Det luktar lång tragik i ett sådan här drama men inget händer. Var är empatin tex?

Link to post
Share on other sites
Jag tror tittarna förväntar sig mer reaktion från protagonisten.

 

Jo, så klart, men tänk på att det är ett första utkast av synopsis.

 

Kommer göra mycket research innan jag börjar skriva manus, googla, läsa böcker och se filmer.

 

Det är ett så pass allvarligt ämne så då måste man ta det på allvar och låta det ta tid också, annars kan man lika gärna strunta i det.

Link to post
Share on other sites

Tjenixen!

håller själv inte på me manus, synopsis m.m

men tyckte det var en väldigt intressant tråd, och film idee du har!

jag kanske e heeeelt ute o cycklar, men fick ett par grejer man skanske skulle kunna tänka på åtminstone ;-)

 

1. du skrev att han har ett vildt förflutet? kan man inte få in lite om hur detta ändrar han? då menar jag , vågar han gå samma stråk själv i mörker igen? hur blir han mot sin omgivning? är han mer resserverad i form att han e rädd för folk han inte känner osv, eller blir han mer hotfull ( där kommer isåfall våldsbilden in)

2. som slut kanske han börjar hämnas och själv börjar förnedra (våldta) svarta, för att visa sig själv att han inte e rädd för dom tex, och för att själv komma över skamkänslorna.

 

som sagt, jag håller själv inte på med detta , så jag kan inte så mycket om det, men det var en välldigt intressant tråd och idee :-)

 

tack för mig och LYCKA TILL!!!

Link to post
Share on other sites

Hej, kul att du gillar idén.

 

Jag vet faktiskt inte riktigt hur han ska förändras, men någon slags förändring bör ju ske, med tanke på vad han varit med om, vill ju också att Lisa, hans flickvän, ska lämna honom på grund av hur han beter sig.

 

Det här är ju ett projekt som än så länge bara är på idéstadiet, ska börja ta tag i det nästa vecka, börja skriva om karaktärerna, vilka de är, hur de ser på världen, och vad de ska spela för roll i filmen.

 

Men som sagt, jag vill att Fredrik ska ha ett mörkt stråk sig, att han varit småkriminell som tonåring, druckit mycket och experimenterat med droger. Nu är han dock lugn, men han har en barndomskompis, Rodde, en chilenare, som fortfarande lever på det viset och jag funderar på att jag ska göra något med honom.

 

Jag leker också med tanken att Fredrik ska slå Lisa, efter att hon tröttnat på hur han beter sig, att han inte pratar, inte vill ha sex, etc.

 

Men annars ska jag tona ner våldet, vill inte att det ska ses som en film som handlar om att hämnas, även fast Fredrik fortfarande kommer ge sig ut och leta efter gärningsmannen, åtminstone vid ett tillfälle.

Link to post
Share on other sites

tjenixen igen! :-)

 

gryyymt!!

fast du tonar ner våldet, tycker JAg det e bra o visa HUR han ändras i sig själv, om d e så att han går tillbaka till droger för att dämpa skamen osv, som du själv nämner så MÅSTE typ något hända me Lisa!

 

väntar ivrigt på ditt resultat!!

 

Lycka till!! :-)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By Bylundjonas
      Hej. Jag har arbetat med ett synopsis som jag söker feedback på, det är på en sida.
      Filen är bifogad här: Alice the synopsis.pdf
    • By Morpheus
      Hei. Jeg heter Mohammed og er en spirende norsk manusforfatter. I tillegg er jeg ny her.
       
      Jeg vil først poste synopsiset på mitt siste manus, siden jeg ikke er sikker på hvor mange som leser eller gidder å lese et manus på norsk og se om noen synes historien høres interessant ut. Kommer til å poste manuset (28 sider) hvis det er noen som har lyst til å lese og gi meg tilbakemelding.
       
      "En gruppe foreldre for en sjetteklasse kommer sammen for å planlegge ungenes første avslutningsfest. Oppgaver og ansvar blir delt. Ros blir gitt. Så gir klasselæreren ordet til moren til tittelkarakteren, slik at hun kan informere de andre foreldrene om bursdagens hvor og når. Det hele ser ut til å gå fint til en av de andre foreldrene tar ordet og foreslår en tilsynelatende ubetydelig endring i skolens regler for bursdagsinvitasjoner.
       
      Motargumentene går først på prosedyre. Men snart handler det om helt andre ting: ansvar, makt, klasse, og hvor langt reglene, som var ment å forebygge klikkdannelse og ekskludering, skal kunne gå for å gripe inn i private valg og tvinge frem idealistiske resultater. Når det hele er over, er hver enkelt villig til å bruke Elis bursdag som slagmark hvor de må vise hvor de står. "
    • By Melina
      Hejsan! Jag är en 18 årig tjej som alldeles snart tar studenten,som gymnasiearbete hade jag visionen om att göra en dokumentärfilm, men med brist på tid så gjorde jag en liten promotionfilm åt klubben som jag hade tänkt göra en dokumentärfilm om. Men nu är mitt mål att göra den här dokumentärfilmen ändå, fast efter att jag tagit studenten. Jag har skrivit en synopsis här nedanför och jag skulle bli glad om du tog dig tid till att läsa det och kanske lämnar en kommentar om vad du tycker och tänker!
      Kram!
       
       
      SYNOPSIS
       
      Titel: GIRLFIGHTERS
       
      Syfte: Trots de hårda ord som denna tjejklubb har fått ta emot så har det gått med vilja och engagemang att få en enorm utvecklande klubb.
      Filmen ska även ha syftet att få svar på hur idrotts-Sverige (RF,SISU,ÖLIF..) ställer sig till denna tjejbrottarklubb och varför de gjorde som de gjorde/inte gjorde. Är anledningen till den skeptiska inställningen att de är en tjejklubb?
       
      Budskap: Fördomar och åsikter om Girlfighters BK har inte gjort klubben svagare. Snarare tvärtom.
       
      Form: Dokumentär
       
      Målgrupp:
      Nådd målgrupp kommer antagligen vara idrottsintresserade personer med en åldersbredd på ungefär 15-55 år.
       
      Men med tanke på en film som handlar om en tjejklubb som känner ett visst utanförskap så blir målgruppen personer som har blickarna mot ett jämställt Sverige....Män och kvinnor från 15år och uppåt. Hörselskadade och döva ingår i min målgrupp. (ska vara textad och med tal)
       
      Längd: 30 minuter
       
      Vi följer Girlfighters brottarklubb som är Sveriges första från grunden startade tjejbrottarklubb. Från att de startade år 2012 så har klubben utvecklats till en bättre och större förening. Det har dock inte bara varit en framgång. Girlfighters har hela tiden letat samarbeten för att skapa en gemenskap mellan olika brottarklubbar i Närke. Vad klubben får tillbaka är "Ni måste förstå att vi inte kan samarbeta, vi ser ju er som konkurrenter" och en annan säger i ansiktet till dom att Girlfighters kommer att läggas ned inom tre år. Girlfighters tränare, Linn, berättar om när hon var aktiv brottare i en annan klubb och som 13 åring blev avstängd från att träna där om hon skulle fortsätta vara tränare för Girlfighters brottarklubb. Vi väljer att ta kontakt med dessa personer som anses ha sagt detta, och vi tar även kontakt med Svenska brottarförbundet för att berätta om vad som faktiskt har pågått under ett antal år. Men trots den kritik som klubben har fått ta emot så har samtidigt fått mycket positiv feedback också, klubben har nu ett 20-tal tjejer som tillsammans tränar och tävlar. De lever för brottningen och har högre mål än någonsin. Målet är för 2015 att få 5 brottare uttagna till Sveriges största brottartävling, Glentons Mästarmöte. De lyckas få med alla fem brottarna till den stora tävlingen. Vi får bland annat följa Therese 10 år, klubbens absolut första brottare som nu har blivit uttagen till att få tävla på Glentons mästarmöte, nu är det bara att köra järnet för att visa vad Girlfighters går för. För tjejer kan de med.
    • By Erica87
      När frosten kom innanför huden
       
      Hon faller inte vackert, hon faller hårt.

       
      ”I natt skulle kylan tillslut tränga igenom skinnet, i natt skulle frosten komma innanför huden, in på självaste livet, in i mitt hjärta. Kylan skulle ta allt ifrån mig, min själ, mitt självförtroende, mina drömmar och min livslust.”
       
      Caroline är en olycklig ung kvinna som en natt börjar höra röster. Vi kastas in i handlingen direkt, den där natten då rösten träder in i hennes liv. Det är Johan som har kommit in i hennes hjärna och han har använt sig av svart magi och telepati. Johan är en ytlig bekant till Caroline och efter en nyårsnatt tillsammans så förändras allting. Caroline har en stor minneslucka och hon minns inte alls mycket, men minnena kommer sakta tillbaka och allting är mycket förvirrande för henne, hon får inte ihop hela historien.
       
      Strax efter att Johan har kommit in i Carolines hjärna så börjar han terrorisera, mobba och trycka ned henne, han försöker bryta ner henne till noll, precis som en psykopat bryter ner sina offer. Efter ett tag så styr Johan Caroline som en marionettdocka. Caroline hamnar så småningom på en akut psykiatrisk slutenvårdsavdelning.
       
      Parallellt med historien om hur Caroline försöker ta sig ur psykosen och den psykiska ohälsan får vi följa Caroline från början, i korta tillbakablickar från hennes barndom och ungdom, ända fram tills hon vid 21 årsålder börjar höra röster. Vi får se hur hon reser till olika ställen, har många killar, nya kompisar, festar, röker cigg och knarkar. Allt är ett virrvarr av lust och impulsivitet.
       
      Carolines barndom och ungdom är en blandad berättelse med sotsvarta händelser varvat med ljusglimtar. Det hela handlar om mobbning, upptagna föräldrar, föräldrarnas separation, utanförskap, ätstörningar, relationsproblem och en stor dos otur.
       
      Vi får följa Caroline genom landstingets vita och sterila psykiatriavdelningar, med hårda sängar och orangea filtar. När Caroline äntligen kommer ur psykosen så följer det en lång period av depression, sorg och självmordstankar.
       
      Sedan kommer vändningen, Caroline börjar skriva på en självbiografi om hela sitt liv, inklusive psykosen. Det förändrar allt, hon blir gladare, och börjar till exempel intressera sig för att köpa kläder igen. Hon är på väg åt rätt håll, hon börjar hitta tillbaka till livet igen. Hon blir äntligen medicinfri och går ner en hel del i vikt. Övervikt har varit ett stort problem för henne hela livet.
       
      Ett och ett halvt år efter psykosen bestämmer Caroline sig för att hon vill åka till Indien. Hon älskar att resa och har planerat att studera på distans därifrån. Det funkar bra. Ett tag. I härliga Goa tappar hon fotfästet på riktigt igen och förstår själv att det hela helt har urartat. Hon blir galen igen och lyckas på något mirakulöst sätt ta sig ända hem till Sverige helskinnad. Hon hamnar snart på en psykiatrisk slutenavdelning igen och hon är knäppare än någonsin. Psykskötarna är märkbart rädda för henne eftersom hon svär och skriker på sitt rum så fort hon är ensam. I korridorerna går hon och fnissar för sig själv. Hon är en regelrätt galning, i allas ögon, till och med i sina egna.
       
      Efter tvångsvård så börjar hon sakta tillfriskna och rösterna försvinner men en djup depression kommer som ett brev på posten. Caroline sväljer en massa tabletter med rom & cola och men hon överlever och någon vecka efter det så rakar hon av sig sitt långa, blonda hår. Allt är kaos och hon går upp mycket i vikt igen eftersom hon äter chokladbollar varje dag som tröst för helvetet som hon gått och går igenom.
       
      Håret växer sakta ut och med det gror något annat hos Caroline, nämligen en övertygelse om att hon minsann ska komma upp på benen igen, hon ska faktiskt överleva och hon vill leva. Hon och hennes mamma flyttar ifrån det olycksdrabbade huset på Öland och bosätter sig i en småstad i Blekinge. Samtidigt vävs de två parallella historierna ihop med varandra och vi får äntligen veta hur det gick till när Caroline och Johan träffades den där nyårsnatten.
       
      ”Och kanske är det bäst att bara glömma bort vissa saker. Att lämna det bakom sig och aldrig titta bakåt igen. Kanske finns det inget att förstå, inga förklaringar och det viktigaste är ändå nuet och framtiden.
       
      Slut dina ögon, rensa ditt hjärta, ta ett djupt andetag, låt allt det där blekna, och nu, njut bara av resan.”
       
      Baserat på den självbiografiska boken ”När frosten kom innanför min hud – en självbiografi om psykos” Av Caroline Erica Åström

    • By georgep
      Hej,
       
      Jag postar en synopsis (2 A4-sidor) skapat efter en novell jag har skrivit. Både jag och några läsare och kritiker var nöjda med novellen. Jag kunde inte släppa idén och för att kunna vara kvar i berättelsen kände jag att försöka skriva ett manus.
      Jag är medveten att jag inte följer så noggrant formatreglerna.
      Era synpunkter, speciellt kritiker, eventuella förslag, kan hjälpa mig revidera den och så småningom börja skriva ett manus.
       
      För dem som inte orkar läsa separat pdf-dokument lägger jag in texten till synopsis här nedan.
       
      Tack på förhand.
       
      George
       
      ------------------
       
      Falangstär. Giftig parfym av apelsinblommor
      Synopsis
       
      Premiss. Det finns ingen mening med livet. Det är bara vi som genom våra glada och ledsna
      upptäckter bygger den.
      Filmen börjar med bilder på protagonisten Mr. Grig Setraki, schweizisk ingenjör, hjärnforskare och
      uppfinnare. Han har tillbringat två jobbiga veckor i sin arbetsresidens i Pitesti-Rumänien där han
      var för affärer. Mr. Grig är en mycket pedant man som aldrig visar känslor. Efter två svåra veckor i
      Rumänien med stor heta dag och natt vaknar han trött tidigt på morgonen.
      Mr. Grig och sin assistent Miss P dricker kaffe på altanen och njuter av de få minuter innan hettan
      har inte hunnit lägga sig. 28 grader i skuggan känns nu som svalka. Grig bestämmer sig plötsligt att
      avvika från sin noggranna planering köra bil till en badort, Balchik, 50 mil bort på bulgariska sidan.
      På några minuter samlar han en handfull kläder i en snygg reseväska.
      Han börjar sin resa i sin röda Citroen. In i bilen ser de hektiska bilderna av livet på vägarna i
      Rumänien så som de betraktas i en tidtunnel. Bilen rullar genom Rumäniens vägar medan Grig
      betraktar flaschbilder av ett livligt liv.
      På vägen mot södra Rumänien tittar han uttråkad på den stora gråa tråkiga Rumänska Slätten.
      På sidan vägen dyker upp en stor, märklig reklamskylt som erbjuder ett besök i en genuint by
      Sfrijeni där man för bara 49€ får tillbringa en hel dag mellan bönder och deras herrar, greveparet
      Sfrijeanu i en miljö som ser ut som för 400 år sedan. Uttråkad tar han chansen att se vad det handlar
      om.
      Mr. Grig hamnar i byn Sfrijeni som visar sig skapat av på 90-talet av en före detta Säkerhetspolis,
      nu affärsman. Han möter riktiga bönder som pratar ett försvunnen rumänska och får tillbringa en
      timme i parets Slott. Grig småpratar med paret.
      Greve Sfrijeanu är en otuktad och arrogant man i över 50-år som bär en påhittad militär uniform.
      Mr Grig möter sin frun, grevinna Estella. Hon är tyst och visar en diskret elegans. Det är svårt att
      läsa ut hennes ålder. På hennes ansikte märks knappast en lätt brist på symmetri. Hon utstrålar en
      charm som är svår att förklaras. Man märker att Greven föraktar henne för hennes fina maner och
      missar inget tillfälla få henne skämmas genom att han spelar pajas.
      Mr Grig hamnar Grig i en dispyt med Sfrijeanu, när Grig påpekar några brister han sett i landet,
      vilket gör Sfrijeanu rabiat och kallar honom för landsförräddare.
      Bråket uplöses när Grevinnan Estella visar Grig hennes fabrik av parfymer från apelsinblommor.
      Sedan blir han inbjuden att besöka byn och äta på byns krog. Greveparets assistent, Galne Gheorghe
      visar honom runt. Galne Gheorghe ser ut som en hippie visar sig vara guru, präst och domare i byn.
      Väl i byn, som ligger i en skog av gamla ekar, samtalar Mr Grig med byborna. Det visar sig att
      ingenting är äkta i byn. Underjordshyddorna som som de 30 familjerna bor i är byggda i mitten av
      90-talet med stulna material. Ekarna var planterade och byborna är före detta stadsbor som blivit
      frestade av ett avtal av Greve Sfrijeanu. Mot en livslön fick de lära sig leva och agera bönder för
      turisterna. Inflationen i Rumänien slog till och deras löner var nu värda ”en flaska Coca Cola”.
      ”Bönderna” är fångar i byn men Greve Sfrijeanu såg till att de har tak över huvudet och mat från
      egen skörd.
      Kl 5 prick blir Grig utlovad att assistera en riktig rättegång i byns torg. Domare är Galne Gheorghe
      som skall döma en familjtvist där mannen har blivit förförd av en yngre kvinna, enligt mannens fru
      och dotter, en ”hora”. I sin tur tycker den unga kvinnan att de andra två kvinnor är de riktiga
      hororna. Båda vill ha mannen, farbror Bolovan, tillbaka.
      Rättegången håls under barhimmel på byns torg. Hela byn och greveparet är med. Gheorghe utropar
      domen, som lyder att kvinnorna är alla ”horor” av olika slag så som de själva önskade och döms att
      hjälpa varandra. Märkligt nog accepterar kvinnorna och lugnar sig direkt.
      En stor fest med mat och dans börjar just när kvällen kommer. Greveparet, Galne Gheorghe och Mr.
      Grig assisterar från en loge.
      Som en hyllning för höga gästen, börjar lilla folkbandet spela en vals. Mr Grig samlar mod och
      bjuder Estella. Han dansar klumpig. Mr Grig och Estella pratar strunt på flera språk. Hans ställning
      är korrekt och distant men han frågar henne om parfymen han känner är av egen produktion från
      apelsinblommor. Han träffar av en slump hennes arm och märker att den känns fräsch under hettan.
      Han tänker själv att den kvinnan som är så diskret och tillbakadragen har en mystiskt förmåga att
      framkalla en längtan till alla som möter henne. Troligen beror detta på nästan osynliga ojämnheter i
      hennes ansikte, är hans slutsats.
      Medan dansen fortsätter möter Mr Grig grevens grymma blick. Mr Grig får en ångestreaktion, ber
      om ursäkt och sticker i sin röda bil till badorten. Han åker en liten sliten fäja över bulgariska
      gränsen mitt på natten och fortsätter köra i mot badorten.
      Innan dagen gryr ser man honom liggande i bilen med ögonen öppna. Han ser trött ut. En åsna och
      en get närmar sig hans ansikte. Han vaknar trött och chockad och det tar en stund han förstår var
      han är. Han är framme på bergen framför lilla badorten Balchik. Han känner av doften av torr äng
      och från appelsinblommor. Upp på himmelen ser han blinkande en kod.
      Mr. Grig tillbringar en hel vecka hängande på stranden framför Hotell Oazis. Han ser ut inte kunna
      återhämta sig. På slutet av veckan kommer han i kontakt via e-mail med Galne Gheorghe. Han
      berättar att Grevinna Estella har fått en konstig stråke och ligger helt förlammad. Läkarna kunde
      inte hitta något fel i kroppen och skickade henne som ”frisk” hemma.
      Gheorghe berättar att Greven blev arg på händelsen då han sysslade med med formaliteter att
      förklara byn som autonomt område. Gheorghe får order att vara grevinnans assistent dag och natt.
      Han klär av och på henne och håller sällskap. Gheorghe kommet på ett sätt att läsa av hennes
      ögonblinkningar till meddelanden. Det första han tyder från henne är ”Ta mig härifrån”. Blygsam
      och rädd visar han lappen till Greven Sfrijeanu.
      Sfrijeanu sliter lappen i bitar framför Estella:s och Gheorghe:s och och utbrister uttråkad och arg
      ”Man kan inte få allt i livet”.
      falanster_synopsis_03.pdf
×
×
  • Create New...