Gå till innehåll

Hjälp med att fylla ut ett långfilm manus


Kevvaaah

Recommended Posts

Tjena,

Jag har håller på skriver en dogma skräck film manus. Jag har skrivit snart 40 sidor men en lång film är mellan 90-120 sidor. Då undrar jag hur jag ska fylla ut den mer, några tips? "Och säg inte att jag ska skriva en kort film manus."

 

Sen en fråga till när jag är färdig med film manuset hur ska jag få den vidare. Vilken väg är lättast och du menar jag inte hur jag ska få mest betalt allt jag vill är bara få den i produktion. Ska jag kontakta ett filmbolag, regissör, agent eller ska jag göra allt själv?

 

"Lågbudget film"

 

Tack i förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fler särstavningar gör manuset lite längre... Skämt åsido, har du formatterat ditt manus enligt alla konstens regler? Innan dess är det svårt att säga om 40 sidor är långt eller kort. Efter det så måste du helt enkelt lägga till flera scener i handlingen, kanske genom fler karaktärer/biroller och/eller fler bihandlingar/trådar som löper parallellt. Har du följt reglerna med vändpunkter? Fler tips kan du få genom att läsa här: Filmmanus och dramaturgi

Länk till kommentar
Share on other sites

"Fylla ut"? Det låter som att du vill uppnå en vill längd utan att egentligen ha ett innehåll.

 

Tänk dig såhär: du har en huvudkaraktär som genomgår en stor händelse och en förvandling i sitt liv. Du börjar med att visa nuläget och gör setups för det som komma skall. Efter 25-30 minuter är det läge för den första vändpunkten. Tidigare än så och vi som publik har inte hunnit fatta vad det är för en person, vad vi talar om för insats etc etc. Sen ska det hela utvecklas, invecklas, tidspressas, escalera m.m. för att komma fram till en punkt ca 90 minuter in där allt är förlorat och huvudpersonen går igenom en kris och stiger ut pånyttfödd och löser problemet med sitt nya sätt att se på livet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...