Jump to content

"Ett liv på hjul" - hur det är att vara en rullstolsbunden elev på gymnasiet Rudbeck


Recommended Posts

2011 gjorde jag och Denice Sundén filmen "Ett liv på hjul" till en uppgift i kursen Rörlig bild A på gymnasiet Rudbeck i Sollentuna, Stockholm. Målet var att göra en dokumentär berättelse om någon persons liv/situation. Vi valde då att följa min rullstolsbundne vän Björn under några vanliga dagar i skolan och låta honom berätta om sin situation som just rullstolsbunden gymnasieelev. Vi lyckades dessutom roffa åt oss Rudbecks egna filmpris på Vevax Media Awards i år för just denna film, i kategorin Årets dokumentär/reportage.

 

Vad tycks?

 

Link to post
Share on other sites

Absolut, kan hålla med om "victimization"-biten. Den kunde vi gjort betydligt bättre. Att han dessutom sitter som instängd i ett hörn gör ju inte saken bättre. Sen är "titelformatet" på frågorna, som du säger, en väldigt simpel lösning. Det kanske skulle blivit ännu bättre om även intervjuaren fick mer plats i intervjun, åtminstone genom att höra dennes röst.

 

Tack för responsen! :)

Link to post
Share on other sites

Jag håller med Tolin i det stora hela.

 

Innehållet var spännande. Jag gillade att ni hade filmat på "rullstolsnivå" när ni filmade vardagsliv i korridorerna. Det gav en fin känsla för hans situation.

 

Intervjusituationerna kunde varit mer genomtänkta med kamerahöjd och omgivning.

 

Assistenten intervjuades i motljus och kameran ganska långt ner. Tillsammans med att flera bilder med honom såg han ganska inaktiv ut, gjorde att jag upplevde honom lite som en som tog lätt på sitt jobb och inte brydde sig så mycket (motljuset bidrog inte till detta, utan den låga kameran).

 

Det var lite mycket korridorrullande. Det kändes som att det som Björn ville berätta tog längre tid än lämpligt filmat material. Vad finns det mer för vyer som skulle kunna bidra till en berättande bild? Idrott? Några lektioner? Trottoarkanter?

 

Ni skulle kunna utveckla konceptet med att flika in lite från lärare, rektor mfl. T ex vad säger lagen om handikapanpassningar? Hur långt sträcker sig skolans skyldigheter (långt har jag för mig)?

Link to post
Share on other sites

Det var lite olyckligt att vi inte fick med fler scener med Henrik när han jobbar. Björn har nämligen två assistenter - varav Henrik är den jag är bäst vän med - så därför kanske det skulle passat bättre att intervjua den andre assistenten eller helt enkelt filma mer av Henrik när han hjälper till. Surt var att vi hade en ganska strikt deadline som tyvärr inte tillät oss filma fler scener med Henrik (som inte var intervjuer).

 

Som du säger skulle vi absolut kunnat flika in med fler element, såsom t.ex. lärare, idrott osv. Björn är en hängiven simmare som vi absolut hade velat få med i ett hörn. Tyvärr var det ännu en gång deadlinen som stramade till våra möjligheter lite.

 

Tack för responsen! Bra idéer och inlägg. :)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...