Gå till innehåll

Bra semiproffs kamera för under 14000 (begagnad)


Joel Olofsson

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här på forumet och slänger in en fråga direkt.

 

Jag har betat av en Panasonic hdc-sd60 och en D90 och känner att jag vill ha kvar bra optik med bra bildkvalitet och en kamera med lite mer tyngd.

Såna kameror kostar över 20 000 så jag letar beganat. Jag ska filma lite av varje. Allt från teater/konserter till sport, dokumentär och spelfilm.

Letade runt på blocket och hittade dessa.

Frågorna är måste man ha HD, HDV vs. flashmine, axel- eller handkamera. osv.

 

Nåra kameror jag kikat på.

Canon XH-A1 | Skåne

Sony HXR-MC2000e filmkamera (Nyskick) | Stockholm

Sony HVR-HD1000E / Mycket bra pris | Skåne

JVC GY-HD111E (HDV-DV kamera) | Skåne

 

Tacksam för svar! //Okunniga Joel ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte hitta så mycke på JVC GY-HD111E men däremot JVC GY-HD111. Är det nån större skilldnad

 

111 eller 111U som den egentligen heter är den amerikanska versionen. 111E är för Europa.

JVCs kameror brukar alla klara samma fps 24/25/30/50/60 oavsett världsdel de tillhör. Däremot skiljer det på strömsladdarna men det ska nog vara de enda.

 

Kontrollera gärna så jag inte misstar mig :)

Länk till kommentar
Share on other sites

111 eller 111U som den egentligen heter är den amerikanska versionen. 111E är för Europa.

JVCs kameror brukar alla klara samma fps 24/25/30/50/60 oavsett världsdel de tillhör. Däremot skiljer det på strömsladdarna men det ska nog vara de enda.

 

Kontrollera gärna så jag inte misstar mig :)

Tack ska du ha!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack ska du ha!

 

Kolla bildfrekvenserna JVC-kameran klarar av. Det är någon av dessa kameror som inte klarar 1080 utan enbart 720 i 24p/25p och ev 30p. Detta kanske inte behöver vara en nackdel eftersom det är bra optik på kamerorna och framförallt CCD så man kan filma rörliga motiv utan problem. Du bör kolla att firewire fungerar bra, eftersom alla stationära HDV-bandspelare inte klarar att spela upp alla p-formaten på HDV-band.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om vi ska jämföra dessa båda då? :-)

 

Sony HVR-HD1000E / Mycket bra pris | Skåne

Canon XH-A1 | Skåne

 

Utan att tveka en sekund skulle jag välja XH-A1. Jag filmar mest rörliga saker, eller från rörliga fordon. Då är 3CCD helt ovärderligt. XH-A1 ger skarp och fin bild, har bra optik, och det finns många möjligheter att finjustera bilden om man vill ha den på eget sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad skiljer A1:an mot dagens kameror egentligen?

 

Codec ned på ett minneskort istället för magnetremsa.

 

Småchip-kameror kommer finnas länge, även om de börjar bli tufft. Vill konsumentera ha stora sensorer är det ju det dem tillverkar... Kameror som AF100, FS100 osv dock avsevärt dyrare och inte nödvändigtvis "bättre". Som Pace skrev i din andra tråd handlar det om vad du ska använda den till. XH-A1 är fortfarande en grym kamera, men helt klart "utdaterad" för vissa typer av jobb. Möjlighet till stort skärpedjup & mångdubbelt bättre prestanda i lågljus är huvudargumenten, större sensor innebär också högre IQ överlag, även om man kan såklart diskutera vad "bra bild" är för något... :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Codec ned på ett minneskort istället för magnetremsa.

 

Småchip-kameror kommer finnas länge, även om de börjar bli tufft. Vill konsumentera ha stora sensorer är det ju det dem tillverkar... Kameror som AF100, FS100 osv dock avsevärt dyrare och inte nödvändigtvis "bättre". Som Pace skrev i din andra tråd handlar det om vad du ska använda den till. XH-A1 är fortfarande en grym kamera, men helt klart "utdaterad" för vissa typer av jobb. Möjlighet till stort skärpedjup & mångdubbelt bättre prestanda i lågljus är huvudargumenten, större sensor innebär också högre IQ överlag, även om man kan såklart diskutera vad "bra bild" är för något... :bire

 

Så det största "problemet" ligger i att sensorn är mindre?

Jag tycker ju att sensorn i a1:an är ganska stor i jämförelse. Standard på kameror med mindre senson är ju vanligen 1/4"

 

Är det några andra stora nackdelar eller är det ett fynd? Att spela in på band har jag inget emot.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...