Gå till innehåll

Vad har jag som manusförfattare för rättigheter?


bylletski

Recommended Posts

En producent vill köpa en filmide av mig. Nu undrar jag vad jag har för rättigheter? Kan jag kräva en viss procent av filmen? Eller något annat?

 

En filmidé? Inget manus? Jag tror det blir svårt att förhandla sig fram procentintäkter på en idé, oavsett vad det är för typ.

 

Tycker det låter som en väldigt märklig producent som inte köper manus:

- Idéer är enkla att komma på, de går inte att skydda mot upphovsrättsbrott osv, till skillnad mot ett skrivet manus som har verkshöjd, som inte alls är lika lätt som en idé att skriva ner, och som går att använda till något vettigt inom film (t ex blueprint-underlag för att planera och räkna budget).

 

Om du hade sålt ett manus, även om det är ett första utkast, bör man väl se till att man får

- Credit (Skriven av, Manus av motsv.)

- Första tjing på en ny draft

- En summa pengar som motsvarar typen av manus (feature, novell, kortfilm osv.)

 

Och sen är det upp till förhandlingsstyrkan och ambitionerna:

- Om rättigheterna ska återgå till manusförfattaren om verket inte är producerat inom fem år.

- Om hur rättigheterna/ersättning ska göras om producenten säljer utomlands

- Eller säljer vidare rättigheterna till tredje part

- Om du går med på en mer riskfylld betalningsmodell, men med chans till större intäkter

osv.

 

I brist på bättre länk, men bättre än inget; Svenska Författarförbundets råd till debutanter:

http://www.forfattarforbundet.se/sff/images.nsf/0/4A8FCA04C7B9AAA7C12572A300394608/$file/rad_till_debutanter_2011.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

En producent vill köpa en filmide av mig. Nu undrar jag vad jag har för rättigheter? Kan jag kräva en viss procent av filmen? Eller något annat?

 

Daac har helt rätt. En idé har du inga rättigheter till alls. Alla kan komma på en idé. Det är förmågan att skriva ett manus utav den som en producent i regel är villig att betala för.

 

Om du pitchar en idé som en producent nappar på blir du i regel ombedd att skriva manus. Om du är okänd utan referenser, så skulle jag tro att du blir ombedd att skriva gratis (men å andra sidan så har de inte köpt manuset heller, så du har kvar alla rättigheter). Visst, de kan ta idén och låta någon annan skriva, men varför krångla till det? De riskerar bara en upprörd manusförfattare som tycker att de snott hans/hennes idé. Och dessutom att be dig skriva är lätt och smidigt utan förpliktelser eller engagemang från deras sida.

 

Gillar de manuset, och det passar deras produktionsplan, köper de manuset och anlitar dig för omskrivningar i första hand. Om de gillar storyn, men tycker att manuset inte lever upp till lämplig standard, så kanske de köper det för att låta en ettablerad manusförfattare skriva om det.

 

Undantag finns säkert, men det här är min erfarenhet av hur det går till (både egen och vad jag hört av andra).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...