Gå till innehåll

Bärplockarna


bylletski

Recommended Posts

När ett gäng svenska gubbar är på semester i Spanien i en fattig stad. Så träffar de på ett

gäng människor därifrån som söker jobb. Gubbarna erbjuder dem jobb i Sverige genom att

plocka bär i skogarna.

 

Gubbarna och gänget åker till Svergie. De kommer fram till en stuga där människorna ska få

bo. Dom första veckorna är gubbarna snälla mot bärplockarna. Men sedan så blir de hårdare

och elakare mot dem.

 

Gubbarna hotar dem med kniv och vapen att de ska jobba gratis. Till slut när bärplockarna

är väldigt rädda för gubbarna. Så jobbar de gratis och bestämmer sig för att rymma. De

rymmer och kommer ifrån gubbarna med allvarliga skador.

 

Ett par andra människor ser bärplockarna som är skadade. Människorna hjälper dem till

sjukhus. Polisen kontaktas och de gör en utredning. Polisen hittar bevis på platsen, och

människorna får åka hem till sitt land igen. Gubbarna sätts bakom galler.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu vet jag inte riktigt hur man ska bedöma ett synopsis, då det borde beskriva själva stommen i storyn. Dock känner jag att detta inte är tillräckligt intressant, och att det kanske ska till något mer för att jag skulle vilja lägga mina pengar i det här projektet. Att det handlar om bärplockning är förstås ett intressant ämne. Och initialt så förväntade jag mig något mastigt, men det känns inte som storyn fått riktigt rätt behandling. Så, någon twist i det hela, eller kanske att, istället för att gubbarna bara åker dit, så pågår själva utredningen i efterhand.

 

En annan sak, rent skrivtekniskt att tänka på är att "gubbarna" förekommer så ofta, att synopsisen i sin helhet inte omöjligen skulle kunna förväxlas med en saga skriven av en lågstadieelev. Det enda som räddar den från det är egentligen själva handlingen.

 

Ta kritiken rätt, den är absolut inte till för att uppröra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med smörgåsmannen; hela debaklet om bärplockning är faktiskt ett intressant ämne.

 

Men det är ett SVÅRT ämne att skriva om, just för att det hela är så...ptja, odramatiskt. Det krävs mycket av en författare för att få ihop en ordentlig drama/thriller kring det ämnet. Kanske söka inspiration från filmer/serier som just behandlar slaveri och/eller 'trafficking'? Roots, kanske?

 

Snarare lättare att skriva den som en sorts absurd grindhouse som utspelar sig på ett bärplocksfält.

Länk till kommentar
Share on other sites

Från vems synvinkel ska du berätta det?

 

Det du har beskrivit är egentligen ingen story utan en situation. Berätta någons historia. Någon som får en livsavgörande händelse i sitt liv i de svenska bärskogarna, någon som återvänder förändrad.

 

"Gubbarna". . . He, he, jag kan nästan se tre gubbar mellan 70 och 90 gå runt och hota bärplockare med kniv.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
Från vems synvinkel ska du berätta det?

 

Det du har beskrivit är egentligen ingen story utan en situation. Berätta någons historia. Någon som får en livsavgörande händelse i sitt liv i de svenska bärskogarna, någon som återvänder förändrad.

 

"Gubbarna". . . He, he, jag kan nästan se tre gubbar mellan 70 och 90 gå runt och hota bärplockare med kniv.

 

Bra där Desiree jag ska utveckla storyn och göra ett nytt försök :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...