Gå till innehåll

Arbetstid för 3d animerad film


andreasingo

Recommended Posts

  • 3 veckor senare...
Om man kunde få 3D-programmet att göra allt jobbet hade Pixar varit arbetslösa. Det finns en anledning till att det tar lång tid, ofta kräver många människor och kostar mycket pengar att få någon att göra....

 

I'm back earlier than expected. :)

 

Första bilderna från filmen börjar komma ut. Är riktigt nöjd med resultatet och det har ännu inte tagit enormt lång tid. Jag tror nyckeln till den korta arbetstiden beror på att jag förenklar arbetet så mycket det går. Försöker hela tiden komma på nya sätt att spara tid. Fuska utan att det syns är mitt måtto. ;)

 

Självklart har du rätt, men programmen kan göra mycket, val av till exempel rätt renderingsmotor, rätt inställningar för ljussättning och annat, kan spara mycket tid. Men visst, det är mycket jobb, vilket jag tänker lägga ner.

 

Tack för din input. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Pixars senaste rulle, Brave, kostade 185 miljoner dollar, det är lika mycket som The Dark Knight från 2008 kosta...

Toy Story - 200 mille

Wall-E - 180 mille

 

Inte konstigt, när så många är involverade i skapandet. Men för mig känns det astronomiskt högt. Man borde lika gärna kunna anlita 10 eldsjälar som arbetar dag och natt i flera år för knappt några pengar alls.

 

Med något annat jobb på sidan om...

Länk till kommentar
Share on other sites

Även om du har filmen klar i huvudet så tror jag att din process skulle må bra av att du skrev ner, eller gjorde storyboard, på alltihop först. Du pratar om en film på 90 minuter. Du har mycket jobb ändå, utan att behöva ta onödiga risker.

 

Inte dumt, men jag har liksom scenerna i huvudet, vet hur det skall se ut, inför min inre syn. Har redan testat och jag tycker det funkar hittills. Men går det snett ska jag ha det i tankarna. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte konstigt, när så många är involverade i skapandet. Men för mig känns det astronomiskt högt. Man borde lika gärna kunna anlita 10 eldsjälar som arbetar dag och natt i flera år för knappt några pengar alls.

 

Med något annat jobb på sidan om...

 

Logiken försvann någonstans emellan "jobba dag och natt" och "ha ett annat jobb vid sidan om".

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte konstigt, när så många är involverade i skapandet. Men för mig känns det astronomiskt högt. Man borde lika gärna kunna anlita 10 eldsjälar som arbetar dag och natt i flera år för knappt några pengar alls.

 

Med något annat jobb på sidan om...

 

Det är tankegångar som funkar för en tonåring och en tonårings liv utan ansvar för familj och ekonomi. Tio eldsjälar utan betalning skulle kunna funka för en långfilm, men inte för ett företag som producerar film regelbundet och vill nå ut till en publik.

 

Tänk också på detta att de gör en investering, som förhoppningsvis betalar sig. Du kommer antaligen inte att tjäna en spänn på din film. Du är lika glad för det ändå, för du har antaligen inga lån att betala tillbaka, ingen hyra, inga nämnvärda utgifter i ditt dagliga liv och du gjorde det för att det var roligt. Men en dag kommer din ambitionsnivå kanske att sträcka sig utanför din förmåga i tid eller kompetens och du måste begära hjälp av andra. En och annan kompis kanske kan ställa upp gratis, men återigen, en dag sträcker sig ambitionsnivån bortom deras tid eller kompetens också och då måste du betala för att få det du behöver.

 

Sen är det en annan aspekt med de tio eldsjälarna också och det är detta att komma överens. Tio eldsjälar som lyckas sträva mot samma mål och hålla sams och jobba lika hårt utan att grumsa sinsimellan om Putte som inte gör jobbet lika bra och Ida som inte jobbar lika hårt - nej, sannolikheten är inte så stor. Om du betalar någon för ett arbete så har du också rätt att styra arbetet och äga resultatet, vilket jag tror Pixar ser som en fördel.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Det är tankegångar som funkar för en tonåring och en tonårings liv utan ansvar för familj och ekonomi. Tio eldsjälar utan betalning skulle kunna funka för en långfilm, men inte för ett företag som producerar film regelbundet och vill nå ut till en publik.

 

Tänk också på detta att de gör en investering, som förhoppningsvis betalar sig. Du kommer antaligen inte att tjäna en spänn på din film. Du är lika glad för det ändå, för du har antaligen inga lån att betala tillbaka, ingen hyra, inga nämnvärda utgifter i ditt dagliga liv och du gjorde det för att det var roligt. Men en dag kommer din ambitionsnivå kanske att sträcka sig utanför din förmåga i tid eller kompetens och du måste begära hjälp av andra. En och annan kompis kanske kan ställa upp gratis, men återigen, en dag sträcker sig ambitionsnivån bortom deras tid eller kompetens också och då måste du betala för att få det du behöver.

 

Sen är det en annan aspekt med de tio eldsjälarna också och det är detta att komma överens. Tio eldsjälar som lyckas sträva mot samma mål och hålla sams och jobba lika hårt utan att grumsa sinsimellan om Putte som inte gör jobbet lika bra och Ida som inte jobbar lika hårt - nej, sannolikheten är inte så stor. Om du betalar någon för ett arbete så har du också rätt att styra arbetet och äga resultatet, vilket jag tror Pixar ser som en fördel.

 

Det har du förstås en poäng i. Man måste ha film som första prioritet. Familj och passion är ofta svårt att kombinera. Du har nog rätt i att det blir svårt att få ihop ett sådant gäng, men om man ens lyckas få ihop ett mindre gäng, som jobbar för en bråkdel av kostnaden, så skulle man kunna lyckas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har du förstås en poäng i. Man måste ha film som första prioritet. Familj och passion är ofta svårt att kombinera.

 

Jag skulle nog snarare säga att en vuxen persons liv är svårt att kombinera med passion för något utan att det genererar en inkomst. Mat och hyra kostar liksom även om man är singel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle nog snarare säga att en vuxen persons liv är svårt att kombinera med passion för något utan att det genererar en inkomst. Mat och hyra kostar liksom även om man är singel.

 

Det har du en poäng i. Men jag tänker mig folk som är som jag. Som lever skitsnålt och jobbar som en vikarie bara för att lyckas med film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sorry, funkar inte så. Been there, done that. I bästa fall kommer folk känna sig utnyttjade. Enda konkreta exemplet på motsatsen jag kan tänka mig är om du gör en video-presentation på youtube och får 100k views, folk ÄLSKAR din glöd & du bara sprudlar av trovärdighet och omg this gonna be asum... fast, hur troligt är det?

 

Kör hårt, oavsett resultatet så kommer du ha lärt dig en del. Jag väntar fortfarande på dina awesome screenshots. Och hur gick det med crowdfundingen? Less talk, more action :)

 

Okej...

 

Fundingen jobbar jag på. Måste få fram några nyckelsekvenser så jag har något att visa.

 

Vad gäller mina screenshots har en del kommit ut men de vill jag inte visa. Möjligtvis lägger jag upp en poster här snart med öppningsbilden och huvudkaraktärerna, så känslan framgår.

 

Problemet just nu är att jag stött på problem med karaktärsanimationen. Miljöer bra, men karaktärer bara "ok", jag måste bli bättre. Fotorealism har jag lagt på hyllan. Försöker istället uppnå "så bra att känslan framgår". Ska lägga upp postern här när jag tagit mig över de tekniska hindren. Kollar in tutorials för fullt nu och jobbar hela tiden för att ta mig över den nuvarande nivån.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...