Jump to content

Final cut pro: tv4 reklam, mpeg stream clip, non square pixels

loveformovies
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jag har gjort en reklamfilm för tv4 (filmat i HD) och de vill ha reklamfilmen i 720 x 576 non square pixels, Motion JPEG B eller JPEG2000. Jag testade att ta in filmen i MPEG streamclip och valde 720 x 576 (unscaled) men då blev filmen ihoptryckt (4:3) när jag kollade på den i quicktime player 7. Jag testade då 720 x 576 DV-PAL men den blev också ihoptryckt. Efter det testade jag 1024 x 576 efter att ha läst en tråd här och då ser det bra ut (16:9) men funkar detta om det ska vara 720 x 576?

Vart ser man om det är square pixels eller non square pixels? Är det bara när man filmen är klar i mpeg stream clip som man ser på formatet om det är square eller non square pixels?

Tack på förhand! :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By marlju1
      Hejsan! Jag filmar med en Canon 550d och använder Mpeg Streamclip för att konvertera materialet innan redigering. Jag konverterar till Apple Prores 422. Jag redigerar i Final Cut Pro och undrar bara ifall jag gör rätt när det gäller audio/video settings där.

På Sequence preset väljer jag Apple Prores 442 (med 24 fps eftersom det är det jag spelar in i.)

På Capture preset: HDV-Apple Prores 442

Device control preset: Non controllable device.

Video playback: Digital Cinema Desktop Preview - Main.

Audio playback: Built-in Output

Det känns rätt tycker jag, men blir osäker för när jag lägger in klippen på tidslinjen sedan kommer alltid samma ruta upp:
      "Change Sequence settings to match the clip settings?"

Är det någon snäll själ som möjligtvis använder liknande workflow som jag med Prores och vet vad jag gör för fel? Jag antar att det har med inställningarna i Final Cut att göra.
    • By kristoferatops
      Jag vet att det förmodligen redan finns miljarder uttalanden angående förhållanden till programvaran men mitt "problem" är att jag nyligt köpt en riktigt dyr pc för bland annat videoredigering (så slipper man åka till universitetet för att redigera ett 3 minuters inslag)

skolan satsar endast på Apples produkter och till FCP (personligen inget stort fan) använder vi JVC-HM700e kameror som använder videocodec MPEG2 Long GOP med antingen .mov- eller .mp4-wrapper. Iom detta så uppstår då stora problem när jag själv opererar på en PC.

Just nu har jag faktiskt installerat både Avid MC 5.0.3 (x86) och Vegas Pro 10.0c (x64), och funderar även på att köpa en ytterliggare HDD för att kunna dualboota för hackintosh (kommer förmodligen vara svårt pga. grafikkortet). Detta skulle lösa alla mina problem, men just nu, i den PC miljö som jag befinner mig i hemmet så står jag och velar mellan vilken programvara jag ska redigera mitt material i. Avid 5.0.3 är inte x64, Vegas är x64. Vegas kan jag i princip utantill och har aldrig upplevt någonting som inte beviljas av programmet i förhållande till Avid (och det beror inte på att jag inte kan hantera Avid), utan det är snarare tvärtom.

Nu, min korta fråga, ur mitt perspektiv, Vilket bör jag gasa vidare på?

Följdfråga: Som tur är så finns numera AMA i Avid, men vilket program hanterar .mov och .mp4 bäst?
    • By Hampus Karlsson
      A trip to Berlin with friends.
      -------------------------------------------------------------------------
      Camera: Nikon D90
      Lens: Nikkor 50mm
      Grade: Magic Bullet Looks
      Stabilization: Handheld
      -------------------------------------------------------------------------
      Edited In: Final Cut Express
      Music: Theme From Soft Ice Cream - Alcoholic Faith Mission

Portfolio
      Vimeo