Gå till innehåll

Söker folk till kortfilm! - Skolprojekt


aprikos

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har mitt projektarbete nu i årskurs 3 på gymnasiet och eftersom jag går film, har jag planerat att göra en välgjord kortfilm. Vill bara säga att jag är relativt erfaren i filmskapande även för min låga ålder, detta är ett stort intresse för mig och jag jobbar mycket med reklamfilmer och dylikt utanför skolan. Så ni inte tror att jag inte tar detta projekt på allvar, för det gör jag.

Här är då men problemet, jag har ingen som kan hjälpa mig. Jag behöver nästan ett litet team av folk som är sugna på att göra en kortfilm runt Göteborg-Uddevalla området. Plats kan dock ändras om det t.ex är några runt östra Sverige som är intresserade, jag är redo att offra en hel del tid för att få detta gjort.

 

Första hand så behöver jag ett manus, jag är inte den mest fantasirika personen när det kommer till att skriva manus, så därför frågar jag er hjälp. Någon som har ett manus som ni skulle vilja göras film av? Genre speler ingen roll, bara det är möjligt att göra en film på 10-30minuter av det.

 

Ersättning kommer tyvärr vara låg om det ens kommer vara någon. Även om jag skulle vilja dela ut en liten lön för jobbet så kan jag inte, jag är en gymnasie elev och detta är mitt projektarbete, så jag har inte direkt mycket pengar. Ska nog kunna fixa något dock, som att stå för lunchen för alla som är med osv. Om det är någon annan som också har ett projektarbete efter sommaren så kan ju detta vara en perfekt möjlighet att sammarbeta för samma ändamål, alla som är med kommer ju självklart kunna använda filmen för att visa upp när ni söker skola/jobb (något som jag själv planerar att göra) om ni vill det. Har ett litet mål att även skicka in filmen till diverse filmfestivaler nästa år.

 

Utrustning kommer vi låna av min skola. Kameror, ljus, micar, allt vi behöver för att göra en otroligt välgjord film finns.

 

Jag kommer inte gå in för mycket på detaljer just nu, detta är bara för att se om intresset finns. Så någon som på rak arm är intresserad?

 

//Dennis

Länk till kommentar
Share on other sites

jag kan tänka mig ställa upp som skådespelare, för tillfället bor jag i Trelleborg i skåne, men skall flytta till stockholm efter sommaren, när det gäller tid, så jag är flexibel med tiden, eftersom mitt jobb tillåter det, är 22 år gammal, har sysslat med teater lite grann, söker mest efter projekt där jag kan få mer erfarenhet, eftersom jag vill jobba med film.

 

Hör av dig, när du fått en helhet av allting. Email: Edis.Dedic@hotmail.com

 

med vänliga hälsningar

Länk till kommentar
Share on other sites

Härligt att höra att det finns några som är intresserade! @Edis erfarenhet kommer du kunna få utav detta, eftersom när vi är klara så får alla skådespelare som vill (och alla som jobbade bakom kameran såklart) ta med sig denna film och använda för att söka jobb/skola om filmen blir tillräklig bra.

 

@Jolt_Jokern

Tror jag skrev lite för kluddrigt i första inlägget, men det som kommer behövas mest är on-set folk, det kommer inte vara en så jätte stor produktion så det kommer bli flexibla yrkesroller on-set. Assistans med filmfotograf delen, boom-mic hållare och (kanske) jib-dolly operatör osv.

Efterarbetet tar jag (som det ser ut nu) hand om, men kan alltid behöva någon att vända mig till om jag stöter på hinder. Förarbetet kommer jag troligen handskas mestadels själv som det ser ut nu, det är nästan bara bildmanus (förutom ursprungs manuset) som behövs göras och som tar tid, kan behöva hjälp med att skriva det men försöker göra det så smidigt som möjligt.

 

 

Angående när detta kommer hända: Kan inte säga så mycket mer specifikt än innnan jul, jag börjar inte knåpa med detta så mycket för än skolan drar igång igen. Men det som behövs just nu för att ens få igång allt är ett manus. Inget komplicerat manus utan bara kortfilm/sketch material som helst innehåller så få skådespelare som möjligt (som sagt, skolprojekt, kommer inte kunna få tag på 32 nyckelpersoner) men ändå ett (simpelt) budskap.

 

__________________________________________

 

Uppskattar om ni som är intresserade lämnar eran mail till mig så att jag kan lätt kontakta er när det börjar komma lite glöd i projektet, räkna med början av september :)

 

Säger det igen så att det inte blir något missförstånd: Det kommer inte finnas någon ersättning till er som är med, detta är ett skolprojekt och budgeten är väldigt, väldigt låg. Men hittar jag något sätt att belöna er så kommer jag att göra det, för det upskattas otroligt mycket om ni hjälper mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan som sagt vara med och hjälpa till om jag inte har något annat jobb då :)

Jag kan även fixa jib, kran, räls och sådant om det behövs.

 

Tack! Jag hör av mig om planerna inte ändras :)

Har tillgång till det mesta redan genom skolan, men om något saknas så är det bra att veta att det går att fixa.

 

_____________________________

 

För den som vill veta så här är en lista på en del av utrustningen som kommer användas som jag kan minnas på rak arm:

 

Canon XF 105 (x2) och/eller Balckmagic Cinema Camera med Canon objektiv (x2)

Röde NGT-2 mic med vindskydd och boom.

Jib, räls, stativ.

Manda Ledbelysning CN-600HS(tror det var den modellen) (x4)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena! Behöver du hjälp med manus så kan du få utkast till idéer redan inom ett par dagar. Har du någon riktlinje alls du känner för? Drama, humor, allmänt deprimerat etc etc? ;)

 

Jag har gjort sketcher tidigare men har också skrivit ett långfilm-manus som jag ska försöka få sålt när jag har redigerat det. Skriver även noveller och dikter.

 

Det skulle vara väldigt kul att skriva för det här projektet. Vi hörs mer på mail då jag lättare har tillgång till den på mobilen :)

 

Email: ekleverud@gmail.com

 

Med Vänliga Hälsningar

Länk till kommentar
Share on other sites

Nomad, du räddar mitt liv. Tack för att du kan skriva manus :) Svårt att välja en specifik riktlinje, det som hitills är spikat är längd (10-20min ca) och att det ska vara så få personer i historian som möjligt (underlättar en del när projektet är så litet). Kan faktiskt inte säga specifikt drama eller humor, skulle vara kul att se små utdrag av båda sorter, något som når ut till en större målgrupp. Kluddrigt skrivet av mig, men jag mejlar dig så att vi får en mejl länk mellan varandra så ser vi där :)

 

//Dennis Berg

 

dennis.berg94@gmail.com

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...