Gå till innehåll

Lågbudget dslr för filmning?


JesperP

Recommended Posts

Hej jag har nu varit igång och tittat på olika dslr-kameror ända sedan maj, men jag har ändå inte lyckats bestämma mig. Det kommer bli min första egna kamera men har sedan tidigare använt lite lättare videokameror.

Kameran jag i stort sett hade bestämt mig för att köpa är Canon eos 600d, men idag såg jag lite om Panasonic Lumix G3 och sen känner jag också till GH2.

Det skiljer sig cirka 2000kr upp till nästa kamera i stegen: G3

 

Kameran kommer i första hand användas till för att filma med och eftersom jag aldrig använt en systemkamera i det syftet så är jag osäker på hur pass mycket svårighet det ligger i att fokusera bilden själv. På autofokus så är det ju klar fördel för Panasonics båda modeller. Det jag inte heller har fått klart för mig är om man kan fokusera manuellt med G3/GH2, för om fallet är att det inte går kommer jag antagligen inte kunna utvecklas lika mycket som med en t3i.

Jag har också en förhoppning om att på något sätt lyckas få tag på en hemmagjord steadicam-rigg, och det är väl mest därför jag undrar hur svårt det är att hålla manuellt fokus, samtidigt som man håller i en sån.

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

På autofokus så är det ju klar fördel för Panasonics båda modeller.

o.O

 

Det jag inte heller har fått klart för mig är om man kan fokusera manuellt med G3/GH2

Jo.. Jo, det kan man :)

 

Jag har också en förhoppning om att på något sätt lyckas få tag på en hemmagjord steadicam-rigg, och det är väl mest därför jag undrar hur svårt det är att hålla manuellt fokus, samtidigt som man håller i en sån.

Du lär vela ha en follow-focus.

 

Och, ja, GH2 den bättre av kamerorna du nämnt :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Panasonic Lumix G3 och GH2 är inga DSLR-kameror, eftersom de saknar spegel, så de hamnar i en egen kategori för spegellösa systemkameror.

 

Jag har filmat en del med Canon 60D. Inga problem att hitta skärpan på ett stillatående motiv, det blir så skarp och fint. Rörliga motiv är värre, och eftersom skärpedjupet inte är så stort är det inte så mycket marginal att spela på. Jag använder 60D på enstaka motiv där det inte är motiverat att ta med min vanliga videoutrustning, eller där jag av olika själ inte kan ta med den. Jag kommer också att använda 60D i trång utrymmen har jag tänkt, så snart 10-22-zoomen är inköpt. Då kan jag filma vidvinkigt med större bildvinkel än vad jag får med mina vanliga videokameror har jag tänk. Men manuella inställningar, riggning, separat ljud etc tar mycket längre tid än när jag använder mina vanlliga HDV-kameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

o.O

 

 

Jo.. Jo, det kan man :)

 

 

Du lär vela ha en follow-focus.

 

Och, ja, GH2 den bättre av kamerorna du nämnt :bire

 

I de recensioner jag har läst så har G3 klar fördel när det gäller af, med sina 23 punkter mot 600d som har 9.

Vilken skulle du rekommendera av 600d och G3?

Länk till kommentar
Share on other sites

I de recensioner jag har läst så har G3 klar fördel när det gäller af, med sina 23 punkter mot 600d som har 9.

Vilken skulle du rekommendera av 600d och G3?

 

600D har bara AF i fotoläget. 650D är den första Canon dslr:en med AF i videoläget.

 

...Rörliga motiv är värre, och eftersom skärpedjupet inte är så stort är det inte så mycket marginal att spela på....

 

Behöver ju inte vara så, det går att spela in med större skärpedjup ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

600D har bara AF i fotoläget. 650D är den första Canon dslr:en med AF i videoläget.

 

 

 

Behöver ju inte vara så, det går att spela in med större skärpedjup ;-)

 

Nja, men vid små bländare blir det snabbt problem med diffraktion. Det gäller att hitta en balans mellan motiv, brännvidd, bländare, slutartid (och underförstått ISO).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...