Gå till innehåll

Skräck films känsla


Jesterhead

Recommended Posts

Vet inte om jag är på fel forums del men denna känns som mest rätt! Om inte ber jag om ursäkt!

 

 

Nu till min fråga, jag och två film intresserad kompisar har beslutat för spela in en film och min uppgift har blivit med största fokuset på redigeringen. Jag inte redigerat ett klipp de senaste två-tre åren har jag glömt de mesta och därför beslöt vi hos för göra en kort snutt ifrån filmen direkt. Detta så att jag skulle kunna träna och testa för se vad som blir snyggt.

 

 

 

Då man oftast har svårt för se allt som är sämre undrar jag helt enkelt om bilden förmedlar en bra skräck-känsla eller bör jag ändra på färger och annat i bilden?

 

 

Tack för den som tar sig tiden!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, nä förlåt. Jag är bara väldigt dålig på att förklara. Om vi ser på redigeringen endast då så;

* Musiken låter som någonting inte ens Uwe Boll skulle använda sig utav.

* Och allting är blått... Det ser bara hemskt ut, och inte på ett bra skräck-films-sätt utan snarare aj-mina-ögon. Som tumregel brukar man försöka hålla det svarta svart och det vita vitt.

 

Sen är ni ju nybörjare och nybörjare får göra sånt här! :) Det märks på dig att du är öppen för att faktiskt utvecklas och bli bättre, vilket är en super inställning att ha. Mitt tips till dig är att gå på youtube och söka efter just "Color correction in Sony Vegas" om det nu är programmet du använder dig av - Där kan du hitta videos som går igenom grunderna och hjälper dig förstå lite hur färgkorrigering funkar och vad som anses "bra" och "mindre bra" :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, nä förlåt. Jag är bara väldigt dålig på att förklara. Om vi ser på redigeringen endast då så;

* Musiken låter som någonting inte ens Uwe Boll skulle använda sig utav.

* Och allting är blått... Det ser bara hemskt ut, och inte på ett bra skräck-films-sätt utan snarare aj-mina-ögon. Som tumregel brukar man försöka hålla det svarta svart och det vita vitt.

 

Sen är ni ju nybörjare och nybörjare får göra sånt här! :) Det märks på dig att du är öppen för att faktiskt utvecklas och bli bättre, vilket är en super inställning att ha. Mitt tips till dig är att gå på youtube och söka efter just "Color correction in Sony Vegas" om det nu är programmet du använder dig av - Där kan du hitta videos som går igenom grunderna och hjälper dig förstå lite hur färgkorrigering funkar och vad som anses "bra" och "mindre bra" :)

 

 

 

Toppen nu har jag betydligt mer kött på bena och kan arbeta med något :D Alltid trott att blått = förmedlar kall och kuslig känsla men där ser man vad fel man kan ha haha! Ska verkligen gå in och kollar på youtube efter videos och försöka få fram något vettigt iaf :D Utveckla mig vill jag verkligen och det var därför jag vände mig hit där de som hållit på ett tag är!

 

Tack så mycket för hjälpen!

 

Haha, tufft att hamna under Boll! Musiken står inte jag för då jag är helt tondöv när de gäller musik, så det är kompisen uppgift!

Länk till kommentar
Share on other sites

Mer subtil och välarbetad färgkorrigering vore en bra början. Att belysa underifrån i växlande grad gör också en hel del. Musiken.. Well. Musik och ljud blir ofta centralt i skräck och här var det inte helt till klippens fördel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltid trott att blått = förmedlar kall och kuslig känsla!

Absolut, men det är sättet det utförts på. Bilden består av Skuggor (Det mörka), Mellantoner (.. Mellantoner), och Högdagar (det ljusa) - Det du har gjort är att föra in blått i Mellantonerna, vilket resulterar i att även skuggan blir blå. Det du vill göra är att tweaka främst högdagarna och skuggorna för att få resultatet du vill ha - mellantonerna bör man vara väldigt försiktig med att ändra.

 

Vet inte om min teori stämmer helt, sånt här sitter lite i muskelminnet, men går du efter att hålla svart svart och vitt vitt så gott du kan så bör du få ett hyfsat resultat :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut, men det är sättet det utförts på. Bilden består av Skuggor (Det mörka), Mellantoner (.. Mellantoner), och Högdagar (det ljusa) - Det du har gjort är att föra in blått i Mellantonerna, vilket resulterar i att även skuggan blir blå. Det du vill göra är att tweaka främst högdagarna och skuggorna för att få resultatet du vill ha - mellantonerna bör man vara väldigt försiktig med att ändra.

 

Vet inte om min teori stämmer helt, sånt här sitter lite i muskelminnet, men går du efter att hålla svart svart och vitt vitt så gott du kan så bör du få ett hyfsat resultat :)

 

Okej då börjar det klarna, jag har nu suttit och studerat ett flertal filmer och förstår att mitt försök var bara mig klicka lite på de olika tonerna och hoppas på de bästa. Något jag inte kommer göra om, imorgon kommer jag sätta mig och testa det jag lärt mig ifrån alla tips på youtube!

Lördag/söndag spelas filmen in och jag undra helt enkelt är det något snabbt tips ni kanske har för en som aldrig riktigt spelat in något med ett par personer? Planerat allt har vi, endast slutet vi inte riktigt är klara med ännu!

 

Mattihp, Det med belysning har jag funderat på, finns det någon billig lösning på det? Alltså kan man använda vanliga lampor/ficklampor? Musiken får jag snacka med min vän om! Tack för tipset!

Länk till kommentar
Share on other sites

Mattihp, Det med belysning har jag funderat på, finns det någon billig lösning på det? Alltså kan man använda vanliga lampor/ficklampor? Musiken får jag snacka med min vän om! Tack för tipset!

 

Bygglampor och svart folie är det billigaste jag kommer att tänka på.. Eller bygga egna riggar med vanliga glödlampor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...