Gå till innehåll

Livet på Landet - en synopsis på en dåtida polisserie


bastuper

Recommended Posts

Nu är jag igång med skrivandet igen, den här gången med ett nytt manus och

förmodligen nått som jag kommer försöka göra verklighet av.

 

Livet på Landet är en serie som speglar den svenska landsbygden på 70-talet

och som kommer att handla om en bypolis som heter Per som lämnar Stockholm

för att slå sig ner i byn Kullen (kanske byter namn senare) som ligger utanför

ett större samhälle där han kommer ingå i en polisstab på 1 polischef och

3 underordnande poliser (kallas kanske konstaplar?)

 

Per kommer spelas av mig själv, som också heter Per och är manusförfattare.

Per kommer att bo på Kullen och tjänstgöra som polis dygnet runt för sitt område.

 

Serien kommer att påminna om den brittiska serien "Tillbaka till Aidensfield" men eftersom

jag inte vill kopiera deras idé så kommer denna serie att gå sin egen väg på ett eller annat sätt.

 

 

Grundserien som jag tänker spegla producerades i ungefär 20 års tid nästan oavbrutet och man lyckades

få med alla möjliga händelser men brandkåren var inte särskilt inblandad i detta mer än vid vissa eldsvådor,

detta tänker jag förändra och låta det finnas en lokal brandstyrka.

 

 

Jag började skriva tisdag 12 juni och kanske gjort en story som ger en 30 minuters speltid

och funderar på om det är 45 minuters avsnitt man ska försöka satsa på, serien kommer inte riktigt

bli rullande, snarare att det kommer nya händelser i varje avsnitt men ibland hör dom ihop väldigt mycket.

 

Jag börjar så, får vi se vad jag får för reaktioner på detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du måste utveckla/förklara din ide mycket mer än så här.

 

Vad är hooken? Vad är det som skiljer ut din ide från alla andra polisserier? Den (tunna) beskrivningen "Polis som är manusförfattare flyttar ut till landsbygden" innehåller ingen konflikt, ingen (ironisk) tvist, och ingen potential för varken drama eller komedi. Vad har du tänkt att detta ska vara för genre, förresten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det varken handlar om en polis som skriver eller så utan det är om en ung polis som flyttar ut på landet

där han får ta hand om ett område där det är viss oroligheter och bus om dagar och kvällar.

 

Han kommer även ingå i en polisstyrka i den närliggande staden.

 

 

Ska ta en titt på manus senare igen och fortsätta på det igen, ska försöka uppdatera här då också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det varken handlar om en polis som skriver eller så utan det är om en ung polis som flyttar ut på landet

där han får ta hand om ett område där det är viss oroligheter och bus om dagar och kvällar.

 

Han kommer även ingå i en polisstyrka i den närliggande staden.

 

 

Ska ta en titt på manus senare igen och fortsätta på det igen, ska försöka uppdatera här då också.

 

Fortfarande, det här är ingen TV-serie.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har för mig att nånting som sänds regelbundet och görs i flera avsnitt,

det kallas för serie, haft nästan 10 dagars uppehåll nu men nu är jag igång

med skrivandet igen och jag hoppas på att få slutföra det första avsnittet

som jag beräknar bli ett 45 minuters avsnitt vilket vissa serier brukade vara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har försökt att tänka mig in i själva manus och de olika roller som finns i manuset.

Det handlar ju inte bara om repliker, man ska tänka på hur folk tittar, rör sig och sen har vi

ju allt runtomkring, bara en sån sak som familjen och den privata situationen runt en

karaktär, man kommer på en idé och av det kan man utveckla en diskussion karaktärerna emellan.

 

Det krävs att man tänker till i hur dom gör på tv - de filmer och serier man redan sett,

att agera som vi gör i verkligheten, prata om vardagliga saker, jakt, fiske, bilar - det kanske måste

bli lite mer än så för att få tittaren med i det hela.

 

Några extraordinära händelser eller liknande, inte extremt stora men sånt som man kan påverka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det krävs att man tänker till i hur dom gör på tv - de filmer och serier man redan sett,

att agera som vi gör i verkligheten, prata om vardagliga saker, jakt, fiske, bilar - det kanske måste

bli lite mer än så för att få tittaren med i det hela.

Lite mer? Det låter som den mest trista serien någonsin och innan du slösar bort mer tid på att skriva på den rekommenderar jag att du hittar på en ordentlig premiss.

 

På Filmcafé påstår du att du att du arbetat på den här "serien" i 3 år, men i själva verket har du bara skrivit i några dagar?

Har du någon outline för seriens innehåll? Exakt vilka konflikter den kommer kretsa kring, hur handlingen rör sig med varje avsnitt och hur du kan fortsätta i mer än en säsong?

En serie i helhet handlar inte om att berätta en historia, det är avsnitten till för - En serie handlar om att ha ett fungerande koncept. The Walking Dead - Överlevande efter "världens undergång", CSI - Kriminaltekniker som löser fall med hjälp av toppmodern kriminalteknik och noggrannhet, Tillbaka till Aidensfield - Polisens jakt efter den kriminelle affärsmannen Claude Greengrass.

 

Det du har, är som Mr A säger, ingen serie. En stadspolis som löser småbrott är inte bara världens mest icke-originella handling, det är också dödstrist och garanterat inget koncept som håller en längre tid.

 

Försöker bara bespara dig tid :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Därför ska det ske en hel del annat runtomkring och jag vet att det är många som gillade den brittiska serien och nog kommer det bli en del folk som intresserar sig för en svensk version som kan påminna om den, dock kan man inte kopiera deras koncept, sen är det väl så att man ska ha ett antal karaktärer som är återkommande, kanske jobbar på ett särskilt sätt och vissa fall är småpotatis och vissa fall för polisen är kanske större grejer som kanske kräver dubbla avsnitt.

 

Jag tror det kan bli nått men då måste man göra en hel del efterarbete för att hitta ett väldigt bra koncept av det hela, då tittare väl fastnar för karaktärerna och tycker att karaktärerna är lite speciell då blir man fast och vill följa varje avsnitt.

 

Så var det för mig med Aidensfield, Rederiet, Tre Kronor och allt annat man sett.

 

 

Jag ska väl under tiden jag skriver på manus skriva en överblick över de personer som kommer med i serien,

vad de har för speciella egenskaper och sådant som gör att man kanske fastnar för vissa personer där.

Som sagt, det är inte bara småbrott, det kan vara småbrott som blir större grejer, och sen händer det hela tiden

grejer runtomkring detta också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Därför ska det ske en hel del annat runtomkring och jag vet att det är många som gillade den brittiska serien och nog kommer det bli en del folk som intresserar sig för en svensk version som kan påminna om den, dock kan man inte kopiera deras koncept, sen är det väl så att man ska ha ett antal karaktärer som är återkommande, kanske jobbar på ett särskilt sätt och vissa fall är småpotatis och vissa fall för polisen är kanske större grejer som kanske kräver dubbla avsnitt.

 

Jag tror det kan bli nått men då måste man göra en hel del efterarbete för att hitta ett väldigt bra koncept av det hela, då tittare väl fastnar för karaktärerna och tycker att karaktärerna är lite speciell då blir man fast och vill följa varje avsnitt.

 

Så var det för mig med Aidensfield, Rederiet, Tre Kronor och allt annat man sett.

 

 

Jag ska väl under tiden jag skriver på manus skriva en överblick över de personer som kommer med i serien,

vad de har för speciella egenskaper och sådant som gör att man kanske fastnar för vissa personer där.

Som sagt, det är inte bara småbrott, det kan vara småbrott som blir större grejer, och sen händer det hela tiden

grejer runtomkring detta också.

 

Jag har för mig att nånting som sänds regelbundet och görs i flera avsnitt,

det kallas för serie, haft nästan 10 dagars uppehåll nu men nu är jag igång

med skrivandet igen och jag hoppas på att få slutföra det första avsnittet

som jag beräknar bli ett 45 minuters avsnitt vilket vissa serier brukade vara.

 

Det är ju bara synd att du är 20 år för sen med detta.

 

Dessa serier funkade innan HBO-standarden. Kan du nämna likadana serier som visas idag?

 

Och t.o.m. serien du själv hämtar inspiration från har en hook. Från IMDB:

A British police constable and his doctor wife, weary of the turmoil in contemporary London, decide to move and work in a quiet village where life is livelier than they anticipated.

 

Det må inte vara världens starkaste hook, men det är alltid något. Polis förväntar sig lugn och ro i en liten by i skymundan, men upptäcker istället det motsatta. DÄR har vi drama/konflikt.

 

Det är absolut fullt möjligt att själva manuset/manusen kommer vara briljanta, bara man läser dem. men du måste locka läsare också.

 

TV-bolag kommer inte vilja spendera tid och ork för att läsa dina manus om dom inte för blir lockade med en bra synopsis eller logline som säger åt dem att det finns en TV-serie här (läs: en story). Speciellt inte i Sverige där det för det första är otroligt hårt att ens få sina manus lästa då de flesta produktionsbolagen bara läser beställda projekt.

 

Så som du beskriver din serie så finns det absolut ingenting att hämta. Och dessutom åberopar du likheter till andra TV-serier som inte ens är aktuella idag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med Mr. A och Tolin i sak och princip; storyn du beskriver känns varken unik eller speciell - fast jag måste ändå flika in en "Stå på dig!".

 

Det kanske visar sig att ditt briljanta pilotmanus blir klart så småningom, men ingen producent nappar. Då har du trots allt tränat ditt skrivande och fått erfarenheter att ta med till nästa idé. Men vem vet, kanske nappar någon? Att stå på sig och tro på sin idé trots omvärldens påpekanden är också en aspekt av manusförfattandet - men idén måste förstås fullföljas och skrivas klart för att ens få en chans att bli refuserad ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kändes som en kopia av den brittiska serien men jag måste ju komma med lite egenheter och

förändra ganska mycket, men visst det blir ju en del likheter.

 

Jo Polismannen flyttar och ser fram emot lugnet ute på landet,

men det visades efter några dagar bli lika mycket dramatik som Stockholm - eller kanske Göteborg.

 

Man får försöka klura ut en lista på karaktärer, särskilda händelser som listas o.s.v. sen ska man

kanske skriva ihop en story som helhet typ synopsis eller liknande, egentligen skulle man gjort den i bokform

också och satsat på en utgivning den vägen, säljer den kanske det blir större chans till en filmatisering.

Länk till kommentar
Share on other sites

3 underordnande poliser (kallas kanske konstaplar?)

 

Det verkar inte som om du har gjort någon vidare research om du inte vet om det heter polismän eller poliskonstaplar.

 

Per kommer spelas av mig själv, som också heter Per och är manusförfattare.

Per kommer att bo på Kullen och tjänstgöra som polis dygnet runt för sitt område.

 

Hur vet du att Per kommer att spelas av dig själv? Det är inte så bra att skriva ett manus med utgångspunkt att du själv ska spela rollen. Dels för att sannolikheten är liten och dels för att karakären lätt blir du, eller för att karaktären blir för "duktig".

 

Poliser tjänstgör inte dygnet runt.

 

Grundserien som jag tänker spegla producerades i ungefär 20 års tid nästan oavbrutet och man lyckades

få med alla möjliga händelser men brandkåren var inte särskilt inblandad i detta mer än vid vissa eldsvådor,

detta tänker jag förändra och låta det finnas en lokal brandstyrka.

 

Sluta tänk på din favoritserie utan skriv din egen story.

 

Jag börjar så, får vi se vad jag får för reaktioner på detta.

 

Du har fått en massa reaktioner. Bland annat saknar det helt och hållet någon form av karaktärsbeskrivning på Per, någon form av handling mer än att "det händer en massa". Alla serier har en röd tråd och de flesta har någon form av framåtskridande (åtminstone de som görs idag). Men det känns inte som att du intresserar dig för att ta till dig av de svar du får. Ta dig en funderare på de svar du har fått och vad det är du vill berätta med historien.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror helt ärligt att det bästa för honom vore att helt enkelt bara erkänna för sig själv att han vill göra en svensk version av Tillbaka Till Aidensfield. Inte "inspirerad av", inte "liknande" utan bara rakt av erkänna att detta är Tillbaka Till Aidensfield fast på svenska. Precis som Kontoret.

 

Betyder inte att man slaviskt behöver imitera ursprungsmaterialet...det gör ju varken Kontoret eller den amerikanska Office. Båda två kom att delvis bli något eget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Polis? På landet? Finns väll inga poliser på landet?! Nä, här löser vi brott själva :)

 

Som förra året; då det kryllade med skummisar här i trakten (2 stycken). Då var det inte poliser som lurade in brottslingarna i skogen och gjorde så de inte kom ut... Näpp-häpp, poliserna kom först och tog fast bovarna efter att de kontaktats av en åklagare från byn...

 

Så gör vi här på landet :)

 

Speglar din synopsis den svenska 70-talslandsbygden? Nej... Du får nog gå längre tillbaka i tiden för att det ska finnas poliser på landet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror helt ärligt att det bästa för honom vore att helt enkelt bara erkänna för sig själv att han vill göra en svensk version av Tillbaka Till Aidensfield. Inte "inspirerad av", inte "liknande" utan bara rakt av erkänna att detta är Tillbaka Till Aidensfield fast på svenska. Precis som Kontoret.

 

Det finns något "fan script" begrepp i USA som jag inte kommer ihåg vad det heter just nu, men det finns tydligen forum som är väldigt stora där man kan skriva manus till egna avsnitt av favoritserien eller nya sequels för filmer. Bara man vet att det är det man skriver så kan det bli väl så kul och lärorikt (dock inte säljbart).

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns något "fan script" begrepp i USA som jag inte kommer ihåg vad det heter just nu, men det finns tydligen forum som är väldigt stora där man kan skriva manus till egna avsnitt av favoritserien eller nya sequels för filmer. Bara man vet att det är det man skriver så kan det bli väl så kul och lärorikt (dock inte säljbart).

 

Det finns ju fanfiction, som är ganska omdebatterat angående dess riktiga "literära" värde. För längesen läste jag en artikel skriven om just detta av J.K. Rowling som menade att det inte bara var respektlöst utan även kreativt meningslöst.

 

men sen finns det ju TV-specs som man kan skicka till TV-bolag där man skriver ett löst fristående avsnitt av en TV-serie. Poängen där är ju att tydligen så kan det bli så att dem köper ditt manus, eller så har du det som arbetsprov och du kanske får jobb/praktik på plats hos författar-teamet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ju fanfiction, som är ganska omdebatterat angående dess riktiga "literära" värde. För längesen läste jag en artikel skriven om just detta av J.K. Rowling som menade att det inte bara var respektlöst utan även kreativt meningslöst.

 

"Fanfiction", tack så mycket! Det var ordet jag sökte efter.

 

Respektlöst vet jag inte om jag skulle tycka att det var om jag var en storsäljande författare. George Lucas verkar tycka att det är smickrande och kul med fan-projects, så länge ingen tjänar pengar på dem. Men det är upp till var och en.

 

"Kreativt meningslöst" var hårt sagt av Rowling. Jag började en gång i världen som tonåring att skriva avsnitt för en favoritserie. De blev inte bra (pinsamma skulle jag säga idag), men det var så att säga inte poängen. Jag tycker mer att det handlar om att komma igång att skriva, hitta sina former och karaktärer och teman som är viktiga för en själv.

 

Sen blir det ju lite konstigt när man höjer ett sådant manus till skyarna eller lägger ner hela sitt hjärta och sin själ i det. Som övning betraktat tycker jag att det är helt okej. Men man ska ju vara medveten om att det är inte mer än övning. Grunden för den typen av arbete är trots allt någon annans. Förutom avsaknad av rättigheterna till det, så är ju dessutom ens egen tankeverksamhet i sammanhanget, betydligt mindre än om man hade skrivit allt själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...