Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Om man ska leverera exempelvis en musikvideo till ett skivbolag och de vill ha en "master".

Vad exakt är det som ska göras då?

Är det någon skillnad på en master för TV eller Webb?

 

Jag undrar också vad ni har för tips för att i redigeringen få en "filmisk", proffsig känsla i bilden. (Alltså bortsett från ljussättning, bra foto etc.). Själv brukar jag dra upp kontrasten lite och helt enkelt använda 3-way color correction, och ibland köra deinterlaced. Finns det något annat man kan tänka på?

 

Tacksam för svar, ha det gott!

 

/G

Link to comment
Share on other sites

Enklast: Fråga vilket format dom vill ha som master, rimligen räcker en Quicktime med ProRes 444 (beroende på inspelningsformat).

 

Master för webb är beroende av två saker: Gör du mastern som ska streamas på sidan (YouTube/Vimeo) eller ska någon annan göra den? Det för det sistnämnda är h264 lämpligt i det flesta fall, upplösning och bitrate beroende på vart den ska och vad den filmats med. Är det någon annan som kodar webbfilmen, skicka dom masterfilen.

 

För YouTube och Vimeo gäller deras "inställningar", de sidorna kodar om allt i alla fall en gång till...

 

Filmlook = Tycke / smak. (Jag är ingen grade-snubbe så jag gör en "tech grade" med 3 Way och slut grade;ar med Magic Bullet Looks)

Link to comment
Share on other sites

edit: Max han före.. odågan.. jaja tar lite om TV vs Web då.

 

 

Master, är ett diffust begrepp. Utgå från ett band eller en väldigt stor fil, i ett för industrin vanligt förekommande "master-format" t.ex HDCAM (vanligast), DIGIBETA ProresHQ, DNxHD-MXF, uncompressed RGB osv.

Några av dem kan du exportera till själv. Sitter du med FCP så är Prores ett självklart val. Såvida inte skivbolaget har egna "styrningar" För webb är det normalt inget problem.

 

TV-bolagen är en annan värld. De har ofta regler/mallar för hur en master skall se ut för att kunna sändas i deras TV-nät. Hur hårda de är mot att man följer reglerna varierar från kanal till kanal, så där behöver man helst prata med någon som ska ta emot materialet.

Du kan kolla lite hur SVT vill ha det här: om svt | svt.se

Större internationella bolag BBC som är ganska tuffa både bild- och teknikkvalité kan du läsa om här: BBC Guidelines - Delivering Quality - Television

Jag hittar just nu inte MTV networks aktuella, men en några år gammal finns här:http://secrethandshake.com/uploads/file/Viacom%20Delivery%20Specs%202008_06.pdf

 

Så TV är lite annorlunda/trixigare i jämförelse mot Webben - (format, kanaler, nivåer) och färger (färgrymd) och tidskoder är viktiga delar för just TV-sändning. Och de vill väldigt gärna ha material på HDCAM-band. Ännu hellre på HDCAM SR. Och en sån bandare är det inte så många ensam-filmare sitter på direkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By mzreklam
      Så fort jag startar ett visst projekt så stänger FC ner och jag får meddelandet Final Cut Pro avslutades oväntat hela tiden, men alla andra projekt fungerar som vanligt men just detta som jag hu jobbar i stannar hela tiden. Vad kan jag göra???

    • By mzreklam
      När jag jobbar med ett projekt och har många lager och lägger olika plugins och effekter så tar det ju alltid lite tid och rendera, har oftast background rendering på men när man jobbar då i timelinen och det är på, tar det då kraft från datorn så det blir svårare att fortsätta och är det så att om man gör comboundklipp så det bara ligger lager på den primära storylinen, renderar det snabbare då???
    • By cfahlgren
      Jag filmar både med GoPro (1080p 30fps samt 60fps) och en Canon 700d (1080p 30fps samt 720p 60fps).
      När jag sen ska redigera i Final Cut Pro X undrar jag om det bara är att importera de olika klippen och börja redigera?
      Säg att jag vill göra slowmotion av vissa 60fps klipp. Är det något särskilt man måste göra med inställningen av tidslinjen?
      Måste man bearbeta klippen som ska göras till slowmotion i något annat program före?
       
      Vill få mjuk slowmotion och kunna arbeta smidigt med olika klipp från olika kameror. Hur går jag tillväga?
    • By cfahlgren
      Hej!
      Har monterat en 500gb SSD i min Macbook Pro. Datorn flyter givetvis fint nu och det är dags att börja med videoredigering efter ett mindre uppehåll.
       
      Med nya FCPX så är hanteringen av media och events osv lite annorlunda. Som jag förstått det så kan jag ta del av alla mediafiler inom ett bibliotek från alla event och projekt inom det biblioteket? Stämmer det?
       
      Det jag vill ha tips från er om är hur jag ska lägga upp allt. Ska jag kopiera media till datorn medan jag jobbar med det och alltså ha bibliotek, event och projekt på min SSD i datorn?
       
      Eller är det smartare att låta bibliotek, event och projekt ligga på en extern hdd (vanlig 7200r/min hdd med firewire800)?
       
      Jag vill uppnå snabb och smidig redigering och ser fördel med att låta arbetet vara på ssd:n under tiden jag jobbar med det. Det jag är rädd för med detta är att datorn ska bli proppfull så småningom.
      Går det bra att flytta bibliotek till en extern hdd med innehållande event och projekt efter man är klart med arbetet?
      Ibland vill man jobba med flera olika videos samtidigt och risken är väl att man fyller en 500gb ssd då.
      Många gånger använder jag samma mediafiler i olika småvideos jag gör. Hur bör jag tänka då? Är det lugnt så länge det är under samma bibliotek eller måste det vara under samma event utan att det ska kopieras en massa och ta upp utrymme på hårddisken?
       
      Jag känner att jag inte riktigt har koll på det här med bibliotek, event och projekt och hur man smartast ska lägga upp allt för att ha en smidig och smärtfri redigering. Har tittat på en del förklaringar på youtube men alla säger olika om man ska ha allt på extern hdd eller på datorn.
       
      Kom gärna med tips och idéer om vilka fördelar det finns med olika sätt att hantera media och fcpx strukturen och förklara gärna så en nybörjare förstår :)
       
      Ursäkta om det blev rörigt!
    • By Lowe_Andersson
      Hello.
       
      Jag har klippt mycket med fcp dom senaste åren. Och nu när jag sitter här och ska börja på ett nytt projekt. Så blir klippen mörkare när jag tar in dom i FCP.
      Är det någon som varit med om detta förut ? Och vet orsaken? Har jag lyckas ställa in tidslinjen på något dumt sätt?
       
      // Lowe
×
×
  • Create New...