Gå till innehåll

Bänken (andra utkastet)


tomasz1985

Recommended Posts

Här kommer bänken i ny version, denna gång helt annorlunda. Inga ord eller ljud hörs, jag tänker mig en låt som "Damien rice - I remember" eller någon annan lugn låt typ akustisk gitarr - fingerstyle för att skapa rätt stämning. Denna version är lite radikal om man jämnför med den förra men jag hoppas att budskapet går fram. Jag är lite osäker på hur jag ska uttrycka mig i manuset och jag ser massa bilder framför mig men jag får ju inte skriva ner dem. Är grymt tacksam för kommentarer och konstruktiv kritik.

 

http://web.telia.com/~u85316183/banken2.zip

Länk till kommentar
Share on other sites

Enda sedan jag såg Lost in translation har jag varit torsk på snygga bilder i lika snygga filmer, och jag tror att med rätt regi kan ditt manus bli en fin liten film, tycker om det här utkastet mycket mer än det förra, som jag kände föll på dialogen. Det kan förstås vara både ett plus och ett minus med att du (hela tiden?) har musik som spelas i bakgrunden, pluset är som sagt att du lättare kan skapa rätt stämning, minuset är att det kan kännas som en musikvideo istället för en kortfilm, fukus kan flyttas ifrån karaktärerna till musiken och det är ju inte bra. Nåja, hoppas du fick ut någonting positivt att ta med dig ifrån mitt inlägg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt inlägg! Att det kan kännas som en musikvideo var precis vad jag kände.. vet bara inte hur jag ska göra för att få lite mer film känsla istället (än).

 

Kom på att det kanske inte spelar någon roll om den skulle påminna om en musikvideo. Det är väl mer en lyrisk berättelse som ska förmedla en känsla. Saknad. Ensamhet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

rätta mig om jag har fel men är detta inte en ny version på ett manus du tidigare skrivit? jag har för mig att jag läste din första version i sommras eller vad det nu var, kan det stämma? om det är det så vill jag bara säga att jag tycker av det jag minns att det förra var bättre. jag gillade att de återkom till bänken eftersom platsen hade ett värde i sig för dem, som du nu har ändrat till att de är hemma och tänker tillbaka. plus att du hade med lite skrivna ord som jag tror skulle hjälpa mer som beröring. jag tycker att du ska hoppa fram och tillbaka och blanda med tillbaka blickar, när de är tillsammans på bänken och efteråt när de är sårade samtidigt. Istället för att redogöra för oss vad som hänt så får vi följa med in i deras tankar. det kan bli ett väldigt intressant och bra projekt om hur du kan få till en bra historia med hjälp av klippningen. mina tankar leder till filmer som Limey och 21 gram.. det kommer nog få bort musikvideo känslan också och göra filmen mer unik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den forsta meningen skulle val kanske tyda pa det...? "Här kommer bänken i ny version, denna gång helt annorlunda."

 

 

 

 

 

"This is the deal. If you can't spot the sucker in your first half-hour of poker - then you are the sucker"

Länk till kommentar
Share on other sites

jag var nog lite otydlig där. vad jag menade var om det var en ny version på det manuset jag läste i sommras eller om detta var ett helt annat. i sånna fall så skulle ju min kritik vara ganska ovesäntlig eftersom det inte är samma författare som till det förra jag läste.

 

Till tomasz1985: Måste det vara en förlovnings ring som han ger henne, varför inte bara ett fint halsband etc. tycker du inte friandet blir lite traditionellt? jag tror nog smärtan framställs lika bra utan att man får reda på att han vill gifta sig med henne..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...