Gå till innehåll

Varför finns inte 1080 25p i Vegas pro 11 ????


Anna S

Recommended Posts

Nu har jag laddat ner och kollat i version 11, gör så här:

File -> Render as..., välj t ex Video for Windows (.avi) -> HD 1080p24 (YUV), klicka på Customize Template..., Ändra Template till HD 1080-25p YUV, ändra Frame rate till 25,000 (PAL), Tryck på Save-ikonen högst upp till höger. Nu har du en ny 25p-reset som du kan välja när du renderar.

Se till att ditt projekt har rätt frame rate också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl t ex dumt att ha den på 29.97 om både originalet och den renderade filmen ska vara på 25...

 

Japp, kanske "dumt" men ingen kvalitetsskillnad på slutprodukten vad jag vet/märkt.

 

Har man en klen dator kan man tjäna på att ställa in projektet på exempelvis DV, så hackar det mindre vid uppspelning/redigering, men ställer man naturligtvis utrenderingen på "rätt" format.

Länk till kommentar
Share on other sites

Förlåt en nybörjarfråga (min Vegas trial hade time:at ut): I Premiere Pro, tex, tappar man ju mer än halva upplösningen då...? (Dvs om man klipper HD i en DV sekvens eftersom exporten sker baserat på sekvensens inställning) Eller är projekt och sekvensinställningar hela separerade?

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Förlåt en nybörjarfråga (min Vegas trial hade time:at ut): I Premiere Pro, tex, tappar man ju mer än halva upplösningen då...? (Dvs om man klipper HD i en DV sekvens eftersom exporten sker baserat på sekvensens inställning) Eller är projekt och sekvensinställningar hela separerade?

 

//Max

 

Härligt att få hjälpa dig med något Max. :-)

 

Jag vet inte om jag använder rätt ordval riktigt, men inställningarna för projektet och utexport har inget med varandra att göra.

 

Projektinställning har man egentligen primärt för att välja hur materialt ska visas på datorskärmen, eller ansluten skärm. Det kan ibland bli lite skumt eftersom exempelvis olika 16:9 format inte har exakt lika sidförhållanden. Minns jag rätt så lägger man HDV i DV WS-projekt så visas det med supertunna svarta linjer på resp kortsidor. Då markerar man klippen och väljer att den inte ska låsa "Aspekt ratio" så ser det snyggt ut.

 

Men generellt kan man kasta upp ett DV WS-projekt, sen kan man lägga (exempelvis) HDV, Canon 7D, Gopro 72050p, Gopro 108025p, enstaka EX1-MXF på samma tidlinje, kanske nått arkivklipp i DV, sen väljer man vid export om det ska renderas i HD, SD, för DVD eller vad man vill. Klokt kan vara att göra grafik i 1080, det är ju dumt att skala från 576. Vill man av någon anledning ändra projektet, så går man in på "Project properties" och ändrar det när man vill, utan att programmet gör ett dugg åt det som ligger upplagt på tidslinjen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag laddat ner och kollat i version 11, gör så här:

File -> Render as..., välj t ex Video for Windows (.avi) -> HD 1080p24 (YUV), klicka på Customize Template..., Ändra Template till HD 1080-25p YUV, ändra Frame rate till 25,000 (PAL), Tryck på Save-ikonen högst upp till höger. Nu har du en ny 25p-reset som du kan välja när du renderar.

Se till att ditt projekt har rätt frame rate också.

 

 

Tusen tack för hjälpen mvh Anna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...