Anna S Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 Har några videoklipp från min 600d och den filmar ju i 1080 25p. Varför har dom inte med det alternativet i Veagas pro 11? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna S Posted April 29, 2012 Author Share Posted April 29, 2012 57 som läst men ingen har någon info? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hummel Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 Kan det var så att du enkelt ställer om det manuellt istället för att använda en preset till din timeline? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna S Posted April 29, 2012 Author Share Posted April 29, 2012 Kan det var så att du enkelt ställer om det manuellt istället för att använda en preset till din timeline? Renderinsalternavien är 1080 50i, 1080 24p, eller 720 25p ? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 Renderinsalternavien är 1080 50i, 1080 24p, eller 720 25p ? Kan det var så att du enkelt ställer om det manuellt istället för att använda en preset till ditt renderingsfönster? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna S Posted April 30, 2012 Author Share Posted April 30, 2012 Tack, men jag ställer manuellt och de inställningar ovan är de som kommer närmast. Det finns helt enkelt inte 1080 25p på Sony Vegas pro 11 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hummel Posted April 30, 2012 Share Posted April 30, 2012 Har du kollat med supporten för programmet? Reklamen säger: Edit on 23.976, 24, 25, 29.97 or 30 fps timelines 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna S Posted May 1, 2012 Author Share Posted May 1, 2012 Yes, edit on 720 25p. 1080 24p 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna S Posted May 2, 2012 Author Share Posted May 2, 2012 Som sagt, alternativet finns inte. Såg att Tolin tryckte på "gilla" knappen, vad var det du gillade, att det inte finns 1080 25p eller? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hummel Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 Då är det väl helt enkelt så och du får väl köpa ett annat program, borde gå att få pengarna tillbaka för vegas pro tycker jag. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 Nu har jag laddat ner och kollat i version 11, gör så här: File -> Render as..., välj t ex Video for Windows (.avi) -> HD 1080p24 (YUV), klicka på Customize Template..., Ändra Template till HD 1080-25p YUV, ändra Frame rate till 25,000 (PAL), Tryck på Save-ikonen högst upp till höger. Nu har du en ny 25p-reset som du kan välja när du renderar. Se till att ditt projekt har rätt frame rate också. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 ... Se till att ditt projekt har rätt frame rate också. Spelar det verkligen någon roll vilken bildfrekvens man har projektet på? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 Spelar det verkligen någon roll vilken bildfrekvens man har projektet på? Det är väl t ex dumt att ha den på 29.97 om både originalet och den renderade filmen ska vara på 25... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 Det är väl t ex dumt att ha den på 29.97 om både originalet och den renderade filmen ska vara på 25... Japp, kanske "dumt" men ingen kvalitetsskillnad på slutprodukten vad jag vet/märkt. Har man en klen dator kan man tjäna på att ställa in projektet på exempelvis DV, så hackar det mindre vid uppspelning/redigering, men ställer man naturligtvis utrenderingen på "rätt" format. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 Förlåt en nybörjarfråga (min Vegas trial hade time:at ut): I Premiere Pro, tex, tappar man ju mer än halva upplösningen då...? (Dvs om man klipper HD i en DV sekvens eftersom exporten sker baserat på sekvensens inställning) Eller är projekt och sekvensinställningar hela separerade? //Max 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 Förlåt en nybörjarfråga (min Vegas trial hade time:at ut): I Premiere Pro, tex, tappar man ju mer än halva upplösningen då...? (Dvs om man klipper HD i en DV sekvens eftersom exporten sker baserat på sekvensens inställning) Eller är projekt och sekvensinställningar hela separerade? //Max Härligt att få hjälpa dig med något Max. :-) Jag vet inte om jag använder rätt ordval riktigt, men inställningarna för projektet och utexport har inget med varandra att göra. Projektinställning har man egentligen primärt för att välja hur materialt ska visas på datorskärmen, eller ansluten skärm. Det kan ibland bli lite skumt eftersom exempelvis olika 16:9 format inte har exakt lika sidförhållanden. Minns jag rätt så lägger man HDV i DV WS-projekt så visas det med supertunna svarta linjer på resp kortsidor. Då markerar man klippen och väljer att den inte ska låsa "Aspekt ratio" så ser det snyggt ut. Men generellt kan man kasta upp ett DV WS-projekt, sen kan man lägga (exempelvis) HDV, Canon 7D, Gopro 72050p, Gopro 108025p, enstaka EX1-MXF på samma tidlinje, kanske nått arkivklipp i DV, sen väljer man vid export om det ska renderas i HD, SD, för DVD eller vad man vill. Klokt kan vara att göra grafik i 1080, det är ju dumt att skala från 576. Vill man av någon anledning ändra projektet, så går man in på "Project properties" och ändrar det när man vill, utan att programmet gör ett dugg åt det som ligger upplagt på tidslinjen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna S Posted May 3, 2012 Author Share Posted May 3, 2012 Nu har jag laddat ner och kollat i version 11, gör så här: File -> Render as..., välj t ex Video for Windows (.avi) -> HD 1080p24 (YUV), klicka på Customize Template..., Ändra Template till HD 1080-25p YUV, ändra Frame rate till 25,000 (PAL), Tryck på Save-ikonen högst upp till höger. Nu har du en ny 25p-reset som du kan välja när du renderar. Se till att ditt projekt har rätt frame rate också. Tusen tack för hjälpen mvh Anna. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted May 5, 2012 Share Posted May 5, 2012 Tack ska man ju säga! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts