Jump to content

Dator och HDMI-inkopplad TV visar färger och kontrast olika

Toxx
 Share

Recommended Posts

Jag håller just nu på att göra color correction på en film och använder After effects. Min dator och HDMI-inkopplade TV visar dock färger och kontrast olika. Vilken ska jag gå efter när jag redigerar? Vilken är så att säga mest korrekt?

Jag har hört att det mest korrekta ska vara TVn då min dator inte har rätt inställda kontraster. Kontraster som inte verkar gå att ändra heller, vilket låter väldigt konstigt.

Någon som vet mer om detta får gärna dela med sig. Skulle verkligen uppskattas.

Om du går till en elektronikbutik med TV apparater uppradade på väggarna så lär du se hur bilden variera drastiskt, både vad gäller färg, kontrast och skärpa - Så att utföra CC via TV'n är inte att rekommendera då de flesta tv apparater är olika kalibrerade. Det du kan göra, och det de flesta färgkorrigerare gör, är att använda dig av en kalibrerad monitor som visar rätt färgrymd. Då kan du få en korrekt färgrepresentation - men däremot kommer det att skilja sig från tv till tv vid sändning, precis som bilden gör i vanliga fall. Skillnaden är dock att en dators LCD-monitor visar sRGB, vilket inte är broadcast-standard för TV, och därmed blir färgerna något annorlunda, och gamma-nivåerna något skeva.

En riktig monitor för broadcast färgkorrigering är dock dyr, så är du säker på att filmen ska sändas på tv så grade'a på PC, sen hyr du en monitor för en dag och spenderar några timmar med att tweaka gamma och färgnyans (för exakt 'hela världen' är det inte). Färgkorrigerar du tre nyanser off och förskjuter den med 3 nyanser i efterhand så hamnar du ju hyfsat rätt ändå - Är du extremt seriös med färgkorrigeringen är det bara att plocka upp en kalibrerad broadcast-monitor :bire

Tack för svaret! Filmen kommer bara läggas ut på internet och inte sändas på TV. Jag kanske kommer köpa en sådan i framtiden, men nu tillåter tyvärr inte budgeten det. Men vad tror du om jag går efter datorn då den främst kommer att ses på just datorer? Eller bör jag tänka på något speciellt då, som att inte höja kontrasten för mycket?

Fabriksinställningar brukar funka helt okej - Men kom ihåg att har du för lite kontrast blir resultatet att du drar upp för mycket kontrast när du grade'ar, och när filmen sedan ses av andra kan den ha alldeles för mycket utav det.