Jump to content

A Posteriori - Psykologisk Thriller


kevinnagy
 Share

Recommended Posts

Hej! Jag har hållt på att utveckla en idé om en långfilm rätt länge nu men jag är inte så säker på själva historian. Skulle uppskatta om så många som möjligt kunde säga vad dom tycker och om det är något som behövs läggas till eller ändras.

 

Mål:

Mitt mål med filmen är att göra så att tittarna får en obehaglig känsla, ovetande om vad som kommer att hända men att man känner i magen att det är något som inte stämmer. Jag vill att filmen ska bli en psykologisk thriller där huvudpersonens tankar smälter in i hans verklighet på ett snyggt och smidigt sätt, ungefär som "Black Swan" med Natalie Portman och "American Psycho" med Christian Bale.

 

Summering:

David är en ung man som går sista året på gymnasiet. Han är en ensamvarg och filosoferar ofta för sig själv med hjälp av klassisk musik som spelar i hans hörlurar. Han äger ett anteckningsblock som han har haft under en lång tid, den är fylld av hans djupaste och mest dolda tankar. Han anser att han är en del av ett stort skådespeleri, där alla bär masker för att dölja sitt sanna jag. I hans drömmar så hemsöks han av olika situationer där maskerade människor försöker påverka och förstöra vem han verkligen är.

 

David går också på teaterlektioner. I hans klass så går en unik och konstnärlig tjej, Emilia, som intresserar sig för honom tidigt i filmen. Hennes största passion är skådespeleri, hon känner att när hon spelar någon annan så känner hon mer som sig själv än när hon umgås med sina kompisar. Mycket av filmens budskap kommer från Davids och Emilias konversationer.

 

David har ett nära förhållande med sin lilla syster, hennes största önskan är att vara vacker och graciös. Hon blir dock mobbad i skolan och hennes balett lärare uppskattar henne inte. Davids mamma är en hårt arbetande kvinna och gör allt för sin familj, hon är väldigt stressad. Davids pappa försvann för ett par år sedan och ingen vet vart han försvann (Man får veta senare i filmen att det var David som dödade sin pappa eftersom han misshandlade hans mamma och styrde familjen med järnhand, David har psykiska ärr från den här händelsen).

 

Senare när David och Emilia tränar inför en pjäs hemma hos Emilia så kommer hennes pappa plötsligt in och slänger ut David eftersom han inte gillar att Emilia är med killar. Nästa dag i skolan så kommer inte Emilia på teaterlektionen eftersom hennes pappa har förbjudit henne att gå på teater och att från att träffa David. Det här leder till Emilias självmord senare i filmen.

 

Efter att Emilia dött så börjar Davids tankar komma till liv, han ser maskerade människor på gatan från hans drömmar, han tar droger och dricker för att få bort smärtan från Emilias död. Ungefär vid den här tiden så får man veta att David har dödat sin egen pappa och han börjar nu bli galen och dödar folk som han anser vara "smutsiga".

 

David blir sedan konfronterad av polis eftersom han dödat ett par personer som enligt honom förtjänade att dö. Han kommer in till fängelset och hänger sig själv. Han förenas sedan med Emilia i döden och de tar av varandras masker och sen är det slut.

Link to comment
Share on other sites

Min första spontana kommentar är: var är konflikterna?

 

Det är inte förrän på slutet som det händer två intressanta konflikter; Emilias pappa lägger sig i deras förhållande (som du inte riktigt beskriver hur djupt det är) och sedan när polisen bokstavligen konfronterar David för hans gärningar.

 

Något bör hända tidigare för att hålla intresset vid liv fram tills dess. Du har ju en viss öppning i att David har en bok han borde vara väldigt rädd om. Vad händer om någon rör vid den, läser ur den, t ex något om hans pappa? Annars finns risken att man bara uppfattar David som en udda figur, utan att förstå hans motivation.

 

Davids lillasyster och mamma verkar bara vara mindre biroller utan någon nämndvärd inverkan på storyn. Fundera på om du vill att de ska tillföra något annat än att beskriva Davids bakgrund (för då kan de tonas ner/ev. tas bort) eller om de ska bidra med något aktivt för storyn.

 

Att David dricker och tar droger kan (bör?) introduceras tidigare i storyn om du vill sudda ut bilden mellan dröm och verklighet.

 

Du säger att "Mycket av filmens budskap kommer från Davids och Emilias konversationer.", men jag hittar inte tydligt vad du menar är filmens budskap?

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med ovanstående. Utredningen borde nog hända redan vid slutet av första akten, precis som i American Psycho när DeFoe besöker Bale för att utreda Jared Letos (Paul Allen) försvinnande. Jag tycker manuset bokstavligen borde börja med att David dödar sin pappa. På det sättet har vi i alla fall någon typ av konflikt från första början: David försöker komma undan med mordet samtidigt som han försöker ha normal relation med Emilia.

 

Sen reagerade jag på detta: "Han anser att han är en del av ett stort skådespeleri, där alla bär masker för att dölja sitt sanna jag". Här får du ett litet research tips:

 

Jaget och maskerna : en studie i vardagslivets dramatik - Erving Goffman - Bok (9789113025223) | Adlibris Bokhandel - Alltid billigt, alltid fraktfritt

 

Bokens handlar just om hur människors liv är som en teater: de har en främre scen där de håller i sin show och visar sig själva som de vill bli sedda, medan bakom scenen så döljer sig hemligheterna som aktörerna inte vill att "publiken" ska komma åt.

 

Sen en liten detalj: psyko savant som lyssnar på klassisk musik? Trött kliché. Det var därför det var så kul i American Psycho att Bateman lyssnade på, och överanalyserade, gummi pop; det var lite annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar! Ni har väldigt bra argument och jag håller helt med er på varje punkt.

 

daac:

Filmens huvudbudskap är att man ska ta av sina yttre masker och visa vem man verkligen är innan ens mask slukar sin sanna person.

 

Det var en bra idé att drog/drickandet introduceras tidigare, tack!

 

Mr A:

Jag tycker definitivt att fadersmordet ska vara i början, det har jag också tänkt på.

 

Boktipset uppskattades stort!!

 

Känns som om den klassiska musiken passar i filmens tema men du har självklart också rätt i att det är en väldigt stor kliché.

 

Jag ska definitivt tänka på allt det ni skrivit, tack så mycket!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Bra idé, känns som en film som jag skulle kunna gå och se.

 

Dock ett förslag på en ändring: Är det verkligen nödvändigt att David har dödat sin pappa? Det känner överdrivet på något sätt.

 

Polisen är ju faktiskt rätt så duktiga på sitt jobb och med tanke på familjesituationen så borde de kunnat lista ut vem ligger bakom faderns försvinnande, jag menar, de frågar väl ut familjemedlemmar när någon försvinner? Något borde de ha anat, tycker jag.

 

Hur som helst, nu till mitt förslag, vad sägs om att Davids pappa, efter att ha varit förvunnen i några månader, återvänder mot slutet av filmen för att först då bli mördad av David?

 

David är av förklarliga skäl arg på sin pappa, men han är också bedrövad efter att Emilia tagit sitt liv och skulle hellre hämnas på Emilias pappa, som han anklagar för hennes död, men tar istället ut sin ilska när fadern, tyrannen, återvänder.

 

Efter mordet hamnar David i fängelset där han tar sitt liv.

 

Du kan i början av filmen introducera fadern, som snabbt försvinner ur handlingen, sedan fokuserar du på David och Emilias relation, för att sedan efter att hon tagit livet av sig återknyta till relationen med fadern.

 

Som sagt, bara ett förslag.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar Daniel!

 

Jag har tänkt på att mordet på pappan är rätt overkligt. Jag tänkte först att David dödar sin far framför sin mor under tiden som hon blir misshandlad. Davids mamma förstår honom och kramar om honom för att sedan täcka mordet med att faderns död var en olyckshändelse, "att han föll i trappan" så att säga.

 

Men jag är inte så säker längre, jag tyckte att ditt förslag var bra, jag ska definitivt tänka över det!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By Pe4r
      Särskolestämplad - en film tagen direkt ur verkligheten, hur ser svensk särskola ut?
      Vilka chanser har man att komma ut i samhället efter att ha gått särskolan?
       
      Per, 30 år idag, går 4 år i gymnasiesärskolan, leder till utanförskap och att han blir tvungen att
      flytta och börja om, är i beroendeställning och måste få stöd av samhället då självförtroendet är i botten.
      Det där nätverket som ger tryggheten försvinner, vännerna försvinner och familjen förväntar sig
      att samhället ska stötta upp.
       
      Per blir först lovad en individanpassad utbildning i gymnasiesärskolan, sen får höra att man fått sin
      chans och det blev för svårt - i grundskolan, nu ska han helt plötsligt strunta i skolframgång och fina
      betyg, visar sig att han hamnat i en skola som är mer som mänsklig förvaring och som leder till bidragsberoende
      snarare än att få chans att lyckas i livet, men till slut klarar han inte ens av att arbeta.
       
       
      Per går in i väggen då skolan ständigt motarbetar honom, att se eleverna lyckas finns inget intresse av,
      bättre tvinga på sina elever städhjälp, god man och ständigt utreda elevernas livssituation och vill Per
      hoppa av blir hat "hotad" omyndigförklaring och därmed kan bli tvingad tillbaka till denna mänskliga förvaring.
       
      En början, kunde skrivas bättre, ska försöka få ihop en bra början av manus,
      men har inte särskilt mycket uthållighet men provar mig fram.
       
      I slutet av filmen får Per upprättelse och allt löser sig och Per får finna frid i sitt liv
      och får styrkan tillbaka att göra allt han vill göra.
    • By natt
      Tänker att det ska vara en svensk komediserie :D
      komedi01.rtf
    • By simonsko
      Martin Beck och Gunvald Larsson kallas till Hudiksvall för att reda ut en klotterhärva med kopplingar till den undre världen. Storyn baserad på följande artikel och dess dramatiska skriftspråk: Klotter på toalett - helahalsingland.se
    • By Wictorjohnson
      Hej har lite olika film ideer i omlopp och just nu kom jag en en liten hstoria som man kunde göra en intensiv kortfilm på.
       
      Det börjar med en utråkad student som sitter sent en kväll med en uppgift. Anteckningsblocket är tomt och en uppgivenhet genomsyrar atmosfären. Studenten känner sig fångad i sitt val. Han går en lång utbildning som han har gått halvvägs igenom men känner sig förvirrad och osäker på om detta är det han vill fortsätta med hela livet. Omtentorna har blivit fler och fler en studenten har blivit slappare och allt mindre inspirerad.
      PLötsligt ringer telefonen och en kvinna ber honom att slå på tvn. Studenten gör detta och ser då kvinnan som ringt honom sitta i tvrutan. De pratar och hon visar honom genom tvn ett alternativt liv till det han har nu. Ett annat val i livet som ger honom andra lyckliga stunder men också andra jobbiga moment. I slutet ställs studenten för ett ultimatum om han ska gå vidare på den väg han valt från början eller byte riktning. Båda har sina för och nackdelar. Hade också tänkt tt medan det alternativa livet visas i tvrutan så reflekterar studenten över ilka ögonblick i hans liv som skulle försvinna om han valde ett helt nytt val. Kvinnan i Tvn ska vara lite difus i vem honn är men kanske hans bästa vän eller en framtida fru i någon av de olika valen. Slutet på manuset ska vara öppet och tittaren själv sk kunna tänka på vilka val dem hade gjort.
       
      Vad tycks? Kan kännas lite överambitiöst nu när jag skriver ner det men jag vill ändå spinna vidare på tanken.
    • By Pressen
      Har en väldigt lös idé som jag behöver hjälp med. Jag har börjat grovsåga på följade synopsis, Observera grovsågat.
       
      Karl är en känd baseballspelare men en dag får han reda på Något som tvingar honom tillbaka till det lilla samhälle han kommer ifrån. Väl på plats i sin hemby är inget som det verkar vara, människor beter sig frånstötande mot honom, Människorna har förändrats. I filmen kommer det att ske kontinuerliga flashbacks till Karls barndom (med särskild tyngd på 14-18år). Till slut är Karl en större konspiration på spåren. Filmen slutar med att Karl dör därav titeln som också är en referens till filmen "True Romance" som ungarna nämner ofta i barndomsdelen.
       
      Tidiga utkast till karaktärer:
       
      Karl ~30 Baseballspelaren som kommer hem
      Kerstin ~55 Karls mamma, alkoholiserad.
      Savannah ~30 Den person som Karl var kär i när han var liten, nu är hon WT-mamma.
       
       
       
      Jag har även försökt att spåna lite på egen hand vad detta "Något" kan vara:
      Karls syster försvinner.
      Karls mamma mördas och polisen vägrar utreda.
       
      Tacksam för idéer och förlåt ifall det känns osammanhängande.
×
×
  • Create New...