Gå till innehåll

Filma kabaré med Canon XF100


flumdum

Recommended Posts

I mitten av Maj så ska jag filma en kabaré-liknande föreställning åt min gamla skola. Det kommer vara mörkt i salen, men scenen kommer vara upplyst med di verse lampor och strålkastare i alla dess färgen. (ni vet hur de brukar se ut)

 

Jag kommer ställa kameran (Canon XF100) på ett stativ bak i salen och låta den filma av kabarén. (kommer även ha en som jag filmar uttryck och sånnt med)

 

Har aldrig gjort detta med en sådan bra kamera förut, jag vet ju hur de blir om man bara sätter upp en gammal filmkamera på ett stativ i ett halv mörkt rum, de bli inget bra. Men nu när jag kan lite mer manuella inställningar så undrar jag om det är något speciellt jag ska tänka på när jag spelar in detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Se till att ha minneskort som är tillräckligt stora eller flera. Kameran har två platser så du kan byta under inspelning. Beroende på vilken upplösning du ska spela in i och kvalité så tar materialet olika mycket plats.

Den är okej i mörka miljöer, men eftersom scenen i regel är bra upplyst så kommer det bara bli svårt att filma det som inte har lampor på sig. Sätt fokus i början och låt den vara på manuell ifall något skulle komma ivägen.

Jag vet inte hur stor salen är men tänk på avstånd, höjd och stabilitet på stativet. Så att du får bra med detaljer och att ingen råkar gå in i stativet när du är någon annanstans.

 

Ett sätt att vara steget med detta är att få tillgång till repetitioner som artisterna motsv. gör innan själva inspelningsdagen. Då kan du testa vinklar, ljusprestanda, (bländare vs Gain), ljudnivåer, vad kan vara på auto och vad bör inte vara auto, och kanske prova olika kvalitéer/upplösningar för att hitta "tillräckligt bra"

Sen är det bra som filmare att vet "ungefär" vad som kommer hända när osv. Så man är beredd på ev. närbilder eller liknande.

 

Om du ska ha två kameror. Så se till att synca kamerornas klockor. Jag har inte titta exakt på detta själv på min XF105, men det underlättar om du kan få samma tidskod på båda, när du sen ska redigera och placera in klippen rätt. Undersök saken iaf.

 

Sist men inte minst - Ljudet. Finns det PA/Mixat ljud (line) från föreställningen är det klart att föredra. Kontrollera och testa med en ev. ljudtekniker på plats. Annars bör du fundera på vilka mickar du kan ha osv. Det blir inte speciellt bra med intern mick på sådana avstånd. Intern mick kan vara på som reservljud. Fundera på hur det ska placeras. En mick ska i regel vara så nära ljudet som möjligt, vilket ibland innebär långa XLR-kablar till kameran som står still bak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...