Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan,

I julas fick jag min första systemkamera, en Canon 550D. Det enda jag har köpt till den är en väska och ett stativ, jag använder fortfarande standard lensen (18-55mm) och har tänkt att köpa en nu!

Men vilken vet jag inte, jag använder min kamera mest till film och ibland till foto. Så vilken lens är den bästa jag kan köpa som med inte kostar jättemycket.

Posted

Beror förstås lite på vad det är du tänkt fota, men Canon 50mm f/1.8II går att hitta nytt för under tusenlappen. Något plastigt, men låt dig inte luras av det, objektivet ger riktigt bra bilder både till video och foto. Det är det mest prisvärda objektiv du kan hitta skulle jag vilja säga.

Tänk dock på att det är ett fast objektiv, vilket betyder att du inte kan zooma med det. Ställ in ditt objektiv på 50mm så får du en känsla för hur mycket som kommer med i bild. Fördelen med objektivet är att det släpper in mycket mer ljus än vad ditt nuvarande gör, vilket gör att du kan ta bilder i sämre ljusförhållanden. Du får även ett kortare skärpedjup.

• 3 weeks later...
Posted

Funkar alla objektiv till alla systemkameror, kan jag köpa ett objektiv för 5D,7D och använda den för min 550D? Och finns det matte-box för 550D?

Tacksam för svar!

Posted
Funkar alla objektiv till alla systemkameror, kan jag köpa ett objektiv för 5D,7D och använda den för min 550D? Och finns det matte-box för 550D?

Tacksam för svar!

Ja, alla canon EF-S och EF objektiv passar till 550D. Du kan alltså använda 5D (fullframe) gluggar till en APS-C (crop) sensor, men du kan inte använda crop sensor gluggar till en 5D om du känner för att byta upp dig till 5D sen.

Kan tipsa om att det finns en hel drös med gamla, kvalitativa och helmanuella nikkor-objektiv på begagnatmarknaden som funkar perfekt till EF-S med en adapter.

• 2 weeks later...
Posted

Jag tipsar också om att köpa Nikon och M42-adapter. Lägg heller inga stora pengar på objektiv som inte har fast bländare då dessa sällan är så kul i videosammanhang. Om du prompt vill kunna zooma i bild så ändras bländaren med zoomningen även om du börjar på ett bländartal som är högre än ex. kit-objektivets 5.6..

Jag föredrar själv fasta objektiv och letar hela tiden efter trevliga gamla sådana..